De Sant Hilari Sacalm a Osor, el Sobirà i el Pedró per les Guilleries

Photo ofDe Sant Hilari Sacalm a Osor, el Sobirà i el Pedró per les Guilleries Photo ofDe Sant Hilari Sacalm a Osor, el Sobirà i el Pedró per les Guilleries Photo ofDe Sant Hilari Sacalm a Osor, el Sobirà i el Pedró per les Guilleries

April 28, 2014
June 2012

near Sant Hilari Sacalm, Catalunya (España)

[CA] De Sant Hilari Sacalm a Osor, el Sobirà i el Pedró per les Guilleries

Llarg recorregut sense complicacions tècniques per les Guilleries, que visita raconades plenes d'història, natura i solitud. El massís de les Guilleries és una extensa comarca natural de la vall del Ter situada entre el Montseny i el Collsacabra. Es tracta d'una àrea densament boscosa, poblada a les solanes per alzinars i suredes de caire mediterrani i a les obagues per rouredes i fagedes de tipus eurosiberià. Part de la coberta vegetal original ha estat substituïda per conreus forestals, principalment perxades i plantacions de pins exòtics i avets. L'espessa boscúria i l'escassetat de comunicacions van propiciar que, fins ben avançat el segle XIX, aquests rodals fossin reducte de bandolers. En el seu interior, se situen els embassaments de Sau i de Susqueda.
Ruta senyalitzada.

Se surt de Sant Hilari Sacalm, capital de les Guilleries, on s'arriba per la carretera GI-550 des de la sortida 209 de l'autovia C-25 o Eix Transversal. Un cop allà, cal dirigir-se a la zona esportiva situada al N de la població, al costat de la carretera d'Osor i Anglès (GI-542). Durant el recorregut es trobaran diverses senyalitzacions com les del GR 178, la Ruta d'en Serrallonga, la Ruta de les Deu Ermites i alguns itineraris del Centre BTT, que se seguiran parcialment.

0,00 km (776 m). Sant Hilari Sacalm. Zona esportiva. Cal sortir a la carretera GI-542 i girar a l'esquerra (N) en direcció a Osor i Anglès. Se segueix per la carretera en baixada.

4,00 km (691 m). A l'alçada de Santa Maria de Mansolí, es troba la font Picant, deu d'aigües naturals amb propietats terapèutiques descoberta el s. XVIII. L'actual edifici, malauradament tancat, fou la seu del famós balneari de la Font Picant i data de l'any 1881. Es continua carretera avall.

5,25 km (667 m). Font de Sant Daniel. Es continua carretera enllà seguint el congost de la riera d'Osor.

15,00 km (332 m). Osor, població voltada de muntanya on destaca l'església dedicada a Sant Pere, documentada des del 917, destruïda pels terratrèmols del 1427 i totalment transformada al s. XVIII amb elements barrocs i neoclàssics. S'hi pot veure, també, una torre de defensa i un bonic pont sobre la riera. Es travessa la població i es continua carretera avall seguint la riera d'Osor.

16,18 km (303 m). Desviació a la dreta. Dos-cents metres després del molló quilomètric 8 de la carretera, al costat del mas Borau, que queda a l'esquerra, a l'altra banda de la riera, es deixa l'asfalt i es pren la pista de terra que s'enfila cap al S seguint la riera d'Horta. Cal continuar sempre per la pista principal.

18,75 km (485 m). Es passa la font del Verder, a peu de camí. Després, la pista descriu diverses giragonses per guanyar alçada i torça cap a llevant.

21,35 km (703 m). Coll del Cirerer. Cruïlla de camins on després es tornarà. Cal deixar dos trencalls a l'esquerra i seguir recte (E) en direcció a Santa Creu d'Horta, on s'arriba al km 21,97 (706 m). L'església ja s'esmenta l'any 902. Edifici renovat el s. XVIII, no té un estil definit i està dedicat a Sant Jaume. A deu minuts en direcció S, hi ha el roure monumental de Ca n'Iglésies, digne de ser vist.

