Brabantse kouters MTB 60K

July 16, 2021
July 2021

near Weerde, Flanders (Belgique)

Afspraak aan de kerk van Weerde (V). Met de kerk rechts fiets je tot aan het verkeerslicht, tevens knooppunt 75. Steek de weg over, richting 10. Draai het tegelpad rechts in en fiets naast het kerkhof tot op een asfaltweg. Volg die naar links. Het asfalt gaat over in beton en je fietst tussen de akkers en onder twee spoorwegbruggen door en volgt dan de Heidestraat naar rechts. Op het einde steek je de Brusselsesteenweg over en volgt die enkele meters naar links, richting kerk van Zemst. Dadelijk nadat je de Zenne bent overgestoken, draai je rechtsaf en volg je de rivier stroomafwaarts. De oevers zijn hier verstevigd met betonnen platen. Links achter de velden de kerk van Zemst en rechts, op de andere oever, de kapel van O.-L.-V. in het Hammeke 1 . Je komt aan de Eglegemvijver. Fiets langs de vijver tot je de dijk af kunt. Je bent nu op knooppunt 10 en kiest richting 45. Keer benedendijks terug naar het begin van de vijver en volg dan de zuidelijke oever naar rechts. Even verder draai je linksaf tussen de paaltjes een kiezelpad op. Er komt een weg van links bij en je fietst door de Konijnenstraat. Rechts staat het kasteel van Relegem 2 . Je komt op een bredere weg. Steek die over en fiets de Kleine Molenweg in, door een open agrarisch landschap met mooie vergezichten tot op knooppunt 45. Kies nu richting 25 en volg de Wormelaarstraat naar rechts. Op de splitsing hou je rechts aan, richting 25. Je fietst door de Grote Parijsstraat, over een comfortabele asfaltweg. Op de splitsing hou je links aan en volg je de Halvesteenstraat. Links, achter de weiden, zie je de kerk van ZemstLaar.

