Camí Oliba en bicicleta. 5 Torelló-Camprodon

Photo ofCamí Oliba en bicicleta. 5 Torelló-Camprodon Photo ofCamí Oliba en bicicleta. 5 Torelló-Camprodon Photo ofCamí Oliba en bicicleta. 5 Torelló-Camprodon

November 5, 2022
June 2022

•   3.5 2 Reviews

near Torelló, Catalunya (España)

[CA]  Camí Oliba en bicicleta. 5 Torelló-Camprodon

Cinquena etapa en bicicleta del Camí Oliba, itinerari d’inspiració històrica que uneix Montserrat amb Prats de Molló, població situada al vessant nord del Pirineu. El recorregut passa per Manresa, Artés, l’Estany, Vic, el Collsacabra, Torelló, Ripoll, Sant Joan de les Abadesses i Camprodon. S’inspira en els camins habilitats per Oliba durant els segles X i XI amb la finalitat de facilitar el repoblament del territori, consolidant el que durant un segle i mig havia estat l’anomenada Marca carolíngia.

Oliba va néixer l’any 971 i va morir el 1046. De llinatge noble, va ser comte de Berga i de Ripoll, després, bisbe de Vic i abat de Santa Maria de Ripoll i de Sant Miquel de Cuixà. És una de les figures rellevants del món medieval europeu: posseïa una àmplia visió social i política i disposava de gran capacitat organitzativa. La seva obra monumental va posar les bases culturals de la incipient Catalunya.

L’itinerari s’ha homologat com a sender de gran recorregut amb la codificació GR© 151, està senyalitzat amb marques vermelles i blanques, distintives dels GR i disposa de plaques de seguiment fixades en pals d’orientació, així com de referències a les banderoles i plafons instal·lats per altres ens. Està promogut per l’Associació Rutes del Romànic, entitat creada el 2002 que té com a finalitat fomentar el patrimoni cultural i el turisme de les comarques associades. Compta amb una oficina pròpia que informa a través d’una pàgina web sobre l’estat del trajecte i sobre els serveis d’allotjament, restauració i de suport que s’ofereixen als usuaris.

La ruta es pot fer a peu (vegeu en aquest fons de RUTES DE CATALUNYA les 18 etapes en què s’ha dividit el recorregut pedestre) i en bicicleta.

ELS TRAMS EN BICICLETA DEL CAMÍ OLIBA
(núm. d’etapa, origen-final, distància, desnivell positiu acumulat).
El total suma 282,3 km i +5.650 m.

1 Monestir de Montserrat-Artés: 47,6 km, +720 m
2 Artés-Vic: 44,1 km, +910 m
3 Vic-Rupit: 52,8 km +1.180 m
4 Rupit-Torelló: 40,5 km, +620 m
5 Torelló-Camprodon: 57,7 km, +980 m
6 Camprodon-Prats de Molló: 39,6 km, +1.240 m

Ruta senyalitzada.

La considerable llargada de l’etapa i l’interès que ofereixen els monestirs i museus de Ripoll i de Sant Joan de les Abadesses, que mereixen ser visitats amb deteniment, poden fer aconsellable la partició de l’etapa en dos trams.

Se surt de la plaça Nova de Torelló pel carrer de Sant Josep en direcció NW. Es creua el riu Ges, es gira a l’esquerra pel passatge de l’Horta i es continua al NW pel carrer del Ter. Força més enllà, es gira al N i es travessa el riu Ter. S’entra a la Colònia Imbern i, fent una circumval·lació, s’arriba a tocar de la carretera C-17, on un camí lateral porta fins al trencall d’accés a Saderra, que es prendrà. Arribats a aquest llogaret, caldrà girar al NW pel camí de Sant Quirze de Besora, on en algun moment caldrà baixar de la bicicleta. Des de Sant Quirze es continua cap al Parc del Castell de Montesquiu i, després, cap a la Farga d’en Bebié. Se surt d’aquesta colònia per una pista que acaba en un corriol que permet creuar la C-17 per sobre. El camí desemboca a l’antic traçat N-152a que se segueix en paral·lel a l’actual autovia fins a la central hidroelèctrica del Molí. Allà, mitjançat un bucle, es torna a creuar l’autovia i, anant cap a llevant, es fa cap a la carretera N-152a. Es creua el Ter per un pont i s’agafa una pista que acaba conduint a Ripoll.

Un cop a la capital del Ripollès es pren el traçat de la Via Verda del Ferro i del Carbó fins a Sant Joan de les Abadesses. Des d’allà, seguint la Via Verda del Ter, s’arriba a Sant Pau de Seguries. Finalment, un seguit de pistes condueix a Camprodon.

• Photo of vanscj
    vanscj Nov 18, 2022

Desconec si la ruta s'ha gravat fent-la o sobre pla. El cas és que passat la casa de El Collell a Saderra, direcció Ripoll, hi ha un tram equipat amb una corda per una esllavissada. Passar per aquest punt és una mica arriscat amb la bici........

• JOPOCA Jul 23, 2023

Algun km asfaltat però els corriols fins a Ripoll ho compensen.