Photo ofDe Vallfogona de Riucorb a Segura, Saladern, el Fonoll, Savella de l'Abadiat i Forès Photo ofDe Vallfogona de Riucorb a Segura, Saladern, el Fonoll, Savella de l'Abadiat i Forès

July 22, 2014
May 2010

near Vallfogona de Riucorb, Catalunya (España)

Viewed 1963 times, downloaded 62 times

[CA] De Vallfogona de Riucorb a Segura, Saladern, el Fonoll, Savella de l'Abadiat i Forès

L'itinerari va de Vallfogona de Riucorb a Forès passant pel balneari de Vallfogona, Segura, Saladern, el Fonoll i Savella de l'Abadiat entre conreus i boscos, zones solitàries de gran atractiu paisatgístic. És una magnífica excursió en bicicleta tot terreny que pot ser feta a peu si es té un cotxe de suport a Forès o si s'hi fa nit. Gran part del recorregut està senyalitzat com a GR 171.
Ruta senyalitzada parcialment.

La ruta comença a Vallfogona de Riucorb. Per arribar-hi des de Montblanc, la capital comarcal, es pren la carretera C-14 en direcció N cap a Tàrrega i, havent passat els desviaments que menen a Nalec i Ciutadilla, es trenca a la dreta (E) per la L-241. Una altra possibilitat és anar-hi des d'Igualada i l'A-2 per la carretera C-241c fins a Santa Coloma de Queralt, des d'on caldrà prendre a ponent la T-224 fins a Vallfogona.

0,00 km (560 m). Vallfogona de Riucorb. Carrer de l'Arc, a tocar de la carretera T-224. Se segueix per aquesta carretera en direcció SE/E. Més enllà, es deixa a l'esquerra el balneari de Vallfogona (1,80 km, 590 m). Aquest balneari, envoltat de jardins i d'un bosc de pi blanc i alzines, aprofita les aigües subterrànies de la vall. Es prossegueix cap a llevant per la T-224.

2,35 km (593 m). Es deixa la carretera i es gira a la dreta en direcció S per una pista senyalitzada amb les marques blanques i vermelles del GR 171, que no es deixaran fins a Forès. La pista inicia una forta pujada, fa una ziga-zaga i s'encara de nou cap al S. Per la partida de les Escaioles, es remunta fins a més de 700 m d'altitud. Tot seguit, comença un llarg tram gairebé pla, on el bosc no és tan espès. Són els anomenats plans dels Corrals, a les portes de Segura, on abunden les grans alzines.

4,56 km (790 m). S'accedeix a Segura, una pedania del terme municipal de Savallà del Comtat on viu molt poca gent de forma fixa. Com totes les poblacions d'aquesta zona, té el seu origen en un castell, del qual només queden les restes. L'església de l'Assumpta (s. XVIII) és d'estil barroc. Es conserva un edifici senyorial del s. XVII: can Subies. Des del poble, hi ha una bonica vista dels boscos de Saladern, cap a on cal anar.

Des de l'entrada del poble, venint de Vallfogona, es tomba a la dreta (senyalització del GR) per agafar un corriol que baixa a la vall del riu Seniol en direcció O/SO fins a desembocar a la pista del fons. Hi ha una altra opció amb menys dificultat tècnica que és dirigir-se al N tornant enrere pel camí fet i, 90 m més amunt, prendre una desviació de l'esquerra (O/NO). Els dos recorreguts conflueixen davant de Saladern.

6,17 km (607 m). Confluència amb la pista que davalla pel N des de Segura. Es continua cap a ponent i es deixa la masia de Saladern a l'esquerra. Quan la pista comença a girar cap al NO, es troba una bifurcació.

7,31 km (582 m). Bifurcació. Es gira a l'esquerra (SO) pel desviament que duu al Fonoll (senyalització del GR); més tard, se seguirà per la desviació de la dreta. Es creua el riu Seniol i, pocs metres després, la Rasa de Forès. Se segueix la vall d'aquest rierol en direcció S endinsant-se per l'obaga del Comet fins al Fonoll.

8,98 km (630 m). A tocar del Fonoll, es desemboca a la pista d'accés a aquesta població que ve de Passanant (a la tornada es passarà per aquí de nou). Es continua recte (SO) pujant cap al poble i deixant el GR 171. Ara se seguirà la variant GR 171-1 fins a Forès. Es travessa el nucli tombant en direcció E. El Fonoll, situat en una raconada de gran bellesa, va ser abandonat fa diverses dècades i avui és propietat d'una associació naturista; a l'estiu s'hi practica nudisme. L'església romànica de Sant Blai té una peça única: un petit finestral de pedra en forma de creu. Se surt de la població remuntant en direcció SE fins a Savella de l'Abadiat.

