Alcalà de Xivert, mountainbike-tocht vanaf camping Los Olivos

Photo ofAlcalà de Xivert, mountainbike-tocht vanaf camping Los Olivos Photo ofAlcalà de Xivert, mountainbike-tocht vanaf camping Los Olivos Photo ofAlcalà de Xivert, mountainbike-tocht vanaf camping Los Olivos

October 17, 2020
October 2020

near Alcalà de Xivert, Valencia (España)

Pittige ATB-tocht vanaf de camping Los Olivos in Alcalà de Xivert. De route loopt in een cirkel rond het dorp en gaat omhoog en over de rug van Muntanyas dels Murs.

We vertrekken vanaf de prima geoutilleerde camping Los Olivos die even buiten het dorp ligt.
Grote plekken, voldoende sanitair en in het grote campinggebouw bevind zich een restaurant en winkeltje. Voor de warme dagen is er een zwembad.

De rit gaat rechtsaf en we volgen een smalle asfaltweg tot even voorbij een boomgaard met mandarijnen. Hier gaan we rechtsaf het onverharde weggetje op en rijden door/tussen de bomen door omhoog. Even voorbij de hoogspanningsmast moet je linksaf een keienpaadje op. Wij rijden echter te ver door en lopen dood op het hoogste punt van de boomgaard. Na een foto en waypoint gemaakt te hebben keren we terug en nemen de goede afslag.

Dit paadje brengt ons naar de "bergpas" Coll els Murs op 307 meter. Hiervandaan gaan we verder omhoog en bereiken de eerste top op 396 meter, La Pedrera.
We blijven de rug volgen over een heel smal keienpaadje wat soms toch wel erg lastig te berijden is. Komt natuurlijk door de onervaren gestuntel mijnerzijds.

Met mooie uitzichten naar beide zijden vanaf de bergrug bereiken we de volgende top op 456 meter, de Penya Ventosa.
Hier zien we de gravelweg beneden ons lopen waar we alleen nog even op moeten zien te komen.
Stuiterend over het smalle en steile paadje tussen stekelige struiken door komen we op de kruising en gaan rechtsaf over de gravelweg naar beneden.
Dit "loopt" lekker en in een mum van tijd staan we beneden een gaan over een asfaltweg verder naar het dorp Alcala de Xivert. De klokkentoren naast de kerk is al duidelijk zichtbaar.

Eerst stoppen we nog even bij de aardig fotogenieke begraafplaats van het dorp en rijden dan door naar de kerk en toren midden in het dorp. Een prachtige kerk staat hier in het zonnetje en de naastgelegen klokkentoren is open voor een beklimming. Aanrader.

Vanaf de kerk is het nog maar een klein stukje door het centrum en we rijden de camping weer op.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

PictographCampsite Altitude 764 ft
Photo ofStart vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert Photo ofStart vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert Photo ofStart vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert

Start vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert

Panorama op het hoogste punt in de boomgaard

We zijn hier fout gereden en weer omgekeerd. Je kunt ook gelijk bij waypoint 4 linksaf het paadje van de juiste route gaan volgen.

Hier rechts af

Of linksaf als je niet naar het uitzichtpunt wilt rijden.

PictographMountain pass Altitude 1,172 ft
Photo ofHier kruisen we de 'bergpas' Coll Els Murs' Photo ofHier kruisen we de 'bergpas' Coll Els Murs' Photo ofHier kruisen we de 'bergpas' Coll Els Murs'

Hier kruisen we de 'bergpas' Coll Els Murs'

Top van La Pedrera op 396 meter

Ruine op de route

Links aanhouden

Photo ofBij deze ruïne paadje linksom volgen Photo ofBij deze ruïne paadje linksom volgen Photo ofBij deze ruïne paadje linksom volgen

Bij deze ruïne paadje linksom volgen

Photo ofPanorama op op de top van de Penya Ventosa op 456 meter Photo ofPanorama op op de top van de Penya Ventosa op 456 meter Photo ofPanorama op op de top van de Penya Ventosa op 456 meter

Panorama op op de top van de Penya Ventosa op 456 meter

Rechtsaf de gravelweg afdalen

Begraafplaats Alcala de Xivert

Photo ofIglesia San Juan Bautista en klokkentoren Photo ofIglesia San Juan Bautista en klokkentoren Photo ofIglesia San Juan Bautista en klokkentoren