Aan een kruispuntje met een kapelletje en de Halve Steen 3 rechtdoor de Vennestraat in. Voorbij een afbraakfirma en een bakstenen kapelletje blijf je op de splitsing schuin links de Vennestraat volgen. Je fietst over een verkeersdrempel, midden in de velden! Na een bocht fiets je voorbij het naambord van Hombeek. Waar de Acht van Zemst linksaf gaat, bocht jij rechts de Boomkensstraat in. Bij de eerste gelegenheid links de Rechtestraat in, met op de hoek een kapel in natuursteen. De Rechtestraat, met aan beide zijden platanen, heeft haar naam niet gestolen. Op het einde van de dreef sla je voor het kasteel Expoel 4 linksaf, op een door struikjes afgescheiden fietspad. Van knooppunt 25 naar 28 Op knooppunt 25 moet je even opletten. Het traject naast de spoorweg is al jaren in ontwerp, maar bestaat nog niet. Volgens de fietskaart is er een omleiding voorzien. In werkelijkheid kun je van knooppunt 25 alleen naar knooppunt 53, als je de bewegwijzering volgt tenminste. Vergeet die en volg vanaf knooppunt 25 heel even richting 53. Je fietst de spoorwegbrug onderdoor en daar gaat het voor 53 meteen rechtsaf. Doe dat niet, maar blijf de spoorweg volgen, zonder je iets aan te trekken van zijwegen. Bij het naambord van Kapelle-op-den Bos steek je de weg over om het fietspad naast de spoorlijn te volgen (Hombeekseweg). Na een tijdje staan er bordjes richting knooppunt 28. Steek het kanaal Brussel-Rupel over en fiets van knooppunt 28 rechtdoor tot aan knooppunt 27. Kies nu voor knooppunt 36. Fiets onder de spoorweg door en volg de Oudstrijdersstraat tot je rechts de Hogerheistraat kunt indraaien. Steek de Nieuwenrodestraat over en volg de Boondreef (plaatselijk verkeer). Op het einde volg je de Neromweg over een apart tegelpad naar rechts. Net voorbij The New Bistro draai je rechts een erg smal asfaltpaadje in, tot op een smalle betonweg. Die volg je naar links. Steek een straat over en fiets een doodlopende weg in. Aan huis nr. 2 neem je de kiezelweg, schuin rechts, tussen weiden, akkers en bossen. Je komt even terug in de bewoonde wereld. Je fietst door Papenboskant en negeert links De Biest. De weg wordt autovrij gemaakt door een betonblok. Neromhof en Gravenkasteel Verder over een smal pad langs de kasteelmuur van het Neromhof en door een bosje tot je na een volgend betonblok aan de drukke A12 komt. Links staat het fraaie ingangsgebouw van het Neromhof. Fiets naar links parallel met de snelweg tot je links de Ossegemstraat kunt indraaien. Steek de weg naar Nieuwenrode over en fiets verder over een pad tussen de akkers. Dwars een asfaltweg. Je bent op knooppunt 36. Fiets de Grensstraat in, richting 37, dat je op het einde bij het agglomeratiebord van Meise bereikt. Kies hier links, richting 34, door een schaars bebouwd gebied. Op het einde van de Wandelstraat linksaf, op een breed rood fietspad. Voorbij de El Paso-ranch even verder rechts de Prinsendreef in. Op het einde linksaf en volg de Bosstraat naar links. Laat eerst de Zijpstraat rechts liggen en steek ze vervolgens over. Volg aan de andere kant de Nieuwenroodsesteenweg tot aan de rotonde. Je bent nu op knooppunt 34. Draai rechts de Molenstraat in, richting 35. Na huis 214 links de Driesveldweg in. Negeer de weg links. Links, achter de akkers en weiden, zie je het Gravenkasteel van Humbeek. Na het eerste huis gaat de kiezelweg over in asfalt. Op de splitsing kies je rechts en fiets je voorbij het agglomeratiebord van Humbeek. Steek een kruispuntje over en fiets tot aan knooppunt 35. Linksaf, richting 32. Voor de kerk van Humbeek rechtsaf en naast café Ons goe gedacht Holbroek in. Voorbij het kerkhof trek je weer de velden in. De kiezelweg brengt je naar de Humbeeksesteenweg, die je naar rechts volgt tot aan de rotonde. Neem hier links de Gasthuispachthofstraat. Voorbij de Sint-Niklaashoeve (18de eeuw) volg je op de splitsing de Heidebaan naar links. Je dobbert over een asfaltweg in slechte staat, richting kanaal. Op knooppunt 32 kies je richting 33. Langs de Zenne Dat bereik je aan de Verbrande Brug 5 . Kies hier richting 14. Steek de brug over, volg de Eppegemsesteenweg en draai rechts de Cokeriestraat in. Op de rotonde rechtdoor en even verder fiets je over een wipbrug tot op knooppunt 14. Steek de weg over en fiets verder langs de Zenne, richting 13, met op de andere oever een gigantische elektriciteitscentrale van Electrabel. Je blijft de Zenne een hele tijd volgen, met rechts een KMO-zone. Aan de Woluwelaan ben je op knooppunt 13. Blijf de Zenne volgen, richting 18. Op de andere oever wordt het landschap weer groen en in de verte zie je het kerkje van Eppegem. Blijf de Zenne volgen tot aan knooppunt 18 en de Brusselsesteenweg. Rechtsaf, richting 11. In de bocht (oppassen bij het oversteken!) neem je links de Elewijtsesteenweg, tot op knooppunt 11. Hier naast een winkel met muziekinstrumenten een onverharde weg in, richting 75. De Zennedijk op en naar rechts. In de verte zie je de kerktoren van Weerde boven het groen en op de voorgrond de ruïnes van een middeleeuwse sluistoren 6 . Verlaat de Zennedijk en fiets verder over een betonweg tot aan de brug over de Zenne. Steek die over en draai de eerste straat rechts in. De Dorpsstraat brengt je terug naar het vertrekpunt.