11,31 km (794 m). Savella de l'Abadiat. Bifurcació a l'entrada del llogarret. Es gira a la dreta (N), es passa pel costat de la casa Gran de Savella i es fa cap a l'església de Sant Pere, un edifici romànic de finals del s. XII que va ser declarat monument historicoartístic l'any 1977. Al seu interior, es conserva una imatge gòtica policromada de mida natural de sant Pere (s. XIV). Més amunt, al cim del turó, hi ha les restes del castell. Des de Sant Pere, es pot contemplar Forès, situat a uns 5 km entre camps conreats i alguns rodals de bosc. Els entorns han estat aprofitats per a la instal•lació d'un gran parc eòlic. Es torna a la bifurcació de l'entrada del poble (11,81 km, 793 m) i s'agafa a la dreta la pista ampla que es dirigeix al SE descendint i deixant dos trencalls a l'esquerra.

14,12 km (727 m). Es desemboca a la pista asfaltada de Conesa a Forès. Es continua recte en el mateix sentit de la marxa, cap al S, durant 450 m, on s'agafa una pista de la dreta (NO; 14,55 km, 735 m) que ascendeix a Forès fent drecera. Al costat de les cases de la Marina, on hi ha una notable creu de terme, se surt de nou a la pista de Conesa.

15,63 km (814 m). Es pren a la dreta (NO) la pista de Conesa i camí de Rocafort, per on va el sender GR 175. Aquí hi ha una creu de terme gòtica coneguda com la Creu de Rocafort; en una cara es disposa la Mare de Déu amb el nen Jesús i un àngel que li fa de peanya, i a l'altra hi ha el crucifix. Es puja fins a Forès per un tram de fort pendent.

16,00 km (860 m). Forès. Des d'aquest encimbellat mirador natural de la Conca de Barberà, s'albira una magnífica panoràmica de la contrada. Cal visitar-hi l'església de Sant Miquel, originàriament un edifici romànic del s. XIII d'una sola nau; avui li manca l'absis. Al s. XIV, s'hi van afegir dues capelles laterals que han donat lloc a una falsa planta de creu llatina. Té dues portes a migdia; la més antiga està decorada amb quatre columnes per banda, timpà esculpit i semicercle d'amples dovelles. S'hi conserva una reproducció d'una imatge gòtica de la Mare de Déu de la Salut dipositada al Museu Diocesà de Tarragona. Es parteix del poble i s'agafa la carretera cap a ponent. Es passa l'ajuntament i s'arriba a una gran bassa, on sobresurt una segona creu de terme notable.

16,65 km (794 m). Creu de la Bassa, de tronc octogonal i capitell, en què es poden veure quatre apòstols i un escut rodó amb la creu templera. A la creu, hi ha, en un cantó, la Mare de Déu i el nen, i en l'altre, Jesucrist. La base està decorada amb motius florals. Es tomba a la dreta pel camí que es dirigeix al N, cap al Fonoll, per on va el GR 171, i es deixa la carretera i el GR 175 a l'esquerra (O).

17,45 km (760 m). Cruïlla. Es continua recte (N) seguint sempre per la pista principal i ignorant algunes desviacions secundàries a banda i banda fins que s'arriba, de nou, al Fonoll, ara per la banda contrària per on s'ha marxat abans.

21,32 km (614 m). Es desemboca a la pista d'accés al Fonoll des de Passanant. A la dreta, hi ha l'església de Sant Blai. Es remunta fent un revolt fins al trencall de l'entrada al poble, on es retroba el camí de l'anada, que se segueix en direcció NE fins a tornar a la pista de Saladern.

23,43 km (582 m). Havent creuat el riu Seniol, es torna a la pista de Saladern. Ara es gira a l'esquerra (NO) i es prossegueix per aquesta pista ampla i ben traçada que davalla suaument seguint la vall fins a la carretera de Guimerà a Vallfogona.

26,18 km (549 m). Carretera T-241 de Guimerà a Vallfogona de Riucorb. A l'altra banda de la carretera, s'aixeca una esvelta xemeneia d'una antiga bòbila. Cal prendre-la a la dreta, cap a llevant, i passar vora el molí de la Cadena, de singular aparença; en realitat, són dos molins fariners medievals, el de Dalt i el de Baix. El de Dalt, restaurat i convertit en habitatge, manté la torre medieval amb un portal de mig punt adovellat i un matacà defensiu. El de Baix, que encara funciona, conserva a l'interior l'estructura antiga. Es continua carretera enllà (E) i es regressa a Vallfogona.

