Camí de Sant Jaume Ebre. 1. Tortosa Xerta Fontcalda Gandesa Batea

March 29, 2024
March 2024

near Tortosa, Catalunya (España)

Sortim de Tortosa atravessant el riu Ebre per un pont vermell. De fet ja estem a la via verda que coincideix amb el camí de Sant Jaume fins al Santuari de la Fontcalda. Seguint aquest traçat del tren passem per Roquetes, Aldover i Xerta. La via verda es va separant de l'Ebre i comença a remuntar el riu de la Canaleta (o riu Canaleta, en funció del mapa) i comença un festival de túnels més o menys il·luminats. El camí de Sant Jaume baixa al santuari de la Fontcalda a on podem triar dues opcions. La prinera es remuntar els riu uns 500 m a peu fins trobar una pista. La segona, recomenda pels ciclistes es prendre la pista asfaltada fins el coll Torner a on connecta amb el camí pels caminants. Nosaltres hem triat una tercera opció: retornem ala via verda fins l'estació antiga de Prat de Compte a in orebem una pista pel vall de la Jepa que ens porta a sota d'un mas a connectar con el camí a peu. Prenem, doncs, la dura pujada per pista entre pedregosa i cimentada, oliveres centenaries i el monument al pelegrí, fins el coll de Torner. Comença un tram d'asfalt de baixada, una drecera per pista, la carretera C-43 i tallem per baixar a Gandesa. Travessem Gandesa i prenem una camí rural asfaltat, trencacames i ràpid que ens porta a Batea.

Ruta de Tortosa a Batea passant per:
- Mirador de l'Assut de Xerta (16.6 km)
- Pont dels Frares (21.1 km)
- Pont de Riberola (24.7 km)
- Santuari de la Fontcalda (32.7 km)
- Monument al Pelegrí (34.5 km)
- Coll d'en Torner (38.0 km)
- Coll de la Font (40.7 km)

Més tracks i propostes a https://www.bttpirineus.org/