Photo ofCorriols d'aigua :: Moià-Corriols del Toll-Collsuspina-Fontscalents-L'Espluga-Moià Photo ofCorriols d'aigua :: Moià-Corriols del Toll-Collsuspina-Fontscalents-L'Espluga-Moià Photo ofCorriols d'aigua :: Moià-Corriols del Toll-Collsuspina-Fontscalents-L'Espluga-Moià

September 27, 2014
September 2014

•   4.5 16 Reviews

near Moià, Catalunya (España)

IBP índex: 31
El temps és amb les parades descomptades

Sortim de Moià cap al polígon del Prat que el creuen, en sortir-ne deixen l'asfalt i agafem una pista que marxa en pujada suau fins al camp de Vol de Moià - El Prat, aquí comencen a baixar fins arribar al torrent del Gai, el creuem a gual i per diverses pistes anem pujant fins arribar a un altiplà amb vistes a Moià, a mà dreta trobem una pista més important, l’agafem tombant a la dreta en lleugera baixada, fins que deixen la pista per agafar un camí que ens deixa a tocar del torrent Mal.

Al mig d’un revolt, deixem el camí, per seguir el corriol que va paral•lel al torrent i que va pujant sense complicacions, llevat d’algun graó que ens farà baixar puntualment de la bici, es un corriol agradable on veiem gairebé tota l’estona el torrent mal la nostra dreta i en un moment s’hi acosta en un punt on trobem un petit salt d’aigua, el sender acaba al davant de la cova Morta.

L’entorn de la cova es molt bonic, a la dreta hi ha una surgència d’aigua, a sota d’una balma; marxem de la cova i tot seguit passem pel costat de les reproduccions de barraques prehistòriques, seguim el camí i després de travessar gual el torrent del Mal arribem a la cova del Toll, seguim el camí deixant la cova a l’esquerra i anem a parar a un corriol que va pel costat del torrent del Gomar, és el Sender del Toll, aquest corriol amb una llargada de dos quilòmetres i escaig, va pujant sense apartar-se del torrent del Gomar, de fet el travessa diversos cops, en el seu recorregut, molt agradable, trobarem algun graó, gual o repetjó que ens faran baixar de la bici, però en general es ciclable.

Quan s’acaba el corriol arribem a un camí que ens puja al costa del Pedrós i desprès, ja de pla, ens porta fins a trobar el camí Ral, que va del Raval del Picanyol fins a Collsuspina, formigonat i en pujada suau de seguida arribem al poble que travessem pel carrer Major, que sempre fa olor de carn a la brasa, sortim del poble per el camí de l’Espinoi i que deixem just abans d’arribar-hi, agafem un camí que baixa am força pendent i que deixem al mig d’un revolt, tirant recte, per agafar un corriol que segueix baixant amb pendent pronunciat fins arribar al torrent de l’Espinoi.

Travessem el torrent a gual i a l’altre banda trobem la font del Faig, el sender puja i baixa un parell de cops i passa per una bonica fageda, més endavant ja per bosc de pi blanc fins que ens porta a creuar, a gual, la riera de Santa Coloma, agafem un camí que hem de deixar de seguida per marxar pel mig d’un camp erm (aquí pràcticament no hi ha traça, cal fer confiança en el GPS) fins a trobar un sender poc vistos que transita pel mig d’un bosc de pi blanc.

El sender va a parar al mig de la riera en una amplia codina i que hi passem pel mig creuant-lo dos cops a gual en pocs metres, arribem a un camí on a la nostra dreta podem veure, menjat per la vegetació, la poua de Sant Jeroni, el camí va baixant pel costat del sot de la Roca Lloba i quan se’n aparta nosaltres seguim un corriol que continua baixant al costat del torrent de la Mare de Déu i ens mena a la Bauma de Fontscalents, un bell entorn.

Marxem per un curt corriol que baixa al costat de la riera de Fontscalents que ens porta a les Esplugues, una masia troglodítica construïda dins una bauma, una mica abans, a l’esquerra, hem pogut veure l’esvelt pont d’Esplugues, marxem pel camí d’Esplugues fins al Molí Nou i de seguida el deixem per trencar a la dreta i agafar un camí que passa pel costat de la poua del Vapor, el camí de seguida esdevé sender, que sense complicacions ens porta a una pista que agafem cap a l’esquerra i travessa la riera de Fontscalents, comencem a pujar travessant altre cop la riera i tot seguit el torrent Mal fins arribar a una cruïlla a prop de les Basses.