27,74 km (560 m). Vallfogona de Riucorb, punt de partida i final de l'excursió. Cal visitar aquesta històrica població, on destaca el casc antic, el castell i l'església gòtica d'origen medieval de Santa Maria, que al s. XVII va regir el magnífic poeta i literat Vicenç Garcia, conegut com a Rector de Vallfogona.

[ES] De Vallfogona de Riucorb a Segura, Saladern, el Fonoll, Savella de l'Abadiat y Forès

El itinerario va de Vallfogona de Riucorb a Forès pasando por el balneario de Vallfogona, Segura, Saladern, el Fonoll y Savella de l'Abadiat entre cultivos y bosques, zonas solitarias de gran atractivo paisajístico. Es una magnífica excursión en bicicleta todo terreno que puede ser hecha a pie si se tiene un coche de apoyo en Forès o si se pernocta en esta población. Gran parte del recorrido está señalizado como GR 171.
Ruta señalizada parcialmente.

La ruta comienza en Vallfogona de Riucorb. Para llegar a esta población desde Montblanc, la capital comarcal, se toma la carretera C-14 en dirección N hacia Tàrrega y, habiendo pasado los desvíos que conducen a Nalec y Ciutadilla, se gira a la derecha (E) por la L-241. Otra posibilidad es ir desde Igualada y la A-2 por la carretera C-241c hasta Santa Coloma de Queralt, desde donde se tendrá que tomar a poniente la T-224 hasta Vallfogona.

0,00 km (560 m). Vallfogona de Riucorb. Calle de L'Arc, junto a la carretera T-224. Se sigue por esta carretera en dirección SE/E. Más allá, se deja a la izquierda el balneario de Vallfogona (1,80 km, 590 m). Este balneario, rodeado de jardines y de un bosque de pino blanco y encinas, aprovecha las aguas subterráneas del valle. Se prosigue hacia levante por la T-224.

2,35 km (593 m). Se deja la carretera y se gira a la derecha en dirección S por una pista señalizada con las marcas blancas y rojas del GR 171, que no se dejarán hasta Forès. La pista inicia una fuerte subida, hace un zigzag y se encara de nuevo hacia el S. Por la partida de Les Escaioles, se remonta hasta más de 700 m de altitud. A continuación, comienza un largo tramo casi llano, donde el bosque no es tan espeso. Son los llamados llanos de Els Corrals, a las puertas de Segura, donde abundan las grandes encinas.

4,56 km (790 m). Se accede a Segura, una pedanía del término municipal de Savallà del Comtat donde vive muy poca gente de forma fija. Como todas las poblaciones de esta zona, tiene su origen en un castillo, del que sólo quedan los restos. La iglesia de L'Assumpta (s. XVIII) es de estilo barroco. Se conserva un edificio señorial del s. XVII: Can Subies. Desde el pueblo, hay una bonita vista de los bosques de Saladern, hacia donde hay que ir.

Desde la entrada del pueblo, viniendo de Vallfogona, se gira a la derecha (señalización del GR) para tomar un sendero que baja al valle del río Seniol en dirección O/SO hasta desembocar en la pista del fondo. Hay otra opción con menos dificultad técnica que es dirigirse al N volviendo atrás por el camino hecho y, 90 metros más arriba, tomar un desvío de la izquierda (O/NO). Los dos recorridos confluyen delante de Saladern.

6,17 km (607 m). Confluencia con la pista que desciende por el N desde Segura. Se sigue hacia poniente y se deja la masía de Saladern a la izquierda. Cuando la pista comienza a girar hacia el NO, se encuentra una bifurcación.

7,31 km (582 m). Bifurcación. Se gira a la izquierda (SO) por el desvío que lleva al Fonoll (señalización del GR); más tarde, se seguirá por la desviación de la derecha. Se cruza el río Seniol y, pocos metros después, la Rasa de Forès. Se sigue el valle de este arroyo en dirección S adentrándose por la umbría del Comet hasta el Fonoll.

8,98 km (630 m). Cerca del Fonoll, se desemboca en la pista de acceso a esta población que viene de Passanant (a la vuelta se pasará por aquí de nuevo). Se sigue recto (SO) subiendo hacia el pueblo y dejando el GR 171. Ahora se seguirá la variante GR 171-1 hasta Forès. Se atraviesa el núcleo girando en dirección E. El Fonoll, situado en un rincón de gran belleza, fue abandonado hace varias décadas y hoy es propiedad de una asociación naturista; en verano se practica el nudismo. La iglesia románica de Sant Blai tiene una pieza única: un pequeño ventanal de piedra en forma de cruz. Se sale de la población remontando en dirección SE hasta Savella de l'Abadiat.

