Photo ofBI3000 -El Camí de la Retirada- Camprodon, Coll d'Ares, Prats de Molló, Puig de la Clapa, Espinavell Photo ofBI3000 -El Camí de la Retirada- Camprodon, Coll d'Ares, Prats de Molló, Puig de la Clapa, Espinavell Photo ofBI3000 -El Camí de la Retirada- Camprodon, Coll d'Ares, Prats de Molló, Puig de la Clapa, Espinavell

Very difficult
June 2, 2012
June 2012

•   4.9 7 Reviews

near Camprodón, Catalunya (España)

BI3000 -- Camprodon, Font- Rubí, Coll d'Ares, Prats de Molló, Cal Got, Torre del Mir, Coll Pregon , Espinavell, Graell,Puig de Sant Joan, Camprodon.

IBP índex: 220
Aquesta ruta segueix l’itinerari del BI3000 - Camí de la Retirada, es una ruta dura, que surt de Camprodon en direcció a Font-rubí, per una pista rural asfaltada que va pujant, al arribar-hi després de passar el Coll Pregón agafen un senderó que ens estalvia asfalt i ens baixa al Coll de la Batllia, agafem la carretera que va a Baget per poc tros ja que ens desviem al trencant que puja al Querol per una pista formigonada, quan passem la masia seguim pujat envoltat de prats que després de fer un sifó se’ns apareix el Costabona, arribem al Collet de la Costa i comencem a pujar fins a la Casilla, amb algun tram al mig pedregós, seguim pujant fins passar Quera del Boc, el segeix una baixadeta i per un camí amb forta pendent i molta grava, a estones, arribem al Coll d’Ares.

Al coll anem a buscar el sender que varen fer servir els Republicans per fugir dels colpistes, l’anomenat Camí de la Retirada, hi ha una placa que ho recorda i entre altres coses diu “ aquí acaben les penes d’una guerra, comencen les d’un exili que et desterra!”, i encara hi ha politics que juguen amb foc per mantenir-se a dalt, però per sort farem el camí gaudint d’una baixada per un corriol a estones molt estret, a voltes amb una fina graveta que et vol tirar vessant avall, amb giragonses inacabables... bé, tot lo bo s’acaba i després duns 700 metres de desnivell acabem a la carretera, si es vol el sender segueix fins a Prats de Molló.

Seguim baixant mig quilòmetre per la carretera que porta a Prats, agafem una pista rural asfaltada a l’esquerra que va pujant fins que arribem a Can Got i la deixem per segui una pista molt bona, que amb una llarga però suau pujada ens pujarà envoltat d’avets, fajos, larix, freixes i molta, molta ginesta, al Pla de Meians, abans quasi be a dalt trobarem la Font de la Torre amb un doll d’aigua fresquíssima, aquí deixem la pista i per camins difuminats entre prats segim pujant, passant les Basses de Puig Sec i més endavant tot carenejant arribem al Puig de la Clapa a 1655 m.

Seguim per la carena, de baixada, amb algun tram molt pedregós, gaudint de les impressionants vistes del Costabona i Massís del Canigó, arribem al Coll Pregon, on tombem sobtadament a l’esquerra per un sender que comença suau però aviat ensenya les urpes, amb forta pendent i xaragalls pedregosos, que duran poc, a mesura que anem baixant el sender s’eixampla passant a caminet, camí i entrem a Espinavell per la porta del darrere, seguim baixant ara per asfalt fina a trobar la carretera de Molló.

Per la carretera seguim baixant un quilometret fins el trencall que puja al Graell al inici per unes pendents formigonades que ens fan guanyar alçada ràpidament , amb un parell de revolt desapareix el formigó, la pujada es sostinguda fins arribar al Puig d’Assiol, amb un tram final herbós, passem el collet, sense cap traça, seguint fidelment al gps, trobem un corriol que comença baixant i acaba pujant, reguerons molt marcats i amb pedres, agafem un camí que cada vegada puja amb pendent més forta fina arribar al Puig de Sant Joan, la cota que em marca el gps es 1670 m. el sostre del dia.

Hem anat a parar a una tanca que no te cap pas, o l’esgotament em cega, baixo paral•lel a la tanca i acabo la paciència, faig passar la bici per sota i jo també m’hi arrossego per passar al altre cantó, quatre ratlles enfonsades a la gespa es el camí que em de seguir, mes avall per prats un senderó ens passa entre pedres i va a buscar una pista que intuïm a la llunyania, la pista cada cop més bona, ens porta a la carretera de Camprodon i hi arribem ràpidament.

Més fotos a:

Coll Sobiràs

• Photo of Javisi
    Javisi Jun 3, 2012

Molt be Totof!!! quina ruta tant impresionant.... es realment un lloc que fa emprenta a la memoria....

totof Jun 4, 2012

L'heu d'anar a fer amb l'Aleix, val molt la pena.

totof Sep 4, 2013

El cama-sec —també anomenat carrereta, carrerola o fals moixernó— (Marasmius oreades, del grec marasmós, «extremament prim», i Oreiádes, «nimfes de les muntanyes») té la carn molt minsa i forma grans erols en els prats. Abans, quan no se'n sabia l'origen, s'associaven a l'activitat de les fades i les nimfes de les muntanyes.
    Viu sobretot entre l'herba dels prats en grups nombrosos, sovint formant erols espectaculars, fent cercles que coincideixen amb la zona d'activitat del miceli. Es troba a la primavera i fins i tot a l'estiu, en llocs frescals.

