Del Papiol a l'ermita de la Salut

55 minutes
April 28, 2014
September 2005

near El Papiol, Catalunya (España)

[CA] Del Papiol a l'ermita de la Salut

Excursió pels voltants del Papiol, dintre dels límits meridionals del Parc Natural de la Serra de Collserola, que permet visitar els frondosos boscos que envolten l'ermita de la Salut, antigament coneguda com a Santa Eulàlia de Madrona, una interessant església amb elements preromànics. Un altre aspecte a destacar és el curiós fenomen geològic de les Escletxes. Itinerari recomanat i senyalitzat pel Patronat del Parc.
Ruta senyalitzada.

Cal anar al Papiol amb tren (RENFE Rodalies) o per la carretera C-1413a que va de Molins de Rei a Rubí (a Molins de Rei, s'accedeix des de Sant Feliu de Llobregat per la B-24 en direcció N). També s'hi pot fer cap prenent l'autovia A-2 o l'autopista AP-2. Per trobar l'inici de la ruta, cal dirigir-se al barri de les Cases del Puig, al NE del Papiol, i, deixant el cementiri a l'esquerra, passar pel pla de les Escletxes, una bòbila i, després d'una desviació que per l'esquerra puja a la Salut, situar-se davant de la font de les Escletxes.

0,00 km (146 m). Font de les Escletxes. Se surt cap al SE (mirant la font, cap a la dreta). Al km 0,13 (140 m), hi ha una bifurcació: es trenca a l'esquerra (NE) en direcció a ca n'Amigonet seguint sempre per la pista principal.

1,56 km (164 m). Davant l'accés a aquesta finca, hi ha una altra bifurcació: cal girar pel camí de l'esquerra (NE) i pujar amb força (indicador de Vallpineda i Colònia Montserrat). A dalt, hi ha una bonica vista a llevant de la vall de la Rierada. Més endavant, es comença a baixar, sempre per la pista principal.

3,26 km (139 m). Després d'una cadena, s'és en una cruïlla sota una línia d'alta tensió. Cal tombar i ascendir bruscament a l'esquerra (N/NE).

4,31 km (213 m). S'arriba al collet de Batllivell, on hi ha una cruïlla de camins. S'ha de girar a l'esquerra (SO), franquejar una cadena i començar una altra forta pujada seguint per la pista ampla en direcció a la Salut.

4,96 km (249 m). Es deixa un desviament a mà dreta (N), que duu a Valldoreix, i, quan s'acaba la pujada, s'accedeix a un nou encreuament (km 5,32, 264 m): cal seguir pel camí ample de la dreta (NO) i entrar en un alzinar.

6,08 km (224 m). Cruïlla al coll d'en Faura: es torna a seguir per la dreta (NO). De seguida es troba un altre encreuament (km 6,41, 235 m) i es continua momentàniament remuntant a la dreta (NO) fins a la Salut, que queda a l'esquerra de la pista.

6,64 km (256 m). La Salut. Es visita l'església romànica i es desfà el camí baixant fins a la cruïlla anterior. Ara es continua pel camí de la dreta (SO), que davalla fent forts revolts. Se segueix per la pista principal deixant dues desviacions a la dreta, es passa pel costat de la font de Ca n'Esteve i s'arriba a una pista asfaltada.

8,46 km (99 m). Pista asfaltada. Cal agafar-la girant a l'esquerra (SO). Sense deixar-la, s'ascendeix a migdia, s'entra al Papiol i es tomba a l'esquerra (SE; km 9,02, 122 m) passant pel costat del cementiri fins a tornar al punt d'inici de l'itinerari.

9,85 km (146 m). Font de les Escletxes. Fi del recorregut.

Ara es poden visitar les curioses formacions rocoses de les Escletxes i, en acabat, el bonic nucli antic i el castell medieval del Papiol, ben conservat i restaurat, que presideix la població.

[ES] Del Papiol a la ermita de la Salut

Excursión por los alrededores del Papiol, dentro de los límites meridionales del Parque Natural de la Serra de Collserola, que permite visitar los frondosos bosques que rodean la ermita de la Salut, antiguamente conocida como Santa Eulàlia de Madrona, una interesante iglesia con elementos prerrománicos. Otro aspecto a destacar es el curioso fenómeno geológico de Les Escletxes. Itinerario recomendado y señalizado por el Patronato del Parque.
Ruta señalizada.

Hay que ir al Papiol en tren (RENFE Rodalies) o por la carretera C-1413a que va de Molins de Rei a Rubí (a Molins de Rei, se accede desde Sant Feliu de Llobregat por la B-24 en dirección N). También se puede llegar tomando la autovía A-2 o la autopista AP-2. Para encontrar el inicio de la ruta, hay que dirigirse al barrio de Les Cases del Puig, al NE del Papiol, y, dejando el cementerio a la izquierda, pasar por el llano de Les Escletxes, una tejería y, tras una desviación que por la izquierda sube a la Salut, situarse delante de la fuente de Les Escletxes.