11,31 km (794 m). Savella de l'Abadiat. Bifurcación en la entrada de la aldea. Se gira a la derecha (N), se pasa junto a la casa Gran de Savella y se llega a la iglesia de Sant Pere, un edificio románico de finales del s. XII que fue declarado monumento histórico-artístico en 1977. En su interior, se conserva una imagen gótica policromada de tamaño natural de san Pedro (s. XIV). Más arriba, en la cima de la colina, se encuentran los restos del castillo. Desde Sant Pere, se puede contemplar Forès, situado a unos 5 km entre campos de cultivo y algunos rodales de bosque. Los entornos han sido aprovechados para la instalación de un gran parque eólico. Se vuelve a la bifurcación de la entrada del pueblo (11,81 km, 793 m) y se toma a la derecha la pista ancha que se dirige al SE descendiendo y dejando dos desvíos a la izquierda.

14,12 km (727 m). Se desemboca en la pista asfaltada de Conesa a Forès. Se sigue recto en el mismo sentido de la marcha, hacia el S, durante 450 m, donde se toma una pista de la derecha (NO; 14,55 km, 735 m) que asciende a Forès atajando. Junto a las casas de la Marina, donde hay una notable cruz de término, se sale de nuevo a la pista de Conesa.

15,63 km (814 m). Se toma a la derecha (NO) la pista de Conesa y camino de Rocafort, por donde va el sendero GR 175. Aquí hay una cruz de término gótica conocida como la Creu de Rocafort; en una cara se dispone la Virgen con el niño Jesús y un ángel que le hace de peana, y en la otra está el crucifijo. Se sube hasta Forès por un tramo de fuerte pendiente.

16,00 km (860 m). Forès. Desde este encumbrado mirador natural de la Conca de Barberà, se divisa una magnífica panorámica de la región. Hay que visitar la iglesia de Sant Miquel, originariamente un edificio románico del s. XIII de una sola nave; hoy le falta el ábside. En el s. XIV, se añadieron dos capillas laterales que han dado lugar a una falsa planta de cruz latina. Tiene dos puertas a mediodía; la más antigua está decorada con cuatro columnas a cada lado, tímpano esculpido y semicírculo de anchas dovelas. Se conserva una reproducción de una imagen gótica de la Virgen de la Salud depositada en el Museo Diocesano de Tarragona. Se parte del pueblo y se toma la carretera hacia poniente. Se pasa el ayuntamiento y se llega a una gran balsa, donde sobresale una segunda cruz de término notable.

16,65 km (794 m). Creu de la Bassa, de tronco octogonal y capitel, en el que se pueden ver cuatro apóstoles y un escudo redondo con la cruz templaria. En la cruz, hay, en una esquina, la Virgen y el niño Jesús, y en el otro, Jesucristo. La base está decorada con motivos florales. Se gira a la derecha por el camino que se dirige al N, hacia el Fonoll, por donde va el GR 171, y se deja la carretera y el GR 175 a la izquierda (O).

17,45 km (760 m). Cruce. Se continúa recto (N) siguiendo siempre por la pista principal e ignorando algunas desviaciones secundarias a ambos lados hasta que se llega, de nuevo, al Fonoll, ahora por el lado contrario por donde se ha ido antes.

21,32 km (614 m). Se desemboca en la pista de acceso al Fonoll desde Passanant. A la derecha, está la iglesia de Sant Blai. Se remonta haciendo una curva hasta el desvío de la entrada al pueblo, donde se reencuentra el camino de ida, que se sigue en dirección NE hasta volver a la pista de Saladern.

23,43 km (582 m). Habiendo cruzado el río Seniol, se vuelve a la pista de Saladern. Ahora se gira a la izquierda (NO) y se prosigue por esta pista ancha y bien trazada que desciende suavemente siguiendo el valle hasta la carretera de Guimerà a Vallfogona.

26,18 km (549 m). Carretera T-241 de Guimerà a Vallfogona de Riucorb. Al otro lado de la carretera, se levanta una esbelta chimenea de una antigua tejería. Hay que tomarla a la derecha, hacia el este, y pasar junto al molino de la Cadena, de singular apariencia; en realidad, son dos molinos harineros medievales, el de Dalt y el de Baix. El de Dalt, restaurado y convertido en vivienda, mantiene la torre medieval con un portal de medio punto adintelado y un matacán defensivo. El de Baix, que todavía funciona, conserva en su interior la estructura antigua. Se continúa por la carretera (E) y se regresa a Vallfogona.

27,74 km (560 m). Vallfogona de Riucorb, punto de partida y final de la excursión. Hay que visitar esta histórica población, donde destaca el casco antiguo, el castillo y la iglesia gótica de origen medieval de Santa Maria, que en el s. XVII rigió el magnífico poeta y literato Vicenç Garcia, conocido como Rector de Vallfogona.