Text tret de la Viquipèdia i que està sota la llicencia http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ https://ca.wikiloc.com/rutes-btt/bi3000-el-cami-de-la-retirada-camprodon-coll-dares-prats-de-mollo-puig-de-la-clapa-espinavell-2914610/photo-1189786

• Photo of nolito75
    nolito75 Sep 11, 2013

Posiblemente la haga por ver si encuentro algún resto de material que dejaron los republicanos en su retirada. Gracias por el aporte

• Photo of MANEL ARGENTONA
    MANEL ARGENTONA Dec 15, 2013

Moltes gràcies pel track company, molt maco.

totof Dec 17, 2013

Hola Manel, es una ruta dura però val la pena pel paisatge espectacular.

Gràcies per valorar-la i ajudar a complementar la informació de la ruta.

• Photo of Javisi
    Javisi May 23, 2015

Hola Totof, avui he fet aquesta ruta, es realment impressionant per tot, no cal dir que la descripció i la il·lustració es perfecte!
    Gracies una vegada mes per compartir.

• Photo of toni800
    toni800 Jun 25, 2016

Ruta molt dura però molt maca

montsantbike Jul 2, 2016

Bones ,he fet la teva ruta i la pista de pujada de la carretera al Graell està prohibit pasar amb un cartell prou explicit i el simbol de ruta BTT amb una X vermella.

totof Jul 2, 2016

Hola Toni800, gràcies per comentar i valorar la ruta.

Salut!

totof Jul 2, 2016

Hola montsantbike, estàs segur que està prohibit passar amb bici o es una senyal dels centres de BTT que avisa que la ruta que estàs seguint no va per allà, com el segon simbol de l'esquerra d'aquest enllaç. https://1.bp.blogspot.com/-QSoDOu35-zg/V3gJcawVcUI/AAAAAAAAxH4/zQbSJO33dz4vzV9-XDlRlpOmHVtE_OXfQCK4B/s320/senalizacionbtt.jpg" width="320" />

montsantbike Jul 3, 2016

EL cartell de prohibit passar es de xapa blanca i no de ruta btt. semble fet pel propietari de la finca. Jo no vaig passar per no tindre problemes.

• Photo of Gerard Peix
    Gerard Peix Jul 3, 2016

Ruta mooolt maca i variada;recomenable en un entorn precios;la dificultat tecnica tenin en compte el conjunt crec que esta be

totof Jul 3, 2016

Gràcies Gerard Peix, pel teu comentari i la valoració de la ruta.

Salut!

totof Jul 3, 2016

montsantbike, vas trobar alguna alternativa per continuar la ruta?

• Photo of Toneflinski
    Toneflinski Jul 16, 2016

Hola, una pregunta:
    Com ha quedat el tema dl cartell??
    Hi podria passar-hi?
    Estic buscant una ruta, per llocs on no he pedalat mai.
    El teu track em sembla mooooolt interessant ......i molt dur també.
    Salutacions i si alguna vegada, pedalas per aquestes terres, no dubtis a preguntar.
    Salud i pedals!!

totof Jul 16, 2016

Pel que sembla, l'unic que ha tingut problemes ha estat montsantbike, veig que que més tard Gersrd Peix l'ha fet o no ha comentat res.

• Photo of Toneflinski
    Toneflinski Jul 16, 2016

Gracies per respondre tant aviat !!!
    Si la faig, ja et comentare.
    He estat "txafardejant" els teus tracks.....impresionants, per la varietat d'indrets de Catalunya.
    Deixem recomenar-te, el Priorat (menys a l'estiu) i les muntanyes de Prades.
    Salut !!!

montsantbike Jul 17, 2016

Millor si es pot passar!, jo no he degut entendre el cartell.

• Photo of fusi
    fusi Jul 8, 2018

Jo l'he fet avui!! No hi ha cap problema de prohibicio de bicicletes!! endavant i a disfrutarla, dura i molt guapa!! Salut!!

totof Jul 8, 2018

Gràcies fusi per l'aclariment.

• Photo of Rubió amb accent a la Ó
    Rubió amb accent a la Ó Aug 9, 2018

nosaltres la farem a cavall aquets cap d setmana...

totof Aug 9, 2018

coco1973, veus, és una altre opció.

• Photo of montsllongui
    montsllongui Sep 6, 2018

Jo l'he fet amb el cavall, amb algunes variacions. És molt maca i recomanable de fer

totof Sep 7, 2018

montsllongui, veig que s'està imposant el 🏇😉
    Gràcies per comentar i valorar la ruta.

• Photo of PERET1981
    PERET1981 Jul 31, 2020

Ruta feta. Facil de seguir i molt xula. 54km, 2200 . Hi ha punts d.aigua a la ruta.

Ruta feta. Facil de seguir i dura, les rampes després d.espinavell memorables.

totof Jul 31, 2020

Moltes gràcies PERET1981 per comentar i valorar la ruta, me'n alegro que vuit anys després encara estigui en condicions de fer-se.
    Salut!!

• octopus-free Jul 5, 2021

Molt bona - feta 03/07/21. Recomanable portar dos bidons en aquesta epoca, no hem trobat gaires punts d'aigua

• Photo of cardu
    cardu Apr 25, 2022

estic valorant fer-la en grupet i bicis elèctriques, però tècnicament no som endureros. Creieu que és complexa tècnicament, o la duresa està només en el desnivell/distància?

• Photo of joan bonet
    joan bonet Jul 14, 2023

Hola Totof, ahir vaig fer aquesta ruta, em va agradar molt, encara que la ultima pujada em va costar força. Igualment t'agraeixo la teva dedicació a explicar els teus itineraris. Vagi be.