Photo ofCastellar+Turó La Pola (Turó de les Tres Creus)+Sant Feliu del Racó+Gorg d'en Fitó Photo ofCastellar+Turó La Pola (Turó de les Tres Creus)+Sant Feliu del Racó+Gorg d'en Fitó Photo ofCastellar+Turó La Pola (Turó de les Tres Creus)+Sant Feliu del Racó+Gorg d'en Fitó

April 26, 2021
April 2021

near Castellar del Vallès, Catalunya (España)

Aquesta ruta ens portarà a descobrir el Turó La Pola o conegut mes popularment com el Turó de les Tres Creus, tot i no haver rastre d'elles. Passarem per llocs de la Serra de l?obac de una bellesa encantadora, que enamora. Per cert, us haig d'avisar que el tram de la Serra de l'Obac esta prohibit als ciclistes , tot i que es habitual trobar-ne no estem extens del risc de trobar els forestals i rebre una advertència o en el pitjors dels casos una sanció. Per això us demano que si voleu fer la ruta sigueu totalment respectuosos amb tothom que vol gaudir de la muntanya, evidentment sempre heu de ser-ho però aquí i en aquestes circumstancies encara mes.

Sortim de Castellar però aquesta vegada com seria el mes habitual no pujarem per la pista del Puig, si no, que anem direcció Terrassa fins just passat el pont agafar el camí de la dreta. i si, els que coneixeu la zona ja sabreu que el primer que s'ha de fer es pujar la rampa encimentada que ja escalfarà les cames ràpidament. Passada la rampa el camí ja es suavitzar i va seguir la tanca de l'esquerra, fins agafar un corriol a la dreta que ens portarà a l'accés de la cantera. Seguirem un tram molt curt per l'acces asfaltat i passats 200m el deixarem a l'esquerra per un corriol.
En aquest punt de nou tornem a trobar una pujada. El corriol a la seva part inicial no es molt inclinat però esta ple de pedres soltes que dificultant una mica passar-hi. mes endavant sortirem a un camí mes ample que continuarà pujant una mica mes fort fins arribar a una cruïlla que on farem un tram de baixada per anar a parar a una nova pujada una mica mes forta encara i que serà la darrera abans d'arribar a Matadepera on accedirem a un carrer de l'urbanització fent la darrera rampa. Encimentada i bastant forta, per sort molt curta.
Passem alguns carrers fins tornar agafar un camí que ens portarà a passar per davant d'algun Pou de Glaç i de la font de la Tartana on de seguida tornarem a entrar a els carreres de Matadepera. Haurem de creuar Matadepera fins a arribar a la riera que seguirem pel seu costat esquerra. Aquest tram es una de les parts mes lletges de la ruta. Poc a poc ens anirem allunyant de la població pel marge esquerre de la riera, mes endavant passarem pel ben mig d'un restaurant i canviarem de costat fins sortir a un carrer on una mica mes endavant el creuarem i tornarem a entrar al bosc amb una pujada una mica tècnica i des de on creuarem la carretera de les Estenalles per agafar el camí just al davant i entrar a l'urbanització de les Pedritxes. S'ha de fer tot un carrer de pujada fins el primer revolt d'esquerres on just al costat de la pared de la casa comença un camí que te una cadena. Aquest es el punt i final dels carrers urbanitzats, d'aquí en endavant cada vegada gaudirem mes del paisatge, iniciem la part mes bella de la ruta però també el tram mes dur de la ruta fins gaudir de la màxima bellesa.

Ara tenim pel davant uns 6km i 400m de desnivell fins arribar a l'objectiu principal de la ruta. El camí inicia suaument l'ascensió, trobarem un parell de rampes encimentades abans de sortir a una cruïlla que seguirem recte i on de seguida trobarem una de les primeres rampes fortes que arriba fins la una altre cruïlla que a l'esquerra ens portaria fins
la Casa Nova de l'Obac però nosaltres continuem recte per la pujada encara mes forta i amb pedres soltes que encara la fan mes difícil. Si voleu parar un moment ala cruïlla per agafar aaire i mentalitza-vos podeu aprofitar per mirar amunt i una mica a l'esquerra per sobre de les copes dels arbres per veure La Torrota.