Es desfà el camí fins a la bifurcació anterior, on ara es gira a l'esquerra (SO) per pujar fins al Sobirà parant atenció de prendre el camí correcte, el que es dirigeix al S i després al SO havent deixat dos trencalls a l'esquerra, un d'ells, l'ample camí d'Osor per on es venia (de fet, per aquest camí, encara que fent més volta, també s'arribaria al Sobirà). Després d'un tram de forta pujada, es desemboca al camí del Sobirà a la Santa Creu, a tocar de cal Món (dreta) i del Viurevol (esquerra). Senyals de GR. Es continua cap al migdia per la pista ampla i en bon estat. Excel·lent panoràmica sobre el Prepirineu i el Pirineu oriental.

23,85 km (824 m). El Sobirà. Magnífic nucli rural, conjunt de masia i edificis annexos, situat en un lloc privilegiat. Destacada torre i diversos cossos construïts i reformats entre els segles XVI i XX. Compta amb una capella consagrada el 1609 dedicada a Sant Bernat de Claravall. Es continua cap al S seguint sempre per la pista principal. Més enllà, es passa davant de la Casa Nova de la Muntanya (26,09 km, 951 m).

26,49 km (948 m). Encreuament. Es gira a l'esquerra (E) per la desviació que duu a la Mare de Déu del Pedró seguint els senyals de la ruta de BTT 12. Es deixen dues desviacions a la dreta i s'arriba a l'ermita (km 27,71, 912 m). El temple ja existia l'any 1285 i va ser ampliat el 1521 i el 1650. Hi ha una imatge del s. XVII de tradició gòtica i formes barroques. Centre de devoció i aplec comarcal. Es torna a la desviació anterior, on ara es gira a l'esquerra (O).

29,96 km (924 m). Havent creuat el torrent del Sot de Collserrador, s'accedeix a la font dels Abeuradors. A peu de pista, es deixa a la dreta un trencall que duu a Sant Miquel de Solterra. Es continua per la pista principal cap a ponent.

31,83 km (851 m). Bifurcació al pla del Vernet. Es pren un desviament a l'esquerra (SE) que mena a Santa Margarida de Vallors, on s'arriba després d'una llarga baixada en què caldrà seguir pel camí més fressat prenent l'opció de la dreta en una bifurcació de tres camins i passant pel costat de la masia del Montalt.

35,87 km (668 m). Santa Margarida de Vallors. Seu d'una antiga parròquia, actualment despoblada. L'església, documentada el 939, renovada i consagrada el 1193 i modificada el 1680 i el 1743, no té un estil marcat. Es torna enrere pujant fins a l'anterior bifurcació, on ara es es pren la pista a l'esquerra (O). Més enllà, es gira al S i, a l'alçada de cal Sastre (42,48 km, 846 m), la pista esdevé asfaltada.

43,00 km (848 m). Font del Sastre. Es continua cap al migdia deixant a la dreta l'accés al sector N de Sant Hilari. Es voreja la població pel pla del Vent i el barri del Futbol quedant el nucli urbà a la dreta (O).

44,60 km (824 m). Bifurcació. Es deixa l'asfalt i es gira a l'esquerra (S) pel camí del Villaret Nou en direcció a la capella del Nen Jesús de Praga. Dos-cents metres més endavant, es deixa a la dreta un camí que, després, s'utilitzarà per tornar a Sant Hilari. Se segueix pel camí principal i s'arriba a la capella (45,75 km, 892 m), edifici neogòtic de 1911, centre de devoció i aplec locals. Es torna enrere fins a la desviació esmentada (ara 46,70 km), on es gira a l'esquerra (SO). Se surt a la carretera per on se circulava i es continua a l'esquerra (SO) cap a Sant Hilari. Una mica més enllà, es gira al N, es passa pel costat de la Pedra Llarga, un menhir de 2 m situat al costat del vial i, travessant Sant Hilari, es torna al punt de sortida.

48,94 km (776 m). Zona esportiva de Sant Hilari Sacalm. Final del recorregut.

La capital de les Guilleries cerca l'equilibri entre el medi natural, la indústria i el turisme. El primer document que fa referència a Sant Hilari data del 919; el nom prové del bisbe escriptor Sant Hilari de Poitiers. Més tard s'hi va afegir el topònim Sacalm, que vol dir el calm, la planura. Al s. XIX la població va créixer notablement gràcies a la utilització terapèutica de la font Picant i al turisme. Cal visitar-hi el Museu de les Guilleries, ubicat a les dependències de l'antiga cooperativa, on es pot contemplar un recull de la flora i la fauna d'aquestes muntanyes.

