Alcalà de Xivert, Mountainbike-tocht rond Muntanya dels Murs