Especialment el tram que es veu i una mica mes es la part mes difícil després es suavitza una mica fins la cruïlla per anar al Pou de Glaç. Es un corriol de pujada on les cames no estan fresques després de la pujada anterior però que com no es molt llarg si apreteu una mica les dents arribareu bé.
Al Pou de Glaç podeu parar una mica , quatre fotografies i si trobeu altres ciclistes, com va esser el nostres cas comentar la jugada abans de continuar.
De fet ja tenim una gran part del desnivell fet i a continuació seguirem per un corriol on no hi han rampes destacables, mes aviat podem dir que va planejant. Des de el Pou de Glaç fins el Coll de de tres Creus es la part mes bella de recorregut, o sigui que val la pena fer-ho amb calma i gaudir de les vistes que ofereix l'entorn. El corriol va entrant i sortint del bosc oferint paisatges meravellosos fins arribar el Coll de les Tres Creus des de on ja clarament ja es divisa el Turó de la Pola.
Al coll comença la darrera ascensió per arribar dalt del turó, primer una rampa de ciment fins el diposit d'aigua i desprès un parell de rampes molt fortes i quasií impossibles de fer en bici, per les pedres i arrels ens portarà a sortir a una cruïlla que haurem de anr cap a l'esquerra i serà el tram final abans d'arribar al Turó.

TURÓ DE LA POLA (TURÓ DE LES TRES CREUS)
Aquest cim està situat al centre de la serra de l’Obac, al límit sud de la comarca del Bages al llindar amb la del Vallès. La serra és paral·lela a la de Sant Llorenç del Munt, de la que resta separada per la riera de les Arenes. La serra i el cim estan formats per material sedimentaris calcaris en forma de conglomerats del període oligocè, fortament aixecats de sota del mar i força erosionats. Això fa que tota la serra presenti grans i boniques cingleres. Les aigües a llevant i sud marxen cap a la riera de les Arenes, mentre que al nord i ponent, ho fan a la riera de Mata rodona. Totes dues al final van a parar al Llobregat.

Com el dia era gris i amenaçava pluja varem decidir no continuar amb la volta prevista, però hi tornarem, esteu atents a les meves rutes perquè un altre dia la repetirem allargant una mica mes la volta per la Serra de l'Obac.Doncs ara ja toca tornar i per això desfem el camí fet fins el Coll de les Tres Creus i seguir baixant el camí fins el pàrquing que hi ha a peu de carretera de les Estenalles. La baixada es ràpida.
A l'altre costa de la carretera arrenca un corriol que acaba en una riera seca i just on al davant hi ha una pujada molt forta fins sortir de nou a un petit corriol que cada vegada es mes ample. Aquest tram principalment de baixada te alguna rampa amagada no gaire llargues que ens portarà a la pista que arribar a Can Robert, punt de partida de molts excursions per fer el cim de La Mola.

CAN ROBERT
Situada al camí que puja cap a la Mola, és una masia tradicional, de dues plantes amb teulada a dues aigües, tancada amb un mur. A la façana principal presenta portal adovellat i finestres de llinda recta, una d'elles decorada. Al costat de la masia hi ha restes d'un trull d'oli, un forn de calç, dipòsits i altres elements de pagès. La masia està documentada amb aquest nom de s del segle XVIII, però és probable l'existència d'un assentament anterior, d'època medieval.

Passat Can Robert fem alguns carrers de les urbanitzacions de Matadepera per tornar a agafar un camí que ens portarà a baixar fins la Masia de Can Torres on girem a l'esquerra ja en direcció a Castellar. I en aquest tram decidim allargar una mica mes la ruta per anar veure el Gord d'en Fitó aixi que passada la cruïlla del diposit la pista de baixada que ens portaria a Sant Feliu del Racó seguirem per la pista de la cadena com si anéssim cap a les Arenes per´p a mitja baixada la deixarem a la dreta per agafar una camí a unes baixades molt fortes que acaben sortint a les cases de Cal Coix que estan a 1km de Sant Feliu on arribem per la carretera. Creuem el pobla i a la sortida de just a l'entrada per anar a Can Juliana agafarem el corriol que hi ha a l'esquerra. El corriol principalment de baixada no es molt difícil de fer. El podem dividir en dos trams el primer totalment accessible, evidentment segons el nivell de cadascú. I el segon tram desprès de passar per una passera del riu i fer una pujada fins una cadena i a continuació trenca a la dreta pel costat de la tanca trobarem a la part mes baixa la part mes difícil de passar però ja tenim al davant el Gorg.

GORG D'EN FITÓ

Per sortir del gorg creuem la passera i seguim pel camí fins arribar a la carretera de Castellar a Terrassa i on creuem a l'altre costat per passar pel pont de pedra i on espot donar per acabada la ruta.

Salut i força pedals.

____________________________________________________________________________________

Esta ruta nos llevará a descubrir el Cerro La Pola o conocido mas popularmente como el Cerro de las Tres Cruces, pese a no haber rastro de ellas. Pasaremos por lugares de la Sierra de la? Umbría de una belleza encantadora, que enamora. Por cierto, tengo que avisar que el tramo de la Sierra del Obac esta prohibido a los ciclistas, aunque es habitual encontrar no estamos extenso del riesgo de encontrar los forestales y recibir una advertencia o en el peor de los casos una sanción. Por eso os pido que si desea realizar la ruta sed totalmente respetuosos con todo el mundo que quiere disfrutar de la montaña, evidentemente siempre debe serlo pero aquí y en estas circunstancias aún mas.

Salimos de Castellar pero esta vez como sería el más habitual no subiremos por la pista del Puig, si no, que vamos dirección Terrassa hasta justo pasado el puente tomar el camino de la derecha. y si, los que conocéis la zona ya sabréis que lo primero que hay que hacer es subir la rampa de cemento que ya calentará las piernas rápidamente. Pasada la rampa el camino ya se suavizar y siguió la valla de la izquierda, hasta tomar un sendero a la derecha que nos llevará al acceso de la cantera. Seguiremos un tramo muy corto para el acceso asfaltado y pasados ​​200m lo dejaremos a la izquierda por un sendero.
En este punto de nuevo volvemos a encontrar una subida. El sendero en su parte inicial no es muy inclinado pero esta lleno de piedras sueltas que dificultando un poco pasar. mas adelante vamos a salir a un camino más ancho que continuará subiendo un poco mas fuerte hasta llegar a un cruce que donde haremos un tramo de bajada para ir a parar a una nueva subida un poco más fuerte todavía y que será la última antes de llegar a Matadepera donde accederemos a una calle de la urbanización haciendo la última rampa. Cemento y bastante fuerte, por suerte muy corta.
Pasamos algunas calles hasta volver coger un camino que nos llevará a pasar por delante de algún Pozo de Hielo y de la fuente de la Tartana donde enseguida volveremos a entrar en los carreras de Matadepera. Tendremos que cruzar Matadepera hasta llegar al torrente que seguiremos por su lado izquierdo. Este tramo es una de las partes mas feas de la ruta. Poco a poco nos iremos alejando de la población por el margen izquierdo del arroyo, más adelante pasaremos por enmedio de un restaurante y cambiaremos de lado hasta salir a una calle donde un poco mas adelante lo cruzaremos y volveremos a entrar en el bosque con una subida un poco técnica y desde donde cruzaremos la carretera de las Estenalles para tomar el camino justo en frente y entrar en la urbanización de las Pedritxes. Hay que hacer todo una calle de subida hasta la primera curva de izquierdas donde justo al lado de la pared de la casa comienza un camino que tiene una cadena. Este es el punto y final de las calles urbanizadas, de ahí en adelante cada vez disfrutaremos mes del paisaje, iniciamos la parte más bella de la ruta pero también el tramo más duro de la ruta hasta disfrutar de la máxima belleza.

Ahora tenemos por delante unos 6km y 400m de desnivel hasta llegar al objetivo principal de la ruta. El camino inicia suavemente la ascensión, encontraremos un par de rampas de cemento antes de salir a un cruce que seguiremos recto y donde enseguida encontraremos una de las primeras rampas fuertes que llega hasta la otra cruce que a la izquierda nos llevaría hasta
la Casa Nueva del Obac pero nosotros continuamos recto por la subida aún más fuerte y con piedras sueltas que aún la hacen más difícil. Si desea parar un momento ala cruce para coger aaire y mentaliza sesión puede aprovechar para mirar arriba y un poco a la izquierda por encima de las copas de los árboles para ver La Torrota.

Especialmente el tramo que se ve y algo más es la parte más difícil luego se suaviza un poco hasta el cruce para ir al Pozo de Hielo. Es un sendero de subida donde las piernas no están frescas después de la subida anterior pero que como no se muy largo si apretamos los dientes llegará bien.
Al Pozo de Hielo puede parar un poco, cuatro fotografías y si encuentra otros ciclistas, como fué nuestro caso comentar la jugada antes de continuar.
De hecho ya tenemos una gran parte del desnivel hecho y luego seguiremos por un sendero donde no hay rampas destacables, más bien podemos decir que planeando. Desde el Pozo de Hielo hasta el Coll de de tres Cruces es la parte más bella de recorrido, así que vale la pena hacerlo con calma y disfrutar de las vistas que ofrece el entorno. El sendero va entrando y saliendo del bosque ofreciendo paisajes maravillosos hasta llegar el Coll de las Tres Cruces desde donde ya claramente ya se divisa el Cerro de la Pola.
En el cuello comienza la última ascensión para llegar arriba de la colina, primero una rampa de cemento hasta el depósito de agua y después un par de rampas muy fuertes y quasií imposibles de hacer en bici, por las piedras y raíces nos llevará a salir a una cruce que tendremos que ANR hacia la izquierda y será el tramo final antes de llegar al Cerro.

CERRO DE LA POLA (CERRO DE LAS TRES CRUCES)
Esta cumbre está en el centro de la sierra del Obac, en el límite sur de la comarca del Bages al linondar con la del Vallès. La sierra es paralela a la de Sant Llorenç del Munt, de la que queda separada por el arroyo de las Arenas. La sierra y la cima están formados por material sedimentarios calcáreos en forma de conglomerados del período Oligoceno, fuertemente levantados de debajo del mar y fuerza erosionados. Esto hace que toda la sierra presente grandes y bonitas riscos. Las aguas levante y sur marchan hacia el arroyo de las Arenas, mientras que en el norte y poniente, lo hacen en el arroyo de Mata redonda. Ambas al final van a parar al Llobregat.

Como el día era gris y amenazaba lluvia decidimos no continuar con la vuelta prevista, pero volveremos, estad atentos a mis rutas para que otro día la repetiremos alargando un poco más la vuelta por la Sierra del Obac.Doncs ahora ya toca volver y por eso deshacemos el camino hecho hasta el Coll de las Tres Cruces y seguir bajando el camino hasta el parking que hay a pie de carretera de las Estenalles. La bajada es rápida.
En el otro lado de la carretera arranca un sendero que termina en una riera seca y justo donde en frente hay una subida muy fuerte hasta salir de nuevo a un pequeño sendero que cada vez es más ancho. Este tramo principalmente de bajada tiene alguna rampa escondida no muy largas que nos llevará a la pista que llegó a Can Robert, punto de partida de muchos excursiones por la cima de La Mola.

CAN ROBERT
Situada en el camino que sube hacia la Mola, es una masía tradicional, de dos plantas con tejado a dos aguas, cerrada con un muro. En la fachada principal presenta portal adovelado y ventanas de dintel recto, una de ellas decorada. Junto a la masía hay restos de un molino de aceite, un horno de cal, depósitos y otros elementos de campo. La masía está documentada con este nombre de s del siglo XVIII, pero es probable la existencia de un asentamiento anterior, de época medieval.

Pasado Can Robert hacemos algunas calles de las urbanizaciones de Matadepera para volver a tomar un camino que nos llevará a bajar hasta la Masía de Can Torres donde giramos a la izquierda ya en dirección a Castellar. Y en este tramo decidimos alargar un poco más la ruta para ir ver el Gord de en Fitó así que pasado el cruce del deposito la pista de bajada que nos llevaría a Sant Feliu del Racó seguiremos por la pista de la cadena como si fuéramos a las Arenas per'pa media bajada la dejaremos a la derecha para coger una camino a unas bajadas muy fuertes que acaban saliendo a las casas de Cal Coix que están a 1 km de Sant Feliu donde llegamos por la carretera. Cruzamos el puebla y en la salida de justo a la entrada para ir a Can Juliana tomaremos el sendero que hay a la izquierda. El sendero principalmente de bajada no es muy difícil de hacer. Lo podemos dividir en dos tramos el primero totalmente accesible, evidentemente según el nivel de cada uno. Y el segundo tramo después de pasar por una pasarela del río y hacer una subida hasta una cadena y luego gira a la derecha por el lado de la valla encontraremos en la parte mas baja la parte mas difícil de pasar pero ya tenemos delante el Gorg.

GORG DE EN FITÓ
La poza de en Fitó se encuentra en el noroeste de la colina de la Malesa, en Castellar del Vallès. La poza forma parte del amplio repertorio que ofrece el río Ripoll cuando pasa por la montaña. El lugar fue moldeado cuando el río llevaba mucho caudal y se cree que un movimiento tectónico, produjo una gran rotura en el norte de la montaña y la apertura de cinco cavidades. Bajo la rotura de riscos se formó un embalse de forma romboidal, con unos treinta metros de diámetro. Su orilla izquierda está limitada por una esbelta risco, que tiene un curioso y bonito abalmament. En la orilla derecha hay abundante vegetación y, en un extremo, nace un risco que sube en diagonal por la vertiente norte del Cerro de la Malesa. [4] [5] En el tramo entre el meandro de Mas Olivet y la poza de en Fitó encontramos dispersos de cornicabra, (Pistacia terebinthus), un arbolito considerado raro en los Países Catalanes y especialmente en el Vallès. Se trata de una especie propia de la montaña media mediterránea de regiones más continentales. Además, también hay ejemplares híbridos de Pistacia lentiscus y Pistacia terebinthus. El ámbito de esta población se extiende más allá del ámbito del río, hacia la carretera de Mas Olivet y hacia el cerro de Castellón.

Para salir de la poza cruzamos la pasarela y seguimos por el camino hasta llegar a la carretera de Castellar en Terrassa y donde cruzamos al otro lado para pasar por el puente de piedra y donde spot dar por terminada la ruta.

Salut i força pedals

A l'esquerra per la rampa de ciment arribareu a la Casa Nova de l'Obac. També podeu veure la Torrota on no podeu arribar en bici.

PictographRuins Altitude 2,815 ft

Pou de Glaç

Photo ofTuro La Pola o Turo de las Tres Creus Photo ofTuro La Pola o Turo de las Tres Creus Photo ofTuro La Pola o Turo de las Tres Creus

Turo La Pola o Turo de las Tres Creus

Aquest cim està situat al centre de la serra de l’Obac%2C al límit sud de la comarca del Bages%2C al llindar amb la del Vallès. La serra és paral·lela a la de Sant Llorenç del Munt%2C de la que resta separada per la riera de les Arenes.%0D%0ALa serra i el cim estan formats per material sedimentaris calcaris en forma de conglomerats del període oligocè%2C fortament aixecats de sota del mar i força erosionats. Això fa que tota la serra presenti grans i boniques cingleres. Les aigües a llevant i sud marxen cap a la riera de les Arenes%2C mentre que al nord i ponent%2C ho fan a la riera de Mata rodona. Totes dues al final van a parar al Llobregat.

PictographWaterfall Altitude 997 ft

Gorg d'en Fitó

GORG D'EN FITÓ El gorg d'en Fitó es troba al nord-oest del turó de la Malesa, a Castellar del Vallès. El gorg forma part de l'ampli repertori que ofereix el riu Ripoll quan passa per la muntanya. L'indret fou modelat quan el riu portava molt cabal i es creu que un moviment tectònic, va produir una gran trencadissa al nord de la muntanya i l'obertura de cinc cavitats. Sota el trencament de cingles es va formar un embassament de forma romboïdal, amb uns trenta metres de diàmetre. La seva riba esquerra està limitada per una esvelta cinglera, que té un curiós i bonic abalmament. A la riba dreta hi ha abundant vegetació i, en un extrem, neix una cinglera que puja en diagonal per la vessant nord del Turó de la Malesa.[4][5] Al tram entre el meandre de Mas Olivet i el gorg d'en Fitó hi trobem esparsos de noguerola, (Pistacia terebinthus), un arbret considerat rar als Països Catalans i especialment al Vallès. Es tracta d'una espècie pròpia de la muntanya mitjana mediterrània de regions més continentals. A més, també hi ha exemplars híbrids de Pistacia lentiscus i Pistacia terebinthus. L'àmbit d'aquesta població s'estén més enllà de l'àmbit del riu, cap a la carretera de Mas Olivet i cap al turó de Castelló. https://ca.wikipedia.org/wiki/La_Malesa

Cases Joan Coix

Cases_Joan_Coix

Sant_Feliu_del_Racó

Can_Torres

Taules, font coberta, arenisca vermella, alzines. vistes turonet del Rossos.%0D%0A

PictographInformation point Altitude 2,133 ft

Situada al camí que puja cap a la Mola%2C és una masia tradicional%2C de dues plantes amb teulada a dues aigües%2C tancada amb un mur. A la façana principal presenta portal adovellat i finestres de llinda recta%2C una d'elles decorada. Al costat de la masia hi ha restes d'un trull d'oli%2C un forn de calç%2C dipòsits i altres elements de pagès. La masia està documentada amb aquest nom de s del segle XVIII%2C però és probable l'existència d'un assentament anterior%2C d'època medieval.

Coll de les Tres Creus

Coll_de_les_Tres_Creus

• Photo of Tarres
    Tarres Dec 15, 2023

Gràcies per aplaudir la ruta!!!