Je hebt nu een deel van de Brabantse kouters verkend, die zich uitstrekken over de gemeenten Affligem, Asse, Grimbergen, Kapelle-op-denBos, Londerzeel, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Vilvoorde en Zemst.

De Rebus

Keuken: Franse Groepscapaciteit: 15 Betalingswijze: Master Card, Visa, Bancontact Sluitingsdagen: Maandag, Dinsdag, Woensdag Adres: Dorpstraat 70, 1851 HUMBEEK

Casa Clara

Zeer mooi huis in een groene en rustige omgeving op 10 km van Brussel (Atomium – Koninklijk Paleis - Nationale Plantentuin). Een rustig verblijf voor 1 tot 2 gezinnen met of zonder kind(eren) – 2 charmante grote slaapkamers – 1 volwaardige badkamer + 1 BK met sauna-IR-cabine – uitgeruste keuken – grote living ingericht volgens het aantal bewoners – veranda (fitness) – zeer mooie tuin die uitgeeft op het platteland met fauteuils – toegang tot de zwemvijver (in de zomer) – wellnessverblijven op aanvraag (jacuzzi, massages,...).

Weerdemolen toltoren

Weerdemolen toltoren. De watermolen werd gebouwd op de grens waar de getijdewerking van de Noordzee nog zichtbaar is. Langs een tweede afwatering werd een toltoren gebouwd waar de schepen van en naar Brussel tol dienden te betalen om naar hun bestemming getrokken te worden. Zie de Beeldbankfoto van omstreeks 1780: http://www.beeldbankmechelen.be/index2.php?option=com_memorix&Itemid=53&task=topview&rpp=20&cp=2&pp=1&ft=&ff=&mrxpopup=1&CollectionID=28&PhotoID=AZE001000395&RecordID=436&ResultRecord=33 De Weerdemolen bevond zich aan de linkeroever van de nog bestaande toltoren-ruïne, in een afwatering die na WOI gedempt werd. Zie deze foto voor een zicht stroomopwaarts naar de toltoren vanuit Weerde: http://www.beeldbankmechelen.be/index2.php?option=com_memorix&Itemid=53&task=topview&rpp=20&cp=2&pp=1&ft=&ff=&mrxpopup=1&CollectionID=28&PhotoID=AZE001000397&RecordID=438&ResultRecord=35 De Weerdemolen was in de 1ste Wereldoorlog belangrijk als uitkijk en verschansing, waardoor ze totaal vernield werd. Heden rest alleen nog een deel van de toltoren. Zie ook http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=V41MGNVR Meer informatie over deze molen vind je hier: http://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=2229

Typisch Weerde: De Zenne en Sint-Martinuskerk met typische spitstoren

Het hart van Weerde: De Zenne en Sint-Martinuskerk met typische spitstoren.

Café 't Schoon Zicht uit Man bijt Hond

Café 't Schoon Zicht uit Man bijt Hond. Zie de Zenmstenaar uit die tijd: http://www.dezemstenaar.com/ARCHIEF/zemstenaar%2044%20-%20aug%202009.pdf

Glasbakken Weerde

Glasbakken Weerde op kruispunt Ketelveldweg (links, naar de visput zuidelijke ingang) - Galgenberg (onder) - Schumanlaan (vooraan rechts). De Ketelveldweg naar de visput is de ingangslocatie voor de Weerdse Bierfeesten (het weekend van de eerste vrijdag van mei; zie http://www.weerdsebierfeesten.be/) en de Weerdse Zomerfeesten (het weekend van de derde zondag van juli; zie http://www.kwbweerde.be/zomerfeesten/).

Auteur:

360° vanop zandberg in Hombeek, tussen Zenne en E19. Het centrale pad is de noordwestrichting.

