Photo ofCycling From Alamut Valley (Moalem Kelaye) To Sehezar (Tonekabon) رکابزنی مسیر الموت (معلم کلایه) به سه هزار Photo ofCycling From Alamut Valley (Moalem Kelaye) To Sehezar (Tonekabon) رکابزنی مسیر الموت (معلم کلایه) به سه هزار Photo ofCycling From Alamut Valley (Moalem Kelaye) To Sehezar (Tonekabon) رکابزنی مسیر الموت (معلم کلایه) به سه هزار

one day 8 hours 32 minutes
July 7, 2019
June 2018

near Estbalar, Qazvīn (Iran)

رکابزنی مسیر الموت (معلم کلایه، گرمارود، پیچه بن) به دره سه هزار (سلج انبار، مران، یوج، سربالان،) و تنکابن 25 و 26 خرداد 1397

روز اول: 25 خرداد 97

مسیر رکابزنی: معلم کلایه، شهرک، محمود آباد، لامان، سفید در ، کشک در،زوارک، گرمارود سینا، پیچه بن

ساعت 10:30 صبح از میدان مینودر (غریب کش) قزوین و ابتدای جاده الموت با کرایه یک ماشین سواری و بار زدن دوچرخه
ها در صندوق عقب آن به سمت منطقه ی الموت شرقی و معلم کلایه حرکت کردیم. با عبور از کورانه، رزجرد،گردنه قسظین لار، رجایی دشت، دیکین (دو راهی دریاچه اوان) به معلم کلایه رسیدیم و دوچرخه ها را آماده کردیم. ساعت 12:30 رکابزنی را از معلم کلایه (ارتفاع 1600 متر از سطح دریا) به سمت روستای شهرک در مسیر
سرپایینی آغاز میکنیم. روستای شهرک پست
ترین نقطه در هنگام صعود با ارتفاع 1290 متر در این مسیر می باشد و از این روستا تا گردنه ی سلمبار با ارتفاع 3200 متر باید حدود 2000 متر ارتفاع بگیریم. از روستای شهرک تا روستای گرمارود جاده در کنار رودخانه ی الموت رود با شیب ملایم ارتفاع میگیرد. در حالیکه هوا کمی ابری شده بود مسیر رکابزنی را با عبور از کنار روستاهای محمود آباد، شترخان، لامان، مدان، هرانک و کافر
کش ادامه می دهیم . در نزدیکی روستای کافر کش ناگهان هوای منطقه تغییر کرد و باران رگباری شدیدی شروع می شود. سریعا در زیر شیروانی یک مغازه پناه میگیریم. باران چند دقیقه با شدت زیادی بارید به شکلی که تمام جوی های کنار جاده را پر کرد و اگر کمی ادامه پیدا میکرد حتما سیل به راه می افتاد.( فردای همین روز وقتی به شمال رسیدیم متوجه شدیم همین باران های رگباری مناطق کوهستانی البرز موجب جاری شدن سیل در مناطق کوهستانی منطقه اشکورات شده و متاسفانه موجب جان باختن چند تن از هموطنان شده). بعد از قطع شدن باران کمی توقف میکنیم و هوا نیز کم کم آفتابی میشود.مسیر را
با عبور از روستاهای سفید در، کوشک دشت، خوبان، زوارک، کلان ادامه میدهیم تا به روستای گرمارود با ارتفاع 1800 میرسیم. در روستا کمی استراحت میکنیم . از گرمارود تا روستای پیچه بن 12 کیلومتر مسیر با سربالایی های فوق العاده شدید و نفس گیر وجود دارد. بطوری که در این 12 کیلومتر باید نزدیک 1000 متر ارتفاع بگیریم. مسیر از گرمارود در کنار رودخانه ادامه پیدا میکند و سپس با چندین پیچ از رودخانه دور شده و به سمت ارتفاعات می رود. علی رغم سخت بودن رکابزنی این قسمت ولی بدلیل وجود مناظر و چشم اندازهای فوق العاده ی مسیر در این فصل از سال رکابزنی در این مسیر لذتبخش است. چند کیلومتر بعد از گرمارود آبشار مرتفع کلاک در سمت راست جاده خودنمایی میکند و با ارتفاع گرفتن در مسیر نیز مناظر قله زیبای شاه البرز و دشت نرمیلات نیز چشم نوازی میکنند.
ساعت 5:30 بعد از ظهر به روستای پیچه بن میرسیم . مجددا هوا ابری میشود و نم نم باران آغاز میشود. بدلیل بارش تصمیم می گیریم که شب را در روستای پیچه بن توقف کنیم. در ابتدای محل یک اتاق کوچک اجاره میکنیم تا علاوه بر استراحت بتوانیم بازی ایران و مراکش در جام جهانی 2018 روسیه را تماشا کنیم که متاسفانه هیچ کدام از سوییت ها تلویزیون نداشت و همچنین موبایل هم در پیچه بن آنتن نمیدهد. بالاجبار بازی را با رادیو گوش دادیم که با برد ایران همراه شد و خاطره بیاد ماندنی برای ما در پیچه بن ثبت شد.

روز دوم: 26 خرداد 97

مسیر رکابزنی: پیچه بن، گردنه سلمبار، دوراهی سلج انبار، مران، یوج، قاضی محله، سربالان، جیربالان، سلیمان آیاد، تنکابن، رامسر، چابکسر، کلاچای

ساعت 7:30 صبح در هوای خنک صبحگاهی رکابزنی را در مسیر سربالایی و خاکی از پیچه بن (ارتفاع 2750 متر) به سمت گردنه ی سلمبار با ارتفاع 3205 متر آغاز می کنیم . مسیر از پیچه بن تا نزدیکی های روستای سربالان در جاده ی سه هزار خاکی می باشد . در سال گذشته که این مسیر را رکاب زدیم عبور ماشین ها موجب بلند شدن گردوخاک می شد ولی امسال خوشبختانه بارش باران شب گذشته باعث شد که عبور و مرور ماشین ها موجب گردوخاک نشود و رکابزنی بهتری داشته باشیم
در مسیر گردنه از کنار آبشار و دشت زیبای پیچه بن عبور می کنیم و سرانجام در ارتفاع 3205 متر به گردنه سلمبار میرسیم. کارونسرای تاریخی پیچه بن نیز در گردنه واقع شده است
بعد از گردنه با مناظر زیبای قلل تخت سلیمان، علم کوه و دره سه هزار روبرو می شویم. و سپس به سمت دره سه هزار
سرازیر می شویم و از سرپایینی ها لذت می بریم. در مسیر از دو راهی روستاهای سلج انبار و مران و آبگرم سه هزار نیز .
عبور میکنیم. جاده پس از روستای یوج در امتداد رودخانه سه هزار با مناظر زیبای جنگلی ادامه می بابد
از کنار چندین روستای جنگلی عبورمی کنیم و بعد از تقاطع جنگل سه هزار و دو هزار مسیر را تا تنکابن ادامه میدهیم. سپس نوار ساحلی را تا شهر کلاچای از استان مازندران رکاب میزنیم و از ترمینال کلاچای با اتوبوس به قزوین برمیگردیم

Gardane (Moutainpass) Salambar

گردنه سلمبار یا سلج انبار با ارتفاع 3205 متر از سطح دریا

Garmarud Sina

روستای گرمارود سینا

PictographMonument Altitude 10,447 ft

Carvansara

کاروانسرای پیچه بن

Laman (2 Rahi Ghale Alamut)

دوراهی قلعه الموت و روستای گازرخان

آبشار و دشت پیچه بن

YUJ

روستای یوج در دره سه هزار

• Photo of amir arsalan shoorabi