Photo ofCastellar+Sant Sadurni de Gallifa+Granera+Castell de Pera+Vall de Horta+Ermita de les Arenes Photo ofCastellar+Sant Sadurni de Gallifa+Granera+Castell de Pera+Vall de Horta+Ermita de les Arenes Photo ofCastellar+Sant Sadurni de Gallifa+Granera+Castell de Pera+Vall de Horta+Ermita de les Arenes

February 26, 2024
February 2024

near Castellar del Vallès, Catalunya (España)

La ruta passa dels 50km i s'apropa als 1500 de desnivell apta per fer una matí però sense encantar-se.
La ruta s'inicia per la pista que puja al Puig, ja sabeu que des de Castellar la majoria de rutes que van cap el nord es la principal via de sortida. Superem els poc mes de 3km de pujada fins l'Alzina Balladora i seguim per la pista de l'esquerra que a l'inici baixa una mica però que acabarà pujant de nou fins el encreuament de 3 pins on seguim a l'esquerra passant per la casa en runes de Coll Moner i en direcció al Pla de les Forques. Tot aquest recorregut entre 3 pins i el Pla de les Forques te bastant tram que planeja o tendeix a baixar però arribant a l Pla de les Forques tenim una petita pujada.
Arribats al Pla de les Forques trobem la carretera de Gallifa per on seguirem uns metres fins trobar la pista que hi ha a l'altre costat. Nomes entrar a la pista que porta a Coll d'Ases, hem d'estar atents perquè nosaltres nomes agafar la pista trenquem a la dreta per agafar un caminet que es convertira en corriol i baixarem fins a sortir a una pista molt ample i bona, a on comença la llarga pujada fins a Sant Sadurní de Gallifa. Passarem per la masia de Sobregrau que deixarem a la dreta, seguint pel camí on hi ha la cadena i a partir d'aquí comença la pujada que va alterant trams amb fortes pendents i d'altres mes suaus fins a quasi arribar a la cruïlla del collet de Sant Sadurní de Gallifa.
En aquest cas no arribem al collet, si no, que just abans de la cadena agafem el camí de la dreta que volta l'ermita de Sant Sadurní de Gallifa per sota, en aquest tram trobarem dues cadenes abans d'arribar al collet a l'altre costat de la cadena que no hem creuat quan estàvem pujant.. Com veieu en aquest cas no arribem a l'ermita però si us be de gust arribar fins l'ermita nomes teniu que pujar pel camí per on hem arribat al collet, això si, tingueu en compte que teniu tres apretades de valent abans d'arribar-hi.
La ruta continua pel camí que no hi ha cadena , en principi de baixada però mes endavant en un desviament a l'esquerra començara un tram de pujada que no acabara fins desprès de passar un encreuament de 4 camins i zona amb pedres.
Desprès sortim a una pista ample que baixa cap a Coll d'Ases però just abans d'arribar trobarem una tanca gran i verda que te un pas pel costat per agafar el camí cap a la casa del Salomó a on just abans d'arribar-hi agafarem un corriol a l'esquerra del camí per passar per sota de les antenes i continuar baixant fins arribar a un tram asfaltat, just al costat de la Masia de la Riera, que comença a pujar fins a Granera.
A Granera fem una volta per les dues fonts que hi han per parar a la font de la plaça del ajuntament a menjar una mica abans de continuar cap el següent objectiu de la ruta, el coll del Castell de Pera. De granera tenim una llarga baixada que ens portarà fins Coll de Traens on agafarem un corriol que pràcticament acaba a tocar de la carretera de Sant Llorenç Savall a Monistrol de Calders. Arribats a la carretera haurem de creuar al altre costat del pont per agafar el camí de la dreta que hi ha desprès del revolt del pont. Aquí comença la pujada de nou que ens portarà fins el coll del Castell de pera. Es un tram per pista ample i en bon estat fins arribar a la casa de la Saladelafont on passem pel patí i a on la pista es converteix en camí i on trobarem les rampes mes fortes just abans d'arribar al coll. Des de el coll l'accés al castell es a peu pel corriol que hi ha al costat de l'indicador. Son 15 min a peu so voleu anar-hi.
Seguim la ruta i ara de nou tenim al davant un tram de baixada forta fins trobar una cadena que dona entrada a la Vall de Horta. A partir d'aquí la baixada es molt suau fins arribar a prop d'un pont que no creuarem perquè seguirem recte cap a la Casa de La Muntada a on comença un corriol amb dos o tres graons a l'inici però desprès molt fàcil. El corriol acaba al costa d'una casa on de nou hi ha una pista que baixa i surt a la carretera de la Vall de Horta. Seguim a la dreta uns metres per agafar el primer camí a l'esquerra i on de nou tenim un tram de pujada fins el Coll de Palomeres al costat de l'urbanització de les Marines. Seguidament enfilarem una baixada primer per un camí que acabara sent una bona pista i a on hem d'anar en compte per no passar-nos l'entrada a la llera de la riera per on continuarem baixant per arribar a l'ermita de les Arenes. El tram de la riera es bastant pedregós però cada vegada està mes trepitjat i es passa molt còmode. Normalment sempre està seca, darrerament en cara mes, però si veieu que ha plogut molt seguiu recte per la pista fins la carretera que transcorre paral·lela a la riera.
Quan deixem la riera a la dreta tenim un parell de rampes en una pedra i una vegada superades i uns quants metres ja estem al costat de l'ermita. El camí deixa l'ermita a l'esquerra.
A partir d'aquí es la part mes tècnica del recorregut perquè hi ha varis trams a on deixem la pista per fer corriols, algun amb una mica de dificultat.
Desprès de deixar enrere l'ermita el camí baixa fins un desviament a la dreta en pujada. La part inicial es de pujada amb algunes lloses de pedra en forma de graó que ho posem un pel complicat però totalment accessible per convertir-se en un corriol estret per sobre de la carretera. I quan sembla que ja s'acabat el corriol i de nou veiem un camí mes ample agafem un parell de corriols que retallen el camí per on anem.
A continuació desprès de creuar un altre camí bé el corriol mes difícil, de pujada i amb varis graons quasi impossibles de superar en pujada, per tant , tocarà passar-los a peu. Finalment la darrera complicació es per superar una pedra en forma de graó, fer uns meres a peu i preparar-se per baixar un corriol, molt empedrat però apte per fer-ho en bici, que surt al camí que ens portarà fins les cases de Joan Coix a on agafem la carretera per arribar a Sant Feliu del Racó. A la sortida del poble agafarem un altre corriol que s'inicia just a l'inici del camí de Can Juliana, que ens porta a passar un rierol, per sobre de unes pedres enormes i planes. A la sortida del rierol en forta pujada, en pocs metres pel costat de la carretera tenim el darrer corriol per arribar fins el grog d'en Fitó. Aquest corriol te un pas en baixada i girant que requereix molta tècnica. desprès l'arribada al gorg es caminant on de nou creuem per unes pedres enormes i planes.
I aquí s'acaben totes les dificultats de la ruta, nomes ens queda sortir a la carretera de Terrassa creuar el pont i entra a Castellar.