[ES] De Sant Hilari Sacalm a Osor, el Sobirà y el Pedró por Les Guilleries

Largo recorrido sin complicaciones técnicas por Les Guilleries, que visita rincones llenos de historia, naturaleza y soledad. El macizo de Les Guilleries es una extensa comarca natural del valle del Ter situada entre el Montseny y el Collsacabra. Se trata de un área densamente boscosa poblada en las solanas por encinares y alcornocales de tipo mediterráneo y en las umbrías por robledales y hayedos de tipo eurosiberiano. Parte de la cubierta vegetal original ha sido sustituida por cultivos forestales, principalmente plantaciones de pinos exóticos y abetos. El espeso bosque y la escasez de comunicaciones propiciaron que, hasta bien avanzado el siglo XIX, esta región fuera reducto de bandoleros. En su interior se sitúan los embalses de Sau y de Susqueda.
Ruta señalizada.

Se sale de Sant Hilari Sacalm, capital de Les Guilleries, donde se llega por la carretera GI-550 desde la salida 209 de la autovía C-25 o Eix Transversal. Una vez allí, hay que dirigirse a la zona deportiva situada al N de la población, junto a la carretera de Osor y Anglès (GI-542). Durante el recorrido se encontrarán diversas señalizaciones como las del GR 178, la Ruta de Serrallonga, la Ruta de les Deu Ermites y algunos itinerarios del Centro BTT, que se seguirán parcialmente.

0,00 km (776 m). Zona deportiva de Sant Hilari Sacalm. Hay que salir a la carretera GI-542 y girar a la izquierda (N) en dirección a Osor y Anglès. Se sigue bajando por la carretera.

4,00 km (691 m). A la altura de Santa Maria de Mansolí, se encuentra la fuente Picant, manantial de aguas naturales con propiedades terapéuticas descubierta en el s. XVIII. El actual edificio, desgraciadamente cerrado, fue sede del famoso balneario de la Font Picant y data del año 1881. Se continúa descendiendo por la carretera.

5,25 km (667 m). Fuente de Sant Daniel. Se continúa por la carretera siguiendo el desfiladero del torrente de Osor.

15,00 km (332 m). Osor, población rodeada de montaña donde destaca la iglesia dedicada a Sant Pere, documentada desde el año 917, destruida por los terremotos del 1427 y totalmente transformada en el s. XVIII con elementos barrocos y neoclásicos. Se puede ver también una torre de defensa y un bonito puente sobre el torrente. Se atraviesa la población y se continúa carretera abajo siguiendo el torrente de Osor.

16,18 km (303 m). Desviación a la derecha. Doscientos metros después del mojón kilométrico 8 de la carretera, junto a la masía Borau, que queda a la izquierda, al otro lado del torrente, se deja el asfalto y se toma la pista de tierra que sube hacia el S siguiendo el torrente de Horta. Hay que continuar siempre por la pista principal.

18,75 km (485 m). Se pasa la fuente del Verder, situada a pie de camino. Después la pista describe varias curvas para coger altura y se desvía hacia levante.

21,35 km (703 m). Collado del Cirerer. Cruce de caminos donde luego se volverá. Hay que seguir recto (E) dejando dos desvíos a la izquierda y yendo en dirección a Santa Creu d'Horta, donde se llega en el km 21,97 (706 m). La iglesia se menciona ya en el año 902. Edificio renovado en el s. XVIII, no tiene un estilo definido y está dedicado a Sant Jaume. A diez minutos en dirección S, se encuentra el roble monumental de Ca n'Iglésies, digno de ser visto.

Se deshace el camino hasta la bifurcación anterior, donde ahora se gira a la izquierda (SO) para subir hasta el Sobirà prestando atención en tomar el camino correcto, el que se dirige al S y luego al SO habiendo dejado dos desvíos a la la izquierda, uno de ellos, el ancho camino de Osor por donde se venía (por este camino, aunque haciendo más vuelta, también se llegaría al Sobirà). Después de un tramo de fuerte subida se desemboca en el camino del Sobirà a la Santa Creu, junto a Cal Món (derecha) y al Viurevol (izquierda). Señales de GR. Se continúa hacia mediodía por la pista ancha y en buen estado. Excelente panorámica sobre el Prepirineo y el Pirineo oriental.