Agafem un camí pedregós que hi ha a l’altre banda d’un vailet i marxem de baixada fins a travessar un torrent sec i un repetjó ens puja a la Casa Nova de La Coma, baixem una mica a travessar el torrent del Gai i després de voltejar la Gomina anem a buscar el camí del Prat on aviat retrobem el camp de Vol de Moià - El Prat i desfem el camí que havíem fet al inici fins a Moià.

Torrent del Gai

• Photo of pantomaquet
    pantomaquet Nov 3, 2014

Quantes fotos!
    Gràcies per la descripció i les fotos

totof Nov 3, 2014

Hola pantomaquet, de tant en tant algú com tu fa un comentari afalagador, i jo ho agraeixo. Ja ho saps si un dia la fas pots ampliar la descripció amb la teva visió i valoració.

Gràcies.

• Photo of wiskyjack
    wiskyjack Nov 3, 2014

Gràcies per compartir aquesta meravella. Ara a la tardor, un luxe: aigua, catifes de fulles, coves pre-històriques... Fantàstic! Aquest cap de setmana l'hem fet dos tàndems de muntanya i ens ho hem passat bomba!

totof Nov 3, 2014

Hola wiskyjack, tens raó jo també he fet una altre ruta per la zona i el paisatge està impressionant.

Deu n'hi do fer-la amb tàndem.

Gràcies pel comentari i la valoració.

• Photo of jorditalo
    jorditalo Mar 17, 2015

Totof: Avui he fet aquesta ruta. Molt maca i molt variada. He trobat una mica de fang degut a les pluges però m'ha encantat. Moltes gràcies. Si en tens alguna de semblant pels voltants m'ho dius. Salut!!!

• Photo of dbigorra
    dbigorra May 22, 2016

Una de les millors rutes que he fet. Moltes gràcies!

• Photo of pltrfll
  • Photo of pacosworld
    pacosworld Dec 6, 2016

Hola totof, moltíssimes gràcies per compartir aquesta ruta. Al.lucinant. Feta baixant a Castellterçol primer i de tornada Collsuspina per Coves del Toll. Feia anys que feia una ruta tan chula i divertida.
    Si baixes per Caldes de Montbui, estas convidat a esmorzar.
    Gràcies de nou, però es que t'hauría donat dos petons.

• Photo of pikaelfuerte
    pikaelfuerte Dec 31, 2016

Super xula. I amb el fang d'avui, brutal!! Jajaja

• Photo of javivpuig
    javivpuig Jan 22, 2017

Xulisima la ruta m´ha encantat. De les millors. Moltes gràcies!!!!

totof Jan 22, 2017

dbigorra, confucioenbtt, pikaelfuerte, disculpeu el retard en contestar.

A tots tres i a en javivpuig us agraeixo els comentaris i la valoració.

Salut!!

totof Aug 24, 2017

El perelloner (Pyrus spinosa) és una espècie de planta dins el mateix gènere que la perera (Pyrus) és un arbret o arbust caducifoli molt ramificat i espinós. És originari de la conca del Mediterrani (submediterrani). Als Països Catalans es troba només a Catalunya en bardisses poc humides des dels 100 als 1.050 m d'altitud.

Arriba a fer 6 m d'alt. Les gemmes i els branquillons joves són tomentosos.

Les seves fulles són el·líptiques, de 3 a 7 cm, enteres o formades per tres lòbuls poc pronunciats. Les flors són blanques i apareixen de març a abril.

El fruit (perelló) és globulós d'1 a 3 cm de diàmetre, de forma de pera arrodonida, de color groc a marró i porta les restes del calze. Acostuma a fructificar entre els mesos de setembre i octubre.
    Text tret de la Viquipèdia i que està sota la llicencia http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ https://ca.wikiloc.com/rutes-btt/corriols-daigua-moia-corriols-del-toll-collsuspina-fontscalents-lespluga-moia-7883716/photo-4543772

• Photo of josep lluis ninou
    josep lluis ninou Oct 9, 2017

Fantàstica excursió, racons molt bonics i tranquils, i corriols molt macos i correctes per fer!!
    Varem anar una colla del Vallés Oriental que fa molts anys que fem btt i ja havíem fet molts recorreguts pel Moianès, però aquest ens ha sorprès molt agradablement.
    Molt bona ruta!!!
    I varem acabar dinant, també molt be, a Les Voltes de Sant Sebastià a Moià.

totof Oct 9, 2017

Hola josep lluis ninou, Me'n alegro de que us hagi agradat i si a sobre us ha sorprès encara més.
    Gràcies per comentar i valorar la ruta.