Salut i força pedals.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

La ruta pasa de los 50km y se acerca a los 1500 de desnivel apta para realizar una mañana pero sin encantarse.
La ruta se inicia por la pista que sube al Puig, ya sabéis que desde Castellar la mayoría de rutas que van hacia el norte es la principal vía de salida. Superamos los poco más de 3km de subida hasta la Alzina Balladora y seguimos por la pista de la izquierda que al inicio baja un poco pero que acabará subiendo de nuevo hasta el cruce de 3 pinos donde seguimos a la izquierda pasando por la casa en ruinas de Coll Moner y en dirección al Pla de les Forques. Todo este recorrido entre 3 pines y el Pla de les Forques tiene bastante tramo que planea o tiende a bajar pero llegando al Pla de les Forques tenemos una pequeña subida.
Llegados al Pla de les Forques encontramos la carretera de Gallifa por donde seguiremos unos metros hasta encontrar la pista que hay al otro lado. Solo entrar en la pista que lleva a Coll d'Ases, debemos estar atentos porque nosotros sólo coger la pista giramos a la derecha para tomar un caminito que se convirtiera en sendero y bajaremos hasta salir a una pista muy ancha y buena, donde comienza la larga subida hasta Sant Sadurní de Gallifa. Pasaremos por la masía de Sobregrau que dejaremos a la derecha, siguiendo por el camino donde se encuentra la cadena ya partir de aquí comienza la subida que va alterando tramos con fuertes pendientes y otros más suaves hasta casi llegar al cruce del collado de San Sadurní de Gallifa.
En este caso no llegamos al collado, si no, que justo antes de la cadena tomamos el camino de la derecha que gira la ermita de Sant Sadurní de Gallifa por debajo, en este tramo encontraremos dos cadenas antes de llegar al collado otro lado de la cadena que no hemos cruzado cuando estábamos subiendo. eso sí, tenga en cuenta que tiene tres apretadas mucho antes de llegar.
La ruta continúa por el camino que no hay cadena, en principio de bajada pero más adelante en un desvío a la izquierda empezara un tramo de subida que no terminará hasta después de pasar un cruce de 4 caminos y zona con piedras.
Después salimos a una pista ancha que baja hacia Coll d'Ases pero justo antes de llegar encontraremos una valla grande y verde que tiene un paso por el lado para tomar el camino hacia la casa del Salomón donde justo antes de llegar- tomaremos un sendero a la izquierda del camino para pasar por debajo de las antenas y continuar bajando hasta llegar a un tramo asfaltado, justo al lado de la Masía de la Riera, que empieza a subir hasta Granera.
En Granera damos una vuelta por las dos fuentes que hay para parar en la fuente de la plaza del ayuntamiento a comer un poco antes de continuar hacia el siguiente objetivo de la ruta, el collado del Castell de Pera. De escoba tenemos una larga bajada que nos llevará hasta Coll de Traens donde tomaremos un sendero que prácticamente acaba junto a la carretera de San Lorenzo Savall a Monistrol de Calders. Llegados a la carretera deberemos cruzar al otro lado del puente para tomar el camino de la derecha que hay después de la curva del puente. Aquí comienza la subida de nuevo que nos llevará hasta el collado del Castell de pera. Es un tramo por pista ancha y en buen estado hasta llegar a la casa de la Saladelafont donde pasamos por el patio y donde la pista se convierte en camino y donde encontraremos las rampas más fuertes justo antes de llegar al collado. Desde el collado el acceso al castillo es a pie por el sendero que hay junto al indicador. Son 15 min a pie o quiere ir.