360° vanop zandberg in Hombeek, tussen Zenne en E19. Het centrale pad is de noordrichting. Rechts van het pad heb je de oostrichting met de industriezone Mechelen-Zuid en de stad Mechelen. Je merkt de watertoren en links daarvan verschillende kerken in het Mechelse. Links van het pad heb je de westrichting met de Zennemeander met daarachter de Eglegemvijver, daarboven de kerk van Hombeek. De zuidrichting is aan de beide hoeken van de 360° panorama. Wil je de hoogresolutiefoto's van deze en andere POI's, ga dan naar Picasa: https://picasaweb.google.com/112460872492478100936/WeerdeEnOmgeving

O.-L.-Vrouw-in-het-Hammeke 's winters

Voormalige voorde in de Zenne

Dit is een eeuwenoude, maar in onbruik geraakte trage weg door de Zenne. Het is een vroegere doorwaadbare plaats (voorde of drecht) aan het 'Waterken' die met een bootje of korte broek gebruikt werd. Meer dan waarschijnlijk zullen momenteel niet veel mensen deze trage weg willen doen. Het is nochtans een in onbruik en vergeten geraakte historische oversteek.

Auteur:

Oude weg (Plasstraat) naar Eppegem, met op de achtergrond de dorpskerk Sint-Clemens

Mariabeeld

Mariabeeld aan het kruispunt Brusselsesteenweg Elewijtsesteenweg te Eppegem

Auteur:

De laatste familie zoekt tussen de geparkeerde fietsen zijn weg aan het aankomstpunt van de fietshappening van 2 juni 2013, alwaar uitgebreide informatie over de opzet van de fanpagina https://www.facebook.com/FietsEnWandelbrugE19 uit de doeken werd gedaan. Niet moe, wel voldaan van de leuke uitstap!

Kasteel Expoel

Kasteel Expoel, Hombeek

Het kasteel Expoel ligt aan de Expoelstraat in Hombeek (Mechelen). Het laat-middeleeuwse leengoed werd omstreeks 1700 eigendom van Balthazar IV Moretus, die van Expoel een zomerverblijf maakte. Het kasteel werd verbouwd kort voor 1717 en de huidige Rechtestraat werd aangelegd als kasteeldreef. Het kasteel in bak- en zandsteenstijl ligt in het zuiden van een omhaagd Engels park met een grotendeels bewaarde omgrachting. Bijgebouwen omvatten de voormalige paardenstal, de oranjerie en de hovenierswoning. In 1998 werd het kasteel beschermd als monument.

Kasteel van Releghem

Dit kasteel heeft een rijke geschiedenis. De oorsprong gaat terug tot de Frankische tijd. Het was een post langs de verbindingswegen tussen de landen van Grimbergen, Mechelen en Rumst, tijdens de Middeleeuwen in het bezit van de Berthouts. Later woonden er tal van personen die een functie bekleedden in de Grote Raad van Mechelen, zoals Jean de Carondelet, de graven van Ter Nath enz. .

Weg nr. 9 uit de Atlas der Buurtwegen, oostrichting

Weg nr. 9 uit de Atlas der Buurtwegen, noordoostrichting

Auteur:

Gehucht 'De Wormelaar', dewelke eertijds in een bos lag. Momenteel is er amper een boom te bespeuren. Kruispunt 5 wegen; Noordwestzicht: rugzijde=Wormelaarstraat, vlnr; Kapelstraat, Larestraat, Grote Parijsstraat, Kleine Molenweg (akkerpad)

Auteur:

Hier is de fietsbrug voor de Fiets-o-Strade over de Zenne 2 keer korter dan aan de Jeppe

Buurtweg 59: Linkeroever Zenne naar stuw voor splitsing Zenneverkorting

Buurtweg 60 onder de spoorlijn Brussel-Antwerpen

Buurtweg 60 onder de spoorlijn Brussel-Antwerpen afdrukafmetingen A3: ftp.wmin.be/BuurtwegenAtlasZemst/Dag%20van%20de%20Trage%20Weg%2016-10-2016%20Zemst%2C%2025%20trage%20wegen%20over%2012%2C5%20km.jpg

Auteur:

Zicht vanuit de Oude Zenneoversteek vóórdat de Damstraat verder naar rechts (Elewijt) doorgetrokken werd. Achteraan zicht op de scherpe torenspits Sint-Martinus Weerde.

