De Gandesa a les serres de Santa Madrona i de Cavalls

Photo ofDe Gandesa a les serres de Santa Madrona i de Cavalls Photo ofDe Gandesa a les serres de Santa Madrona i de Cavalls Photo ofDe Gandesa a les serres de Santa Madrona i de Cavalls

50 minutes
September 20, 2014
September 2008

near Gandesa, Catalunya (España)

[CA] De Gandesa a les serres de Santa Madrona i de Cavalls

Entre boscos de pins i camps de conreu de secà, sobretot de vinya i d'oliveres, es recorre des de Gandesa el paisatge sec i rocallós de les serres de Santa Madrona i de Cavalls a través de pistes i antics camins de carro. Al principi del recorregut, es podran contemplar obres artístiques a l'aire lliure del col·lectiu Art al Ras.
Ruta senyalitzada.

La ruta comença i acaba a Gandesa, capital comarcal de la Terra Alta, on s'arriba per la carretera N-420 provinent de Falset i Móra la Nova.

0,00 km (370 m). Cal partir de davant l'Ajuntament de Gandesa prenent la carretera C-43 en direcció a Tortosa (SE).

0,17 km (373 m). Bifurcació. Abans de sortir de la vila, s'agafa un camí de l'esquerra (NE), indicat amb un rètol i que porta les marques blanques i vermelles del GR 171-3 (sender de gran recorregut), cap al polígon industrial de la Plana.

0,98 km (367 m). Es troba una rotonda i es continua tot recte pel mateix camí en el mateix sentit de la marxa (NE).

1,44 km (374 m). Bifurcació. Es deixa una pista a l'esquerra (NE) i es pren la del davant (SE). A partir d'aquí, i durant el primer tram del recorregut, es podran contemplar algunes de les obres artístiques del col·lectiu Art al Ras.

2,49 km (381 m). Després d'haver deixat algunes pistes i caminets secundaris a dreta i a esquerra, s'arriba a una bifurcació: es continua recte (E).

2,92 km (364 m). Bifurcació. Es deixa a l'esquerra (NE) una pista que es dirigeix a Corbera d'Ebre i, poc després, s'ascendeix fins a un collet (466 m).

4,58 km (458 m). Més endavant, es troba una altra bifurcació. Es deixa un camí que s'enfila recte a l'esquerra (NE) i es gira a la dreta (SE) per la pista canviant el sentit de la marxa.

4,83 km (456 m). Es desemboca a una pista que, per l'esquerra (NE), duu al coll de la Punta Redona i al barranc de la Torre; cal tombar, però, a la dreta (SO) canviant novament de direcció tot seguint les indicacions de l'itinerari 11 de la Xarxa Ciclista de la Terra Alta i davallant entre camps d'oliveres. El trajecte discorre a ponent per una vall situada entre les serres del Pedrer i de Santa Madrona, a la dreta (N), i la serra de Cavalls i la mola d'Irto, a mà esquerra (S).

7,97 km (365 m). Se surt a la carretera C-43, que es pren a la dreta (SO) cap a Gandesa. El camí s'incorpora a l'itinerari 7 de la Xarxa Ciclista i n'abandona l'11.

8,30 km (379 m). Bifurcació. Es deixa la carretera comarcal i se n'agafa una de secundària de l'esquerra (S/SO; es perden les indicacions de l'itinerari de la Xarxa Ciclista). Es passa per l'àrea recreativa de la Fonteta, que es deixa a l'esquerra, i es continua recte (SO).

8,66 km (379 m). Bifurcació. Es deixa la carretera, que es dirigeix al coll d'en Torner, als peus del puig Cavaller, i es trenca per una pista que puja a la dreta (NE) i que, a dalt, retroba el GR 171-3.

9,16 km (399 m). Se surt de nou a la carretera comarcal C-43, que se segueix a l'esquerra (NO).

9,79 km (425 m). Bifurcació. Es deixa la C-43 i s'agafa una pista ampla que surt a l'esquerra (NO) recuperant l'itinerari 7 de la Xarxa Ciclista i el GR 171-3.

10,00 km (433 m). Bifurcació. En arribar a un dipòsit, es deixa a l'esquerra (SO) la pista principal i se n'agafa una altra de la dreta (NO) que, fent un tomb, baixa fins a tornar a Gandesa.

