Arfeh summit قله ارفع کوه. برگشت از چشمه

Photo ofArfeh summit قله ارفع کوه. برگشت از چشمه Photo ofArfeh summit قله ارفع کوه. برگشت از چشمه Photo ofArfeh summit قله ارفع کوه. برگشت از چشمه

Very difficult
October 31, 2020
October 2020

near Arfeh Darreh, Māzandarān (Iran)

دو مسیر برای رسیدن به قله ارفع کوه وجود دارد. یکی از سمت چشمه که جنگلی و خیلی طولانی تر می باشد و یکی مسیر مستقیم از سمت چپ قله که مسیر کوتاهتریست. این برنامه از مسیر مستقیم به قله پیموده شده که حدود ۶ کیلومتر است و برگشت از سمت مسیر چشمه می باشد. مسیر رفت با شیب تقریبا تندی شروع میشه و این شیب تا دشت پایین قله ادامه داره. از دشت تا قله شیب ملایمتر است. در خود مسیر چشمه آبی وجود ندارد اما یک چشمه مابین دشت تا قله خارج از مسیر وجود دارد که باید کمی از سمت چپ مسیر به سمت گوسفندسرا جدا شوید. روی قله یک پناهگاه وجود دارد. کل مسیر تا قله تقریبا امکان رکاب زدن نیست. مسیر برگشت از قله تقریبا از سمت مخالف و مایل به چپ مسیر رفت، شروع می شود. از قله تا پایین قسمت صخره ای باید دوچرخه رو دست گرفت. مسیر برگشت ابتدا پاکوب خیلی مشخص و واضحی ندارد و بخشهای کوچکی از مسیر پس از قسمت صخره ای زیر قله، بصورت دانهیل از خارج از مسیر معمول و پاکوب طی شده است. پس از عبور از آخرین کلبه تکی ای که وجود دارد در اولین دوراهی(راه سمت راست خیلی واضح نیست) باید به سمت راست رفته شود و مسیر پاکوب پهن تر که مستقیم ادامه پیدا می کند صحیح نمی باشد( کلا نباید از کوه دور شوید، بعد از کلبه مسیر صحیح برگشت عملا از زیر قسمت دیواره ای کوه ادامه پیدا می کند و از بالای چشمه سر در می آورد. ما هم ابتدا اشتباه رفتیم اما به فاصله کمی پی به اشتباه بردیم و بصورت تراورس به سمت کوه و مسیر صحیح برگشتیم). چشمه پرآو تنها چشمه آب قابل آشامیدن در مسیر برگشت است. بعد از چشمه پاکوب پهن تر و مشخص است، شیب مسیر از این نقطه به بعد ملایم است.
از جاده اصلی تا روستا جاده تقریبا اسفالت و برای همه نوع خودرو مناسب است. ورودی روستا یک سرویس بهداشتی وجود دارد و همانجا برای ورود هر ماشین به روستا ۱۰ هزارتومان دریافت می شود. در زمین فوتبال روستا که ظاهرا غیرقابل استفاده است می توان ماشینها رو پارک‌ کرد. حتما نقشه مسیر و هدلامپ همراه داشته باشید. در فواصل کوتاه باهم حرکت کنید، در جنگل و بخصوص در صورت وجود مه امکان گم‌ شدن در جنگل زیاد است.در طول مسیر محلهایی همراه
اول و ایرانسل انتندهی دارند.