0,00 km (146 m). Fuente de Les Escletxes. Se sale hacia el SE (mirando la fuente, hacia la derecha). En el km 0,13 (140 m), hay una bifurcación: se gira a la izquierda (NE) en dirección a Ca n'Amigonet siguiendo siempre por la pista principal.

1,56 km (164 m). Delante del acceso a esta finca, hay otra bifurcación: hay que girar por el camino de la izquierda (NE) y subir fuertemente (indicador de Vallpineda y Colònia Montserrat). Arriba, hay una bonita vista a levante del valle de la Rierada. Más adelante, se comienza a bajar, siempre por la pista principal.

3,26 km (139 m). Después de una cadena, se llega a un cruce bajo una línea de alta tensión. Hay que girar y ascender bruscamente a la izquierda (N/NE).

4,31 km (213 m). Se llega al collado de Batllivell, donde hay un cruce de caminos. Hay que girar a la izquierda (SO), franquear una cadena y empezar otra fuerte subida siguiendo por la pista ancha en dirección a la Salut.

4,96 km (249 m). Se deja un desvío a mano derecha (N), que lleva a Valldoreix, y, cuando se acaba la subida, se accede a un nuevo cruce (km 5,32, 264 m): hay que seguir por el camino ancho de la derecha (NO) y entrar en un encinar.

6,08 km (224 m). Cruce en el collado de En Faura: se vuelve a seguir por la derecha (NO). Enseguida se encuentra otro cruce (km 6,41, 235 m) y se continúa momentáneamente subiendo a la derecha (NO) hasta la Salut, que queda a la izquierda de la pista.

6,64 km (256 m). La Salut. Se visita la iglesia románica y se deshace el camino bajando hasta el cruce anterior. Ahora se continúa por el camino de la derecha (SO), que desciende haciendo fuertes curvas. Se sigue por la pista principal dejando dos desvíos a la derecha, se pasa junto a la fuente de Ca n'Esteve y se llega a una pista asfaltada.

8,46 km (99 m). Pista asfaltada. Hay que tomarla girando a la izquierda (SO). Sin dejarla, se asciende a mediodía, se entra en el Papiol y se gira a la izquierda (SE; km 9,02, 122 m) pasando junto al cementerio hasta volver al punto de inicio del itinerario.

9,85 km (146 m). Fuente de Les Escletxes. Fin del recorrido.

Ahora se pueden visitar las curiosas formaciones rocosas de Les Escletxes y, más tarde, el bonito casco antiguo y el castillo medieval del Papiol, bien conservado y restaurado, que preside la población.

[EN] From El Papiol to the hermitage of La Salut

This is an excursion around the surroundings of El Papiol, within the southern boundaries of the Collserola Park, which allows you to visit the leafy woods surrounding the Church of La Salut in Papiol, formerly known as Santa Eulàlia de Madrona, an interesting church with pre-Romanesque elements. Another feature worth mentioning is the curious geological formation of Les Escletxes (crevices). This itinerary is recommended and sign-posted by the Park Board.
Marked trail.

You start off in El Papiol, which you reach by train or along the C-1413 a road between Molins de Rei and Rubí (in order to get to Molins de Rei from Sant Feliu de Llobregat take the B-24 towards the north). The excursion begins by the side of the cemetery, where the track to Les Escletxes begins on the left-hand side. You continue ascending, following the sign for La Salut-Puig Madrona. A little further on there is a fork, where you take the track to the right.

You pass by a well and then take the turning off on the left-hand side in the direction of Ca n'Amigonet. Opposite this estate you turn along the left-hand track and climb a sharp incline. At the top there is a lovely view of the Valley of La Rierada. A sharp descent appears and at km 3.26 you turn suddenly to the left before starting a sharp climb. Before you get to an intersection of tracks you fall away to the left and begin a further sharp climb.

At km 5.32 the incline comes to end and you reach an intersection. You keep straight on, taking the track to the right and entering an oak wood. At a further intersection, at km 6.08, you again make to the right and shortly afterwards you come to yet another one. You also make to the right here and soon you come to the track that climbs to La Salut. You visit the Romanesque church and you come back down, retracing your steps.

You continue on along the track to the right, which descends in sharp bends. You come out onto a broad track that you take to the right. Then you come to a tarred track that, after turning to the left-hand side, reaches El Papiol. By keeping straight on you pass along the Carrer del Carme and you return to your starting off point. You can now visit the well-preserved and restored Mediaeval castle that presides over the town.