BTT Artana - Eslida - Aín - IBP 49

July 12, 2018
July 2018

near Artana, Valencia (España)

Fa uns dies que vaig 'descobrir' aquesta pista fins a la font de Fonillet, i avui he volgut fer-la sencera, fins Aín. És tota la pujada per una pista perfecta, molt ben cuidada, sense cap dificultat tècnica, a banda del desnivell.

Deixe el cotxe a l'entrada d'Artana, i rodejant aquest poble, per camí asfaltat, arribe al camí de Santa Cristina, que també per asfalt, em porta fins a l'ermita. En aquest camí podem vore una olivera monumental, i una sènia, aquesta en ruïnes.

Per evitar al màxim la carretera, a l'arribada a l'ermita de Sta. Cristina continue per darrere, per una senda junt al barranc, eixint un poc més abant a la carretera, tras travessar un bancal d'oliveres i el propi barranc.

Continue la carretera fins a la part oest d'Eslida, i agafe la pista de l'esquerra, que ja s'ha de seguir sempre cap amunt, fins al coll de Barres. Hi ha un tram asfaltat, fins a l'antiga tirolina, que sembla no s'utilitza fa molt de temps. Poc més avant, un xicotet desviament sense eixida ens porta a la font de Fonillet, amb un bon xorret d'aigua fresca on replenar els bidons.

Tornem un poc arrere des de la font, per continuar la pista cap amunt, amb un desnivell que sembla prou regular, no hi ha grans canvis, al menys, és el que em sembla. Les vistes són dignes de parar-se un moment per disfrutar-les. El bosc que rodeja l'ampla pista és quasi tot de sureres, moltes de les quals acabades de llevar el suro, encara amb el tronc color marró clar.

Més amunt, i darrere d'unes de les rampes més fortes, trobem la senyalització de Coll de Barres, encara que no estem al punt més alt d'aquesta ruta, és un creuament de sendes, entre elles, el GR36.

Així dons, hem de pujar un poc més per la pista, i ja arribem al punt més alt de la ruta, des d'on es pot vore a l'esquerra, al pic de davant, el castell d'Aín, anomenat de Benialí.

Baixada per pista en bon estat, pel costat d'una bassa contraincendis, fins a arribar al barranc de la Caritat, un racó molt bonico.

Ací tornem a tindre un tram de formigó, hem d'anar amb cura, dons és un poc irregular. Pasem al costat de la Font de la Caritat, que no es pot utilitzar, per estar tancada, i pel costat també d'un molí, Molí de dalt o de Guinza, amb un entorn molt xulo. Continuem sempre la pista, prácticament tot amb forta baixada, fins a arribar al costat de la piscina del poble d'Aín, i al Calvari. Per aquest últim tram veiem l'altre molí d'aquest barranc, el Molí de l'Arc a l'esquerra, i el poble al fons, en una perspectiva de postal.

Esmorze al bar de la Cooperativa, en l'agradable terrassa, plene el bidó de nou, a la font de davant la xicoteta esglèsia, i em dirigeix a l'eixida del poble, per baixar fins a Eslida per la carretera. Llàstima que no hi ha altra opció.

Al poc d'eixir d'Aín per la carretera, m'aprope a vore la font e la Basseta, a 100 m de la carretera, un racó molt bonico, amb uns bancs i un antic forn de calç, que te al costat un cartell ceràmic que explica el procés d'obtenció de la cal.

Continue cap abaix per la carretera, cura amb el túnel, i travesse tot el poble d'Eslida. Un poc més avall, agafe un desviament a l'esquerra per pujar per un camí asfaltat cap a la trialera de perfums, que em costa un poc de passar, encara que és fàcil, però no sóc molt hàbil en aquest terreny.

Finalment, per pista de terra arribem al mateix camí asfaltat per on hem començat aquesta ruta fàcil tècnicament, pero un poc dureta pel desnivell.