Bot - Arenys de Lledó - Bot

October 5, 2012

near Bot, Catalunya (España)

Ruta que combina Via Verda i camins rurals amb petits trams de carretera.
Sortim de Bot per la Via Verda fins a l'estació d'Orta de Sant Joan (uns 9km).
Ens desviem per la carretera T334 direcció Bot durant 1,5km més o menys. Al trobar-nos al Coll del Sabaté (km 11,3 de la ruta) ens desviem a l'esquerra per agafar el camí dels Pesells. En aquest punt, trobem un piló de pedra de més d'1m d'altura i un panell amb informació de la Ruta dels Pesells que seguirem fins a Arenys de Lledó.
Anirem ascendint per les Serres dels Pesells amb vistes impressionants de la vall agrícola que deixem enrere. En el nostre camí predominen olivers i pinar i més o menys al km 15 de la ruta trobarem un panell que ens indica la proximitat del Pi de Balija, d'uns 20m d'altura i amb branques antigues i amables, molt recomanable.
Seguim planejant per la part alta de les serres fins que el camí començarà a proposar-nos baixades pronunciades. Arenys està prop!!
En arribar a baix planejarem per la Vall de Bot, una vall que antigament havia estat molt treballada, però on actualment trobem moltes finques ermes. De totes maneres, sense donar-nos-en compte ens trobarem a Arenys de Lledó, exactament al Toll de Galeró. En aquest punt podríem agafar la RT01 direcció Orta sense ni tan sols entrar al poble d'Arenys, però fem una parada per visitar aquest poble i el casal on podrem esmorzar. Com tots els pobles del Matarranya, Arenys de Lledó té un encant especial, s'hi respira ruralitat i el fet de tindre el riu a la vora del poble i una sèquia que el travessa li dóna una música especial.
En el nostre cas continuem la ruta per la carretera que uneix Arenys de Lledó amb Horta de Sant Joan durant 1,5km (es tracta d'una carretera molt poc transitada). Uns 100m després de passar la línia administrativa que separa Aragó de Catalunya agafarem una camí a mà dreta que es troba indicat amb els cartells de color verd. A partir d'ara i durant gairebé 3km seguirem la RT01 direcció Orta de Sant Joan. Durant aquest tram creuarem un parell de vegades el riu Algars i passarem per alguns punts d'interés com el molí de la Fàbrica o l'antic Sulfuro. Ens mourem gairebé tota l'estona per la vall del riu Algars on veurem que el terreny canvia força respecte la Terra Alta ja que hi ha molt més còdol i la terra és d'un marronós més fort.
Anirem ascendint fins arribar a un punt on ens desviem per la RT12 que ens portaria a Orta de Sant Joan. Tot i així, només recorrem aquesta ruta durant 1km ja que en trobar-nos amb la Via Verda de la Terra Alta hem decidit descendre fins agafar-la i torna cap a Bot gairebé sense pedalar.

Photo ofVisita i esmorzar a Arenys de Lledó Photo ofVisita i esmorzar a Arenys de Lledó Photo ofVisita i esmorzar a Arenys de Lledó

Visita i esmorzar a Arenys de Lledó

PictographRiver Altitude 1,175 ft

Toll de Galeró

Durant l'estiu es possible banyar-s'hi!

Molí de la Fàbrica

PictographBridge Altitude 1,027 ft

Pont de l'Arc

Entre Horta de Sant Joan i Bot, es tracta del segon viaducte més gran de l'Estat construït amb pedra, amb certa curvatura i peralt pronunciat.

PictographTree Altitude 1,575 ft

Pi de Balija

El Pi de Balija és un pi blanc (Pinus halepensis) situat al terme municipal d'Horta de Sant Joan. Té 19 mestres d'alçada, 4,3 mestres de volt de canó i altres 5,6 metres de volt de soca. Està situat a l'indret de Pessells, prop del camí agrícola-forestal a Almudefes i Pessells i a 4 km del coll de Sabaté. Són de ressaltar les gruixudes branques que, des de 10 a 12 metres, baixen i es recolzen a terra, típic d'este tipus d'arbres vells i que no han crescut aïllats. El pes del propi brancatge, agreujat pel de les gebrades, neus i vents, donen este aspecte fantasmagòric a este tipus de pins vells. El pes de la neu ja ha trencat branques més enlairades. Va ser declarat arbre monumental per l'ordre del DARP de 3 de desembre de 1992 (DOGC 1262 de 28/12/92).

Accés a la Via Verda

A partir d'aquí seguim la RT12 (cartells verd clar)