Butsènit d'Urgell-Pilar Almenara-Castellserà-Butsènit

Photo ofButsènit d'Urgell-Pilar Almenara-Castellserà-Butsènit Photo ofButsènit d'Urgell-Pilar Almenara-Castellserà-Butsènit Photo ofButsènit d'Urgell-Pilar Almenara-Castellserà-Butsènit

September 8, 2021
September 2021

near Butsènit, Catalunya (España)

Temps total en moviment 3 hores 33 minuts.
Sortida per explorar el track penjat per BTT Serra Almenara amb el nom MI21SA. Preparatoria per a la prova organitzada per aquest club pel dia 19 de setembre del 2021.
Segons els cartells de la prova aquesta ruta (la mitjana) sería de 45 quilòmetres i 750 de desnivell positiu. Segons el track penjat per ells mateixos seríen 43,33 qms. i 632 mts.
Vam seguir el track excepte dins de Castellserà que vam anar fins a una botiga a per aigua (wpt.18), i una errada que vam cometre més tard on ens vam saltar un desviament a la dreta (wpt.19). Vam tornar a retrobar el track al wpt.20. Aquesta errada crec que podría ser un quilòmetre de recorregut que vam deixar de fer, i uns 30 metres de desnivell, diferència entre el track oficial de l'organització i aquest.
Tot i així el programa Land, que faig servir per rectificar errors, em diu que el recorregut total (anada a la botiga inclosa) que nosaltres vam fer van ser 42,25 qms. i 634 metres de desnivell.
Sempre m 'he trobat que entre les dades que em dona el Land quan traspasso el track a Wiquiloc hi ha petites diferències
També a tenir en compte que nosaltres vam iniciar i acabar a l'aparcament a tocar del camp d'esports, quan el track penjat per l'organització arrenca una mica per sobre del camp d'esports.
El dia triat va ser molt xafogós, d'aquí lo de la botiga a per aigua.
Bastants trams de corriols en sentit ascendent.
En el tram de carretera (wpt.7) no us emocioneu massa que molt aviat hi ha el desviament a mà esquerre (una mica camuflat) que ens portarà al primer túnel sota el canal d'Urgell.
Com que el track penjat per l'organització a wikiloc ho va fer el passat 6 d'abril (ara fa cinc mesos) no sé si definitivament serà aquest recorregut o hi haurà alguna variant i les dades s'aproximaràn més a les publicades al cartell (45 qms. i 750 de desnivell).
Important:
Pedalar per camins pot ser una activitat perillosa segons el perfil de la ruta, és aconsellable tenir un mínim de formació, experiència i saber planificar l'activitat abans de sortir.
Cadascú és responsable de les seves decisions, les seves accions i la seva seguretat.
Aquest itinerari es proporciona només amb fins informatius i no implica de cap manera la responsabilitat de l'autor.

PictographCar park Altitude 995 ft

Aparcament

wpt001

Tram comú d'anada i baixada

wpt002

wpt012

PictographMonument Altitude 1,472 ft

Pilar d'almenara

wpt013 (tret de wiquipèdia) El castell d'Almenara, conegut popularment com el Pilar d'Almenara, és un castell documentat el 1139 que es dreça al Pilar d'Almenara, el punt més alt de la serra d'Almenara, a l'extrem meridional de l'altiplà que la corona, amb una gran panoràmica de l'Urgell i de tots els castells del seu entorn. La serra d'Almenara separa pel sud el riu Sió de les terres planes de l'Urgell. El topònim, d'origen àrab, significa torre de guaita. És una obra declarada bé cultural d'interès nacional. Descripció Del castell en roman fonamentalment la torre mestra. És de planta circular amb una alçària de 15 metres i 7 metres de diàmetre en la base. Gruix de paret de 2,10 a la part inferior que disminueix en guanyar alçada. L'aparell és de petits carreus ben escairats. A l'exterior són visibles dues seqüències de forats a 3 i 7,5 m de terra usats per recolzar la bastida en el moment de construir. La porta, a 6 m d'alçada al sud, presenta un arc de mig punt que es projecta en forma de volta de canó. La torre té tres nivells, l'inferior, cec, cobert per una cúpula avui molt derruïda, el segon, a nivell de la porta d'entrada, té una cúpula semblant que fa de base al terra del tercer nivell fet de petites lloses cobertes de calç. El seguiment arqueològic va permetre recuperar detalls constructius, fragments ceràmics i metal·lics i restes de fauna. Un fossar semicircular aïllaria la fortalesa de la resta de l'altiplà on fou construïda. La torre es data el darrer terç del segle xi.

PictographRisk Altitude 1,391 ft

PictographProvisioning Altitude 898 ft

Botiga

wpt018

Aquí vam perdre el track que girava a la dreta

wpt019

retrobem el track que vé de la dreta