Photo ofAlcover-Mas la Torre-Mont-ral-Toll de l'Olla-Farena-El Pinetell-Mas la Torre-Mas del Gat-Mas del Geperut-Alcover Photo ofAlcover-Mas la Torre-Mont-ral-Toll de l'Olla-Farena-El Pinetell-Mas la Torre-Mas del Gat-Mas del Geperut-Alcover Photo ofAlcover-Mas la Torre-Mont-ral-Toll de l'Olla-Farena-El Pinetell-Mas la Torre-Mas del Gat-Mas del Geperut-Alcover

August 25, 2016
August 2016

•   4.3 1 review

near Alcover, Catalunya (España)

Després de tenir l'encàrrec dels companys de la colla de buscar una ruta per a anar a fer un bany i haver sentit que es podria anar al Toll de l'Olla, em vaig proposar fer un itinerari variat i força distret on es combina senderons, pistes, trams de carretera, etc...
Al final en va resultar un tomb d'uns 43 Km, 1.049 metres acumulats, força bé per a passar un bon matí de diumenge d'Agost.

Sortida des del parking del Convent de les Arts d'Alcover, per anar a cercar el camí i després senderó que passa vora la sèquia d'aigua, amb algun tram estret per damunt la sèquia on cal mantenir bé l'equilibri i no distreure's. Es remunta el guapíssim senderó del barranc de la Font Major, per on va discórrer (de baixada) la cursa BTT Vall del Glorieta 2015. No l'havia fet pujant i la veritat és que val molt la pena, es fa bé, tot dalt de la bici, potser algun tros amb més pedra us cal baixar però dependrà de la tècnica de cadascú.
Després es continua pujant per camí ample fins el Mas del Geperut, amb algun tram força costerut i una mica de pedra solta.
Trobem la pista del Mas la Torre i cap a la dreta i amunt, combinant camí de terra amb trams cimentats. Arribem vora l'entrada del Mas La Torre, a pocs metres de la font que no rajava, suposo per que tenien l'aigua desviada omplint la bassa.
Continuem per la pista, pel bosc d'obaga i trobem una bifurcació. Per la dreta podríem anar a Cal Blai o Refugi de Cabrera, on tenen allotjament i fan menjars. Per aquest mateix camí a no gaires metres de distancia hi ha la Font de Dalt, per si us convé proveir-vos d'aigua.

Nosaltres avui prenem la pista de l'esquerra, cimentada que puja a Mont-ral. Fem unes quantes rampes ben dures i després anem a passar vora una pedrera que queda a mà dreta i ja seguim fins trobar la carretera de Mont-ral que seguim per la dreta fins la cruïlla. D' aquí per l'esquerra, pujant fins arribar a la plaça, davant l'ajuntament.
Després de gaudir amb la vista ja continuem camí enllà i agafem el PR-C-20 que davalla a Farena. Camí divertit, que davalla fort, amb trams de pista i altres que es poden fer per senderons tot i que una mica trencats i pedregosos. Com estaven fent feines de neteja forestal el darrer tram de corriol ens l'hem passat i hem acabat a la carretera baixant per la pista.
Seguim la carretera per l'esquerra uns metres, de seguida la tornem a deixar seguint el sender PR (marques blanques i grogues) que davalla i és força esglaonat i malmès en aquest tram i després millora. Passem davant la font de la Canaleta que raja i fa un petit torrent i seguim passant a tocar del Mas d'en Verd. Després es va continuant per camins una mica pedregosos fins sortir a la carretera de Mont-ral a Farena que seguim baixant molt ràpid fins el tomb on trobem una tanca de ferro i el camí d'accés al Mas d'en Toni. Passem la tanca per a vehicles i ja seguim un camí ample per l'obaga que ens durà fins una placeta on trobem un pal indicador i el senderó a mà dreta per accedir al Toll de l'Olla. Baixem de la bici i fem un tros avall fins un replà on les deixem i ja seguim baixant al riu, el creuem i després davallem per la llosa inclinada i relliscosa que ens duu al peu del Toll de l'Olla.

