Benicàssim, mountainbike-tocht door Serra d'Oropesa

Photo ofBenicàssim, mountainbike-tocht door Serra d'Oropesa Photo ofBenicàssim, mountainbike-tocht door Serra d'Oropesa Photo ofBenicàssim, mountainbike-tocht door Serra d'Oropesa

November 28, 2020
November 2020

near Benicàssim, Valencia (España)

Mooi pittig ritje door het berglandschap Serra d'Oropesa gelegen tussen Benicasim en Oropesa del Mar.

Vertrekpunt is camping Tauro in Benicasim. Geheel naar tevredenheid verblijven wij op deze stek. De camping is onder beheer van vriendelijke uitbaters. Het nieuwe sanitairgebouw wordt dagelijks geheel "ontsmet" en de douches zijn lekker heet. Er is een restaurant en voor warme dagen staat er een schoon zwembad ter beschikking.

De camping uit gaat het rechtsaf en direct linksaf naar het vrije fietspad dat achter het dorp ligt. Over deze vrije baan gaan we naar het oude centrum en bij het oude spoorviaduct gaan we linksaf richting "ecoparc" en cementeri.

Even kijken op de begraafplaats en dan verder. Het ecoparc is niets minder dan een afvalbreng-station.
Hier begint de klim en verlaten we het asfalt om over gravel verder te gaan. Even verderop staat een stier midden op het pad. Zodra hij ons ziet verdwijnt hij in het struikgewas.

Halverwege hebben we een mooi uitzicht op Benicasim en de kust beneden. Doordat het de afgelopen dagen heeft geregend is het zicht kraakhelder.
we rijden langs een toegangshek dat moederziel alleen langs het pad staat en echt nergens toe leid.

Boven op de pas bij het kruispunt "Juvellus" gaan we rechtsaf om af te dalen.
Hier een prachtig zicht op zowel Benicasim en de haven van El Grau aan de ene kant als Oropesa del Mar aan de andere zijde. Heel in de verte zien we ook Alcossebre liggen met het natuurgebied Serra d'Irta.

Halverwege de afdaling met pittige haarspeldbochten rijden we langs de stuwdam in de Barranc de la Rampuda.
Beneden aangekomen op de kruising gaan we rechtsaf het tunneltje onder de N340 door en wederom rechtsaf richting de CV-1481 die door de villawijk van Benicasim loopt.

Deze weg blijven we volgen zelfs langs de kust tot aan hotel "Voramar" waar we linksaf vervolgen tot de nieuwe rotonde bij camping "Bontera" en de supermarkt "Mercadona".
Hier buigen we linksaf en rijden de lange weg jaume I helemaal af tot bijna het einde waar onze camping is gelegen.

Deze route is op een mountainbike gereden maar is ook wel te doen op een stevige eventueel elektrische fiets met versnelling.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

PictographCampsite Altitude 200 ft
Photo ofVertrek vanaf camping Tauro in Benicasim Photo ofVertrek vanaf camping Tauro in Benicasim Photo ofVertrek vanaf camping Tauro in Benicasim

Vertrek vanaf camping Tauro in Benicasim

Begraafplaats van Benicasim

Links aanhouden

Photo ofUitzicht op Benicasim halverwege de klim Photo ofUitzicht op Benicasim halverwege de klim Photo ofUitzicht op Benicasim halverwege de klim

Uitzicht op Benicasim halverwege de klim

Rechtsaf afdalen

Photo ofZicht op de dam in Barranc de la Rampuda Photo ofZicht op de dam in Barranc de la Rampuda Photo ofZicht op de dam in Barranc de la Rampuda

Zicht op de dam in Barranc de la Rampuda

Rechtsaf tunneltje onderdoor

Linksaf richting Benicasim

• Photo of Agente 906
    Agente 906 Jun 21, 2021

Genial

Wicky en Erick Jun 21, 2021

Gracias por tu comentario. Saludos, Eric.

• Photo of hako59
    hako59 Nov 10, 2021

Wieder eine von euch toll dokumentierte und schöne Mountainbike Tour. Danke dafür und viele Grüße aus dem Campingplatz Tauro. Den Platz können wir wirklich auch empfehlen.

Wicky en Erick Nov 11, 2021

Bom dia aus Portugal. Danke wieder für ihren schönes Kommentar. Wir sind gespannt wohin Sie als nächstes gehen.