Jaagpad langs Zenne neemt duik onder spoorlijn in Hombeek

Verbrande Brug

De Verbrande Brug is een hefbrug in de gemeente Grimbergen nabij het gelijknamige gehucht Verbrande Brug. De brug overspant het Zeekanaal Brussel-Schelde. De brug werd gebouwd in 1968 heeft een metalen beweegbaar gedeelte met een lengte van 38,4 m en een breedte van 11,6 m. De brug is qua afmetingen identiek aan de Brielenbrug in Tisselt en de Humbeekbrug in Grimbergen die in hetzelfde jaar werden gebouwd.

Nadat Keizer Karel V de plannen voor een kanaal via Vilvoorde naar Klein-Willebroek in 1531 goedkeurde, startten de werken aan het nieuwe kanaal in 1550. Drie jaar later was het kanaal afgewerkt, maar het zou tot 1561 duren voor het volledige kanaal in gebruik genomen zou worden. Er werd een brug gebouwd bij het gehucht Heienbeek, daar waar de nieuwe schipvaart de weg tussen Grimbergen en Meise in het westen en Zemst in het oosten kruiste. De naam 'Verbrande Brug' bij het gehucht Heienbeek is afkomstig van de houten brug over de vaart die in 1577 werd afgebrand door het Spaanse garnizoen uit Vilvoorde.

Willemsstraatbrug

De Willemsstraatbrug is een betonnen plaatbrug over de Zenne in de gemeente Vilvoorde. De brug werd gebouwd in 1948 en bestaat uit twee even grote overspanningen van 13,65 m, ondersteund door een betonnen pijler in de Zenne. De brug heeft een totale lengte van 27,3 m en een breedte van 14,44 m.

Auteur:

Oude Zenne (rechts) mondt uit in de Zenneverkorting (links).

Hertenbok

Het damhert is groter dan een ree en kleiner dan een edelhert. De kop-romplengte is 130 tot 170 centimeter en de schouderhoogte 85 tot 110 centimeter. Het damhert kan 45 tot 100 kilogram zwaar worden, bij hoge uitzondering tot 130 kilogram. De staart is vrij lang, 16 tot 19 centimeter. Het mannetje (hert of hertenbok genaamd) wordt over het algemeen zwaarder dan het vrouwtje (hinde). http://www.gulderijtje.be/

Auteur:

Amazone aan de Grote Losweg.

Amazone aan de Grote Losweg., op het huidig kruispunt met de kleine Losweg. Vóór de bouw van de spoorlijn 27b liep de grote losweg verder door tot aan de Zenne, en de kleine Losweg kwam ongeveer aan de Visput-parking in een T tegen de Grote Losweg aan. De Grote Losweg liep steeds noord- tot noordoostelijk, de Kleine Losweg steeds oostelijk. Bij de aanleg van de lijn 27b, waarbij enkel de Galgenberg een doorgang kreeg onder de spoorlijn, ware het beter geweest de parallelweg aan de spoorlijn eveneens 'Grote Losweg' te noemen. Actueel is de grote Losweg een klein stuk, vroeger een buurtweg, momenteel slechte een kleine voetweg, tussen de Galgenberg en de Kleine Losweg. Na de bouw van lijn 27b (1907) werd de Grote Losweg in de noordoostelijke richting zeer belangrijk, zowel op recreatief (Hofstade Plage) als op gebied van woonwerkverkeer (treinstation Weerde met 4 perrons)