Fem un banyet ben merescut, són les 10 i ara s'està perfecte, molt poca gent i l'agua ben fresca!!
Després del bany ja anem cap a Farena desfent el camí fins la carretera, trobem una "romeria" de gent que van al toll. Acabem de davallar per la carretera fins el poble.

Parem a esmorzar al Restaurant Brugent, hem trucat abans i ja ens tenen a punt unes bones llesques de pagès.
Sortim de Farena per la carretera de la Riba, tocarà seguir uns 3,5 km d'asfalt. Deixem el camí de la Bartra a mà esquerra i seguim aprox.1,5 Km més de carretera.
La deixarem en un punt no gaire visible, per això cal estar atents al track, per a no passar-se el desviament a mà dreta per un corriol. L'accés al camínet es dolent, cal baixar de la bici, després ja es pot fer tot dalt de la bici fins el mateix poblet del Pinetell.

Aquest és el camí de Farena al Pinetell, trobarem algun tram que davalla, després puja o és planer i finalment es transforma en un camí ample que va pujant fins aquest poblet.
Visitem la plaça del Pinetell, amb els seus lledoners i la font. Aquesta pedania pertany al municipi de Montblanc, tot i que en queda bastant separada.

Des del Pinetell seguim per la carretera, davallant en direcció a la Riba durant 1,6 Km aprox.i agafem a mà dreta el camí cimentat que davalla molt ràpid al riu Brugent, al lloc conegut com els Pescadors.
Travessem el riu per un pontet i ja seguim pujant per l'altre costat, agafant el camí del Mas de Plana (tanca metàl.lica). Es va pujant passant a pocs metres del mas i fins arribar a una plaça on trobem la Font de la Diana (o del Mas de Plana) amb una mosaic representant aquesta divinitat. Normalment aquesta font sol rajar gairebé sempre però avui no rajava gens. Imagino que degut a la gran sequera i mancança d'aigua la deuen tenir tancada per a usos del mas.
Per davant la font segueix el camí que separa els masos de Cabrera de Baix dels de Dalt. Aquest camí és molt bonic i agraït pels trams de bosc per on passa, sempre a l'obaga, es va fent estret i poca a poc es va enfilant fins trobar de nou la pista del Mas la Torre. La seguirem de nou fins vora l'entrada i a tocar la font i ara agafarem un camí tancat per un cadenat que s'enfila a mà esquerra cap al bosc.
Després de pujar una estoneta anem planers i ja agafem un corriol molt divertit i net pel mig del bosc que us farà xalar de valent. Més avall es passa vora el Mas del Gat, mig enrunat i amb alguna maquinaria vella i després es segueix una pista que davalla es troba un cadenat (compte si aneu depressa) i s'uneix a la pista del Mas la Torre.
Seguim per aquesta davallant fins el mas del Geperut i aquí la deixem i tornem a Alcover davallant pel mateix camí de pujada.

Espectacular de baixada el tram de sender estret entre la vegetació (però net) del Barranc de la Font Major, l'havia fet fa un temps i m'encanta...
Això permet copsar com canvia un corriol fet en sentit oposat, les diferents sensacions i a banda us estalviareu uns 4km de baixar per carretera fins Alcover si haguéssiu optat per seguir la pista...

Temps de recorregut en moviment: 4h 30 min.

Mas la Torre (font)

Mas_la_Torre_(font)

Mas del Geperut

Mas_del_Geperut

Toll de l'Olla

Toll_de_l'Olla

Alcover (Convent de les Arts)

Alcover_(Convent_de_les_Arts)

Mas_del_Gat

• Photo of ravlar
    ravlar Feb 18, 2017

Gran ruta! Bonitos paisajes y el Toll de l'Olla digno de ver en invierno y de disfrutar en verano.
    Lo único que le echo de menos es reemplazar algunos tramos largos de carretera por otros caminos. Me dio la sensación que los que había quizás no eran ciclables y por eso el asfalto.
    De todas formas la recomiendo a todo el mundo.