• Photo of donete
    donete Mar 11, 2018

Buena ruta. Divertidos senderos.

• Photo of Alfons Rossell
    Alfons Rossell Jun 26, 2018

Bona ruta

• Photo of xeic62
    xeic62 Jun 25, 2019

Merçi per la ruta,l'entorn molt maco i amb molts llocs fresquets, nomes varem trobar 2 punts que varem tenir que cercar un tram alternatiu, al final de una riera i un camp que estava llaurat

• Photo of Severinoalexandre
    Severinoalexandre Jul 6, 2019

Se de 3 Dr Edson está 99 sede refere 4 e e e eles esse erre Ed sede reembolso ser sede esse relatório esse se e

• Photo of santifarres
    santifarres Nov 2, 2019

Molt guapa....sobre tot a la tardor

• Photo of enllà
    enllà Nov 26, 2019

Ruta farcida de punts d'interés alguns d'ells impressionants com la Font del Faig o la Poua del Jeroni ,altíssima. El terreny és molt variat amb trams de pista , corriol, riera i trams amb poca traça donant-li un punt de descoberta. Poc rodadora amb trams de força pedra que ens posaran a prova les cames.
    Tot i el desnivell i el quilometratge no és cap passejada. És perfecte per a la tardor .
    Molt ben muntada i del tot satisfactòria.

• bagoshite Feb 10, 2020

Ruta molt xula pero a km 25 aprox han posat una valla electrificada, que vam tenir que fer marxa enrere per donar la volta. Tambe a km 28 aprox hi ha un cami particular i vam tenir que fer un tram de carretera per tornar a Moià. No obstant, es una ruta que realment val la pena.

• Photo of pgp96
    pgp96 Jul 18, 2021

Una ruta esplèndida.

• Photo of cesarvt
    cesarvt Sep 12, 2021

Ruta espectacular! Molt recomanable! Gràcies!

• strix Jan 5, 2022

M'ha encantat aquesta ruta, pels llocs i pels corriols. Fàcils però divertits.
    Poso tres estrelles a la secció de facilitat de seguiment perquè al final hi ha un camí tallat. Segur que no és culpa de @totof perquè es veu una tanca nova, que devien posar després que ell fes la ruta, però va bé de saber pels que la volgueu fer en un futur.
    El tall és cap al km 28, i una alternativa fàcil es anar a buscar la carretera. Segurament també es pot fer per alguna pista interior, però no em coneixia el terreny i no em vaig voler arriscar.

• Photo of xatiguai
    xatiguai May 16, 2022

Ruta molt recomanable per molts motius. No és tècnicament difícil ni físicament exigent, però en canvi té molts trams de corriols ciclables (en lleu pujada la majoria) i passa per indrets amagats, racons molt bonics... L'única cosa a tenir en compte és que els corriols són estretots, així que s'ha d'anar bé amb tema equilibri i conducció, però no són difícils.
    Remarcar que al km 27 el camí està completament barrat amb múltiples filats que no es poden obrir. És fàcil prendre les pistes direcció la carretera i fent una marrada curta tornar al track original. Deixo aquí l'enllaç https://ca.wikiloc.com/rutes-btt/corriols-daigua-moia-102947467.
    Enhorabona per la ruta i gràcies per compartir.

• Photo of pep_sanq
    pep_sanq Jul 14, 2022

Bonissima ruta

• helenarou Sep 10, 2022

Ruta molt variada! Gràcies x compartir!

• Photo of ddvil207
    ddvil207 Mar 3, 2023

Bones. He fet aq ruta! Distreta i aprox. Un 15 % de corriols. Al km 28 queda tallada per un doble tancat de pastura. Agafant els camins de la dreta vas a parar a Moià. Hi ha alguna indicació

M esperava mes corriols. Gcs per penjar la ruta

• Photo of Jrodi1
    Jrodi1 Jun 18, 2023

Gracias totof buena ruta divertida y bien explicada es cierto que8 en el kilometro 27 dejas el trak y da algo de yuyu pero es factible te sientes perdido y desorientado pero cuando retomas el trak subidon 🖖🖖 buena ruta