23,85 km (824 m). El Sobirà. Magnífico núcleo rural, conjunto de masía y edificios anexos, situado en un lugar privilegiado. Destacada torre y varias partes construidas y reformadas entre los siglos XVI y XX. Cuenta con una capilla consagrada en 1609 dedicada a Sant Bernat de Claravall. Se continúa hacia el S siguiendo siempre por la pista principal. Más allá, se pasa delante de la Casa Nova de la Muntanya (26,09 km, 951 m).

26,49 km (948 m). Cruce. Se gira a la izquierda (E) por la desviación que lleva a la Mare de Déu del Pedró siguiendo las señales de la ruta de BTT 12. Se dejan dos desvíos a la derecha y se llega a la ermita (km 27,71, 912 m). El templo existía ya en 1285 y fue ampliado en 1521 y 1650. Hay una imagen del s. XVII de tradición gótica y formas barrocas. Centro de devoción y romería comarcal. Se vuelve a la desviación anterior, donde ahora se gira a la izquierda (O).

29,96 km (924 m). Habiendo cruzado el torrente del Sot de Collserrador, se llega a la fuente de Els Abeuradors. A pie de pista, se deja a la derecha un desvío que conduce a Sant Miquel de Solterra. Se continúa por la pista hacia poniente.

31,83 km (851 m). Bifurcación en el llano del Vernet. Se toma el desvío de la izquierda (SE) que lleva a Santa Margarida de Vallors, donde se llega después de una larga bajada, en la que habrá que seguir el camino más trillado tomando la opción de la derecha en una bifurcación de tres caminos y pasando junto a la masía del Montalt.

35,87 km (668 m). Santa Margarida de Vallors. Sede de una antigua parroquia, actualmente despoblada, la iglesia, documentada ya en el año 939, renovada y consagrada en 1193 y modificada en 1680 y en 1743, no tiene un estilo marcado. Se vuelve atrás subiendo hasta la anterior bifurcación, donde ahora se gira a la izquierda (O) por la pista. Más allá, se gira al S y, a la altura de Cal Sastre (42,48 km, 846 m), la pista ya es asfaltada.

43,00 km (848 m). Fuente del Sastre. Se continúa hacia el S dejando a la derecha el acceso al sector N de Sant Hilari. Se bordea la población por el llano del Vent y el barrio del Futbol dejando el núcleo urbano a la derecha (O).

44,60 km (824 m). Se deja el asfalto y se gira a la izquierda (S) por el camino del Villaret Nou en dirección a la capilla del Nen Jesús de Praga. Doscientos metros más allá, se deja a la derecha un camino que, después, se utilizará para volver a Sant Hilari. Siguiendo por el camino principal, se llega a la capilla (45,75 km, 892 m), edificio neogótico de 1911, centro de devoción y de romería locales. Se vuelve atrás hasta la desviación mencionada (ahora 46,70 km), donde se gira a la izquierda (SO). Se sale a la carretera por donde se circulaba y se continúa a la izquierda (SO) hacia Sant Hilari. Un poco más allá, se gira al N, se pasa junto a la Pedra Llarga, un menhir de 2 m situado junto al vial y, atravesando Sant Hilari, se vuelve al punto de partida.

48,94 km (776 m). Zona deportiva de Sant Hilari Sacalm. Final del recorrido.

La capital de Les Guilleries busca el equilibrio entre el medio natural, la industria y el turismo. El primer documento que hace referencia a Sant Hilari es del año 919; el nombre proviene del obispo escritor Sant Hilari de Poitiers. Más tarde se añadió el topónimo Sacalm, que quiere decir el calmo, la llanura. En el s. XIX la población creció notablemente gracias a la utilización terapéutica de la fuente Picant y al turismo. Hay que visitar el Museu de les Guilleries, ubicado en las dependencias de la antigua cooperativa, donde se puede contemplar una colección de la flora y la fauna de estas montañas.

[EN] From Sant Hilari Sacalm to Osor, El Sobirà and El Pedró through Les Guilleries

Les Guilleries is the name of a huge massif of old, worn mountains, covered in thick vegetation. These are located at the northern end of the Serralada Prelitoral (mountain range), beyond Montseny, the mountains of Osona, the cliffs of Collsacabra and the depression of La Selva. The highest point is Sant Miquel de les Formigues, at a height of 1,204 metres, but you will also find Sant Gregori, 1,068 metres; Sant Benet, 1,144 metres; La Gabarra, 1,165 metres; El Faig Verd, 1,182 metres, and others.