11,48 km (370 m). Ajuntament de Gandesa, punt de partida i final de l'itinerari.

[ES] De Gandesa a las sierras de Santa Madrona y de Cavalls

Entre bosques de pinos y campos de cultivo de secano, sobre todo de viña y de olivos, se recorre desde Gandesa el paisaje seco y rocoso de las sierras de Santa Madrona y de Cavalls a través de pistas y antiguos caminos de carro. Al principio del recorrido, se podrán contemplar obras artísticas al aire libre del colectivo Art al Ras.
Ruta señalizada.

La ruta empieza y acaba en Gandesa, capital comarcal de la Terra Alta, donde se llega por la carretera N-420 proveniente de Falset y Móra la Nova.

0,00 km (370 m). Hay que partir de delante del Ayuntamiento de Gandesa tomando la carretera C-43 en dirección a Tortosa (SE).

0,17 km (373 m). Bifurcación. Antes de salir de la población, se coge un camino de la izquierda (NE), indicado con un letrero y que lleva las marcas blancas y rojas del GR 171-3 (sendero de gran recorrido), hacia el polígono industrial de la Plana.

0,98 km (367 m). Se encuentra una rotonda y se continúa recto por el mismo camino en el mismo sentido de la marcha (NE).

1,44 km (374 m). Bifurcación. Se deja una pista a la izquierda (NE) y se toma la de delante (SE). A partir de aquí, y durante el primer tramo del recorrido, se podrán contemplar algunas de las obras artísticas del colectivo Art al Ras.

2,49 km (381 m). Después de haber dejado algunas pistas y senderos secundarios a derecha y a izquierda, se llega a una bifurcación: se sigue recto (E).

2,92 km (364 m). Bifurcación. Se deja a la izquierda (NE) una pista que se dirige a Corbera d'Ebre y, poco después, se asciende hasta un collado (466 m).

4,58 km (458 m). Más adelante, se encuentra otra bifurcación. Se deja un camino que sube recto a la izquierda (NE) y se gira a la derecha (SE) por la pista cambiando el sentido de la marcha.

4,83 km (456 m). Se desemboca en una pista que, por la izquierda (NE), lleva al collado de la Punta Redona y al barranco de la Torre; hay que girar, no obstante, a la derecha (SO) cambiando nuevamente de dirección siguiendo las indicaciones del itinerario 11 de la Xarxa Ciclista de la Terra Alta y descendiendo entre campos de olivos. El trayecto discurre a poniente por un valle situado entre las sierras del Pedrer y de Santa Madrona, a la derecha (N), y la sierra de Cavalls y la muela de Irto, a mano izquierda (S).

7,97 km (365 m). Se sale a la carretera C-43, que se toma a la derecha (SO) hacia Gandesa. El camino se incorpora al itinerario 7 de la Xarxa Ciclista y abandona el 11.

8,30 km (379 m). Bifurcación. Se deja la carretera comarcal y se coge una secundaria de la izquierda (S/SO; se pierden las indicaciones del itinerario de la Xarxa Ciclista). Se pasa por el área recreativa de la Fonteta, que se deja a la izquierda, y se sigue recto (SO).

8,66 km (379 m). Bifurcación. Se deja la carretera, que se dirige al collado de En Torner, a los pies del monte Cavaller, y nos desviamos por una pista que sube a la derecha (NE) y que, arriba, reencuentra el GR 171-3.

9,16 km (399 m). Se sale de nuevo a la carretera comarcal C-43, que se sigue a la izquierda (NO).

9,79 km (425 m). Bifurcación. Se deja la C-43 y se toma una pista ancha que sale a la izquierda (NO) recuperando el itinerario 7 de la Xarxa Ciclista y el GR 171-3.

10,00 km (433 m). Bifurcación. Al llegar a un depósito, se deja a la izquierda (SO) la pista principal y se toma otra de la derecha (NO) que, haciendo una curva, baja hasta volver a Gandesa.

11,48 km (370 m). Ayuntamiento de Gandesa, punto de partida y final del itinerario.

[EN] From Gandesa to Santa Madrona and Cavalls mountains

Amidst pine woods and dry farming fields, mostly vines and olive trees, we travel through the dry, rocky landscape of the Santa Madrona and Cavalls mountains along old tracks and cartways.