Seguimos la ruta y ahora de nuevo tenemos enfrente un tramo de bajada fuerte hasta encontrar una cadena que da entrada al Valle de Horta. A partir de aquí la bajada es muy suave hasta llegar cerca de un puente que no cruzaremos porque seguiremos recto hacia la Casa de La Muntada donde comienza un sendero con dos o tres escalones al inicio pero después muy fácil. El sendero termina a la costa de una casa donde de nuevo hay una pista que baja y sale a la carretera del Valle de Horta. Seguimos a la derecha unos metros para tomar el primer camino a la izquierda y donde de nuevo tenemos un tramo de subida hasta el Coll de Palomeres junto a la urbanización de les Marines. Seguidamente subiremos una bajada primero por un camino que acabara siendo una buena pista y donde debemos tener cuidado para no pasarnos la entrada al cauce de la riera por donde continuaremos bajando para llegar a la ermita de las Arenas. El tramo de la riera es bastante pedregoso pero cada vez está más pisado y se pasa muy cómodo. Normalmente siempre está seca, últimamente en cara más, pero si ve que ha llovido mucho siga recto por la pista hasta la carretera que transcurre paralela a la riera.
Cuando dejamos la riera a la derecha tenemos un par de rampas en una piedra y una vez superadas y unos metros ya estamos junto a la ermita. El camino deja la ermita a la izquierda.
A partir de aquí es la parte más técnica del recorrido porque hay varios tramos donde dejamos la pista para hacer senderos, alguno con un poco de dificultat dad.
Después de dejar atrás la ermita el camino desciende hasta un desvío a la derecha en subida. La parte inicial es de subida con algunas losas de piedra en forma de escalón que lo ponemos uno por lo complicado pero totalmente accesible para convertirse en un sendero estrecho por encima de la carretera. Y cuando parece que ya se ha acabado el sendero y de nuevo vemos un camino más amplio tomamos un par de senderos que recortan el camino por el que vamos.
A continuación después de cruzar otro camino bien el sendero más difícil, de subida y con varios escalones casi imposibles de superar en subida, por tanto, tocará pasarlos a pie. Finalmente la última complicación es para superar una piedra en forma de escalón, hacer unos meros a pie y prepararse para bajar un sendero, muy empedrado pero apto para hacerlo en bici, que sale al camino que nos llevará hasta las casas de Joan Coix donde tomamos la carretera para llegar a Sant Feliu del Racó. A la salida del pueblo tomaremos otro sendero que se inicia justo al inicio del camino de Can Juliana, que nos lleva a pasar un arroyo, por encima de unas piedras enormes y llanas. A la salida del arroyo en fuerte subida, en pocos metros por el lado de la carretera tenemos el último sendero para llegar hasta el amarillo de Fitó. Este sendero tiene un paso en bajada y girando que requiere mucha técnica. después de la llegada a la poza es caminando donde de nuevo cruzamos por unas piedras enormes y planas.
Y aquí se acaban todas las dificultades de la ruta, sólo nos queda salir a la carretera de Terrassa cruzar el puente y entrar a Castellar.

Salut i força pedals

Sant Feliu del Racó

PictographRisk Altitude 1,515 ft

Trialera

Corriol de pujada complicat, vaja que peu a terra amb tota seguretat. Nomes, es un punt segur i poder dos mes depenen del nivell de cadascú.

Cases Joan Coix

Cases_Joan_Coix

Ermita de les Arenes

La Mare de Déu de les Arenes és una església del municipi de Castellar del Vallès (Vallès Occidental) inclosa en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. https://ca.wikipedia.org/wiki/Mare_de_D%C3%A9u_de_les_Arenes

Coll del Castell de Pera

Des de aquí podeu pujar a peu fins el castell de Pera seguint el corriol que arrenca al costat de les senyals indicadores.

Coll d'Ases

Coll_d'Ases

En aquesta ruta fem un corriol i passem per sota de les antenes seguin

Ermita Santa Cecilia

Santa Cecília de Granera és una capella romànica del cementiri del poble de Granera, a la comarca del Moianès. Es tracta d'un dels tres monuments més importants del municipi; juntament amb el Castell de Granera i l'església parroquial de Sant Martí. És a migdia del Barri del Castell, ran del cementiri de Granera. És al costat sud de la cruïlla de les carreteres de Sant Llorenç Savall i Castellterçol (BV-1245) amb l'accés al Barri del Castell i al camí de Monistrol de Calders a Granera. https://ca.wikipedia.org/wiki/Santa_Cecília_de_Granera

En el revolt s'ha de seguir recte.

Sant Sadurni de Gallifa

Sant Sadurní de Gallifa o de la Roca és una ermita romànica al municipi de Gallifa al Vallès Occidental. És al cim de la Mola a 942 metres d'altitud. És al nord-est del poble de Gallifa, a l'extrem meridional del Serrat Punxegut. Dona nom als Cingles de Sant Sadurní que envolten la pràctica totalitat de la Mola, el Turó de la Pinassa i el Morral del Puig. És en terres de la masia de la Roca per la qual cosa també és coneguda com a Sant Sadurní de la Roca. És un edifici que forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Des del cim de la Mola hi ha una panoràmica excel·lent sobre el Vallès i el Moianès. Just al costat de l'ermita hi ha el mirador de la Guineu des d'on s'aconsegueixen unes fantàstiques vistes del Prepirineu, Moià, Centelles i el Puigsagordi, Sant Feliu de Codines, el Vallès, la Mola de Sant Llorenç del Munt i Montserrat. S'hi pot arribar a peu seguint diversos itineraris que comencen a Castellterçol, a Gallifa o a Sant Feliu de Codines. https://ca.wikipedia.org/wiki/Sant_Sadurní_de_Gallifa

PictographCastle Altitude 2,608 ft

Castell de Granera

El castell de Granera és un edifici de Granera (Moianès). Resta tot el perímetre dels seus murs aixecats sobre un penyal i bona part de les dependències interiors, alguna d'elles amb volta, altres sense sostres. És un castell medieval majoritàriament del segle XI, amb elements de castell roquer probablement anteriors, bastit en el cim del turó que rep el mateix nom del castell. El barri del Castell del poble de Granera s'estén als peus del castell, pel seu costat meridional. És una obra declarada bé cultural d'interès nacional per un Decret del 22 d'abril del 1949, publicat al BOE del 5 de maig d'aquell mateix any. https://ca.wikipedia.org/wiki/Castell_de_Granera

L'Alzina Balladora

L'Alzina_Balladora

PictographPavement ends Altitude 2,083 ft

Pista Coll d'Ases

Nomes deixar la carretera seguim, no seguim la pista principal, si no , que agafem el camí que hi ha a la dreta que ens portara a un corriol de baixada.

Font Ajuntament Granera

Font_Ajuntament_Granera

PictographCastle Altitude 2,415 ft

El castell de Pera és un castell del municipi de Sant Llorenç Savall al Vallès Occidental. El castell d'estil romànic està documentat per primera vegada l'any 1018. És un monument declarat Bé Cultural d'Interès Nacional i Bé d'Interès Cultural en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya https://ca.wikipedia.org/wiki/Castell_de_Pera_(Sant_Llorenç_Savall)

PictographRiver Altitude 774 ft

Pas de pedres

heu de passar a peu perquè entre pedra i pedra i a un bon espai. Be´, depèn de vosaltres.

Font Granera

Agafar camí a l'esquerra que de vaegades te la cadena posada.%0D%0A

• Bitxo1 Jul 18, 2024

Hola Guillem!
    Sóc el Carles de castellar, el pare del pol perez que va jugar de porter amb el teu fill. Et contacto per aquí ja que no tinc el teu contacte. Fa un any i pico que vaig patir un accident de moto i em va quedar un peu malament, puc anar en bici però haig d'evitar corriols complicats i trialeres, em podries dir algunes de les teves rutes pels voltants de castellar que no tinguin aquets inconvenients i que puguem fer??
    Merci!

• Photo of Tarres
    Tarres Jul 18, 2024

Hola Carles,
    Les útimes rutes que he pujat acostumen a tenir corriols. Si busques al meu perfil veure's totes les rutes dels voltants de Castellar, normalment a la ressenya ho explico amb bastant detall i acostumo a explicar les dificultats.
    A veure si ens trobem pedalant.