De Salomó a Vespella de Gaià, els Masos de Vespella, el Catllar i Tarragona

Photo ofDe Salomó a Vespella de Gaià, els Masos de Vespella, el Catllar i Tarragona Photo ofDe Salomó a Vespella de Gaià, els Masos de Vespella, el Catllar i Tarragona

2 hours
April 28, 2014
June 2010

near Salomó, Catalunya (España)

[CA] De Salomó a Vespella de Gaià, els Masos de Vespella, el Catllar i Tarragona

Travessa per la conca del riu Gaià que parteix de la vila de Salomó i fa cap a Tarragona passant per Vespella de Gaià, els Masos de Vespella i el Catllar. Durant els s. IX i X, el relleu muntanyós de l'alta conca del Gaià va afavorir l'establiment de la línia fronterera entre els comtats catalans -la Marca- i l'Al-Andalus. En resten nombrosos vestigis, entre ells les restes del castell de Vespella i el magnífic conjunt del Catllar. La segona part del recorregut discorre pel baix curs del Gaià, que ha estat històricament un corredor estratègic per a les comunicacions entre la façana mediterrània i la vall de l'Ebre. Actualment, és una àrea molt urbanitzada, travessada per una munió de carreteres, línies de ferrocarril, autopistes, infraestructures energètiques i industrials. La ruta va cercant els passos naturals evitant els trams més humanitzats. Es pot tornar a Salomó amb tren, desfent l'itinerari en direcció contrària o, encara millor, seguint el recorregut anomenat De Tarragona als Pallaresos, la Secuita, l'Argilaga, Renau, Vilabella i Salomó d'aquest mateix portal.
Ruta senyalitzada parcialment.

L'itinerari comença a la vila de Salomó, comarca del Tarragonès. S'hi arriba des del S per les carreteres T-214 i T-202 venint des de la N-340 o des de l'autopista AP-7 (sortida 32: Altafulla-Torredembarra). És interessant visitar-hi l'església de Santa Maria, edifici d'estil barroc que conserva la portada romànica del temple original sota un porxo modern.

0,00 km (164 m). Salomó. Se surt de davant de l'ajuntament, a l'avinguda de Catalunya. Es pren el carrer Joan Maragall cap al SO i es gira a la dreta (NO) pel de Sant Francesc. A la segona travessia, es tomba a l'esquerra pel carrer de la Font, es creua la riera de Salomó i s'arriba a l'alçada de l'escola Josep Nin, al raval de Cal Toni. Es deixa la pista i es gira a l'esquerra baixant en direcció al pas soterrat que creua la via del tren.

0,47 km (155 m). Es passa per sota de la línia de FFCC de Lleida a Barcelona. Immediatament després, hi ha una bifurcació: es continua a la dreta (O) pel camí de Vespella. La pista va tombant cap al S, es deixa un trencall a la dreta (1,11 km, 148 m) i un altre més al punt quilomètric 1,28 (146 m). Es davalla cap al fons de la vall de la riera de Salomó, que se seguirà sense interrupció, ara per la dreta, ara per l'esquerra, fins a Vespella de Gaià.

3,46 km (104 m). S'accedeix a Vespella de Gaià. Se segueix a migdia vorejant la riera fins a una bifurcació (3,73 km, 104 m). Es deixa la pista i es gira a ponent, en pujada, fins que se surt a la carretera.

4,37 km (139 m). Carretera TV-2021 de Vespella de Gaià. Cal prendre-la tombant a la dreta (NO), es fa un revolt pronunciat cap al S i s'arriba al barri de Sant Miquel. Es troba una pista (5,13 km, 177 m): cal girar a l'esquerra (S). 100 metres més avall, s'agafa un desviament de l'esquerra (SE) que remunta fortament cap al castell i l'església de Sant Miquel de Vespella.

5,54 km (192 m). Sant Miquel de Vespella, conjunt arquitectònic format per l'església parroquial i les restes de l'antic castell. Hi ha una font i molt bones vistes sobre la comarca. El castell està documentat des del 1167, però el seu origen pot ser molt anterior, cap als volts de l'any 1000. L'església parroquial de Sant Miquel era l'antiga capella del castell; a l'interior, hi ha un retaule de la Mare de Déu del Roser del s. XVI. El nucli antic de Vespella, aturonat al voltant del castell i de l'església, forma un conjunt d'unes poques cases d'origen medieval.

Es torna a la desviació anterior i ara es continua cap al SE fins a sortir de nou a la carretera TV-2021, que se segueix en la mateixa direcció baixant fins als Masos de Vespella.

7,32 km (103 m). Els Masos de Vespella. Es deixa la carretera i es gira a la dreta (O). Es creua aquest petit nucli rural passant per davant de l'ajuntament del terme i per sota d'un arc i es prossegueix per la pista asfaltada que se'n va cap a ponent i després gira a migjorn. Es desemboca a una pista i es torna a tombar al S passant per davant del mas d'en Planes i de l'ermita de la Mare de Déu del Carme, que queden a la dreta (7,95 km, 78 m). 100 metres després, hi ha una bifurcació: es gira a la dreta (SO) pel camí del mas de Llagostera, asfaltat, que se seguirà durant mig km.

8,53 km (75 m). Bifurcació. Es deixa el camí asfaltat, que se'n va a la dreta (NO), i es continua pel camí del Catllar (S/SE).

9,17 km (97 m). Cruïlla. Es deixa una desviació a la dreta i, uns metres després, es continua recte (S) per un camí deixant la pista ampla, que se'n va a llevant. El camí, que aviat esdevé un corriol, torça lleugerament cap al SO i, més avall, s'eixampla de nou. Es deixen desviacions a banda i banda fins a sortir davant de la línia de tren de gran velocitat (9,93 km, 90 m): cal tombar a la dreta (O) i creuar-la per un pont.

10,27 km (106 m). A l'altra banda del pont, es tomba a la dreta (O) i immediatament després a l'esquerra (S). Es deixa una casa a l'esquerra (E) i se surt a una bifurcació: se segueix a la dreta (O), en baixada, pel camí de la Cativera, que fa una ziga-zaga virant cap al N (11,11 km, 80 m) i resseguint un mur de pedra seca entre vinyes i ametllers. Es torna a girar al SO, es desemboca a una pista ampla asfaltada i es travessa la línia de ferrocarril Reus-Roda de Berà per un pont. A l'altre cantó, es deixa la pista asfaltada i es creua el voral cap a migdia per agafar la pista de la Presa i entrar al Catllar per l'esquerra.

11,70 km (73 m). El Catllar. S'hi entra baixant pel carrer de l'Estació fins a sortir a la carretera T-203. Es continua per la carretera, es creua la riera de la Sèquia i s'entra al nucli vell del poble, presidit per les restes d'un imponent castell, prenent qualsevol carrer a l'esquerra fins a la plaça de l'Església, des d'on es puja al castell (12,81 km, 73 m).

El castell s'alça damunt de les restes d'un poblat iber fortificat, aixecat en un lloc estratègic des d'on es dominen els meandres del Gaià. La primera documentació escrita de què es té constància data del s. XI, moment en què desenvolupà una posició de defensa de la frontera entre els comtats catalans i el regne d'Al-Andalus. Un cop visitat, es davalla directament a la carretera, es tomba a la dreta i, quan s'és sota la fortificació, es travessa a l'altra banda.

13,03 km (57 m). Se surt a una pista que se seguirà fins a Tarragona (senyalització del GR 172, marques blanques i vermelles): cal agafar-la a ponent. Mig quilòmetre més enllà, es gira al SO i s'entra a la urbanització Bonaigua. Se surt a la carretera T-203 (14,40 km, 132 m), que es pren a la dreta (O) i s'agafa la desviació asfaltada que, transcorreguts 50 m, surt a l'esquerra (SO). Es passa el mas de Blanc, es deixa la pista a la dreta i es continua per un camí senyalitzat en direcció SO.

17,32 km (111 m). S'entra a la urbanització Bonaire. Es tomba a la dreta (O) pel carrer del Mas de Salort fins a una bifurcació (17,73 km, 111 m). Es pren el carrer del Mas de Tolosa cap al S i, al final, es gira a la dreta (O) per prendre un camí que se'n va en direcció SO. Se surt de l'àrea urbanitzada, es creua una pista asfaltada (18,50 km, 153 m) i se segueix recte (SO).

18,94 km (156 m). Carretera d'accés a la urbanització Mas del Panxer. Cal seguir-la a l'esquerra (S) durant 160 m i deixar-la per agafar un camí de la dreta (S) que descendeix enmig del bosc.

19,61 km (125 m). Es desemboca a una pista que discorre paral·lelament a l'autopista AP-7. Es gira a la dreta (O) i se surt a la carretera de Tarragona (la TP-2031; 20,00 km, 119 m): cal agafar-la a l'esquerra (S) i creuar l'autopista per sobre. Un cop a l'altra banda, es tomba a la dreta (SO) prenent l'antic traçat de la carretera, separat de l'actual, que es deixa al cap de 120 m per agafar un camí de l'esquerra que surt en direcció contrària (E; 20,16 km, 114 m). S'entra al bosc, es gira a ponent i es baixa passant per sota de la carretera de Tarragona. Es prossegueix cap al S/SO vora la urbanització del Llorito i Terres Cavades.

21,80 km (50 m). Es desemboca al camí de la Mare de Déu del Llorito: cal seguir-lo girant a la dreta (SO) en direcció a Tarragona. Es passa pel costat del cementiri (23,19 km, 47 m) i se surt a la carretera N-340.

23,30 km (50 m). Entrada a Tarragona; rotonda davant de la carretera N-340. Es continua a migdia pel voral de la carretera d'accés al centre de la ciutat, es creua la N-340 per sota i s'arriba a l'auditori.

23,70 km (60 m). Tarragona. Camp de Mart, al costat de l'auditori. Fi del recorregut.

[ES] De Salomó a Vespella de Gaià, Els Masos de Vespella, el Catllar y Tarragona

Travesía por la cuenca del río Gaià que parte de la villa de Salomó y llega a Tarragona pasando por Vespella de Gaià, Els Masos de Vespella y el Catllar. Durante los s. IX y X, el relieve montañoso de la alta cuenca del Gaià favoreció el establecimiento de la línea fronteriza entre los condados catalanes -la Marca- y Al-Andalus. Quedan numerosos vestigios de esta época, entre ellos los restos del castillo de Vespella y el magnífico conjunto del Catllar. La segunda parte del recorrido discurre por el bajo curso del Gaià, que ha sido históricamente un corredor estratégico para las comunicaciones entre el frente mediterráneo y el valle del Ebro. Actualmente, es un área muy urbanizada, atravesada por una multitud de carreteras, líneas de ferrocarril, autopistas, infraestructuras energéticas e industriales. La ruta va buscando los pasos naturales evitando los tramos más humanizados. Se puede volver a Salomó en tren, deshaciendo el itinerario en dirección contraria o, mejor aún, siguiendo el recorrido llamado De Tarragona a Els Pallaresos, la Secuita, L'Argilaga, Renau, Vilabella y Salomó de este mismo portal.
Ruta señalizada parcialmente.

El itinerario comienza en el pueblo de Salomó, perteneciente a la comarca del Tarragonès. Se llega desde el S por las carreteras T-214 y T-202 viniendo desde la N-340 o desde la autopista AP-7 (salida 32: Altafulla-Torredembarra). Es interesante visitar la iglesia de Santa Maria, edificio de estilo barroco que conserva la portada románica del templo original bajo un porche moderno.

0,00 km (164 m). Salomó. Se sale de delante del ayuntamiento, en la avenida de Catalunya. Se toma la calle Joan Maragall hacia el SO y se gira a la derecha (NO) por la de Sant Francesc. En la segunda travesía, se gira a la izquierda por la calle de la Font, se cruza el arroyo de Salomó y se llega a la altura de la escuela Josep Nin, en el arrabal de Cal Toni. Se deja la pista y se gira a la izquierda bajando en dirección al paso subterráneo que cruza la vía del tren.

0,47 km (155 m). Se pasa por debajo de la línea de FFCC de Lleida a Barcelona. Inmediatamente después, hay una bifurcación: se sigue a la derecha (O) por el camino de Vespella. La pista va girando hacia el S, se deja un desvío a la derecha (1,11 km, 148 m) y otro más en el punto kilométrico 1,28 (146 m). Se baja hacia el fondo del valle del arroyo de Salomó, que se seguirá sin interrupción, ahora por la derecha, ahora por la izquierda, hasta Vespella de Gaià.

3,46 km (104 m). Se accede a Vespella de Gaià. Se sigue a mediodía bordeando el arroyo hasta una bifurcación (3,73 km, 104 m). Se deja la pista y se gira a poniente, en subida, hasta que se sale a la carretera.

4,37 km (139 m). Carretera TV-2021 de Vespella de Gaià. Hay que tomarla girando a la derecha (NO), se hace una curva pronunciada hacia el S y se llega al barrio de Sant Miquel. Se encuentra una pista (5,13 km, 177 m): hay que girar a la izquierda (S). 100 metros más abajo, se toma un desvío a la izquierda (SE) que remonta fuertemente hacia el castillo y la iglesia de Sant Miquel de Vespella.

5,54 km (192 m). Sant Miquel de Vespella, conjunto arquitectónico formado por la iglesia parroquial y los restos del antiguo castillo. Hay una fuente y muy buenas vistas sobre la comarca. El castillo está documentado desde el 1167, pero su origen puede ser muy anterior, hacia los alrededores del año 1000. La iglesia parroquial de Sant Miquel era la antigua capilla del castillo; en el interior, hay un retablo de la Virgen del Roser del s. XVI. El casco antiguo de Vespella, situado alrededor del castillo y de la iglesia, forma un conjunto de unas pocas casas de origen medieval.

Se vuelve a la desviación anterior y ahora se continúa hacia el SE hasta salir de nuevo a la carretera TV-2021, que se sigue en la misma dirección bajando hasta Els Masos de Vespella.

7,32 km (103 m). Els Masos de Vespella. Se deja la carretera y se gira a la derecha (O). Se cruza este pequeño núcleo rural pasando por delante del ayuntamiento del término y por debajo de un arco y se prosigue por la pista asfaltada que continúa hacia poniente y luego gira al sur. Se desemboca en una pista y se vuelve a girar al S pasando por delante de la masía de En Planes y de la ermita de la Mare de Déu del Carme, que quedan a la derecha (7,95 km, 78 m). 100 metros después, hay una bifurcación: se gira a la derecha (SO) por el camino de la masía de Llagostera, asfaltado, que se seguirá durante medio km.

8,53 km (75 m). Bifurcación. Se deja el camino asfaltado, que se va a la derecha (NO), y se continúa por el camino del Catllar (S/SE).

9,17 km (97 m). Cruce. Se deja un desvío a la derecha y, unos metros después, se sigue recto (S) por un camino dejando la pista ancha, que se va a levante. El camino, que pronto se convierte en un sendero, tuerce ligeramente hacia el SO y, más abajo, se ensancha de nuevo. Se dejan desvíos a ambos lados hasta salir delante de la línea de tren de gran velocidad (9,93 km, 90 m): hay que girar a la derecha (O) y cruzarla por un puente.

10,27 km (106 m). Al otro lado del puente, se gira a la derecha (O) e inmediatamente después a la izquierda (S). Se deja una casa a la izquierda (E) y se sale a una bifurcación: se sigue a la derecha (O), en bajada, por el camino de la Cativera, que hace un zigzag virando hacia el N (11,11 km, 80 m) y siguiendo un muro de piedra seca entre viñedos y almendros. Se vuelve a girar al SO, se desemboca en una pista ancha asfaltada y se cruza la línea de ferrocarril Reus-Roda de Berà por un puente. Al otro lado, se deja la pista asfaltada y se cruza el arcén hacia mediodía para tomar la pista de la Presa y entrar al Catllar por la izquierda.

11,70 km (73 m). El Catllar. Se entra bajando por la calle de L'Estació hasta salir a la carretera T-203. Se continúa por la carretera, se cruza el arroyo de la Sèquia y se entra en el núcleo antiguo del pueblo, presidido por los restos de un imponente castillo, tomando cualquier calle a la izquierda hasta la plaza de L'Església, desde donde se sube al castillo (12,81 km, 73 m).

El castillo se alza sobre los restos de un poblado íbero fortificado, levantado en un lugar estratégico desde donde se dominan los meandros del Gaià. La primera documentación escrita que se tiene constancia data del s. XI, momento en el que el castillo desarrolló una posición de defensa de la frontera entre los condados catalanes y el reino de Al-Andalus. Una vez visitado, se baja directamente a la carretera, se gira a la derecha y, cuando se está debajo de la fortificación, se cruza al otro lado.

13,03 km (57 m). Se sale a una pista que se seguirá hasta Tarragona (señalización del GR 172, marcas blancas y rojas): hay que tomarla a poniente. Medio kilómetro más allá, se gira al SO y se entra en la urbanización Bonaigua. Se sale a la carretera T-203 (14,40 km, 132 m), que se sigue a la derecha (O) y, transcurridos 50 m, se toma una desviación asfaltada que sale a la izquierda (SO). Se pasa la masía de Blanc, se deja la pista a la derecha y se continúa por un camino señalizado en dirección SO.

17,32 km (111 m). Se entra en la urbanización Bonaire. Se gira a la derecha (O) por la calle del Mas de Salort hasta una bifurcación (17,73 km, 111 m). Se toma la calle del Mas de Tolosa hacia el S y, al final, se gira a la derecha (O) para coger un camino que va en dirección SO. Se sale del área urbanizada, se cruza una pista asfaltada (18,50 km, 153 m) y se sigue recto (SO).

18,94 km (156 m). Carretera de acceso a la urbanización Mas del Panxer. Hay que seguirla a la izquierda (S) durante 160 m y dejarla para tomar un camino de la derecha (S) que desciende por el bosque.

19,61 km (125 m). Se desemboca en una pista que discurre paralelamente a la autopista AP-7. Se gira a la derecha (O) y se sale a la carretera de Tarragona (la TP-2031; 20,00 km, 119 m): hay que seguirla a la izquierda (S) y cruzar la autopista por encima. Una vez al otro lado, se gira a la derecha (SO) tomando el antiguo trazado de la carretera, separado del actual, que se deja al cabo de 120 m para seguir por un camino de la izquierda que sale en dirección contraria (E; 20,16 km, 114 m). Se entra en el bosque, se gira a poniente y se baja pasando por debajo de la carretera de Tarragona. Se prosigue hacia el S/SO cerca de la urbanización del Llorito y Terres Cavades.

21,80 km (50 m). Se desemboca en el camino de la Mare de Déu del Llorito: hay que seguirlo girando a la derecha (SO) en dirección a Tarragona. Se pasa junto al cementerio (23,19 km, 47 m) y se sale a la carretera N-340.

23,30 km (50 m). Entrada a Tarragona; rotonda frente a la carretera N-340. Se continúa a mediodía por el arcén de la carretera de acceso al centro de la ciudad, se cruza la N-340 por debajo y se llega al auditorio.

23,70 km (60 m). Tarragona. Camp de Mart, junto al auditorio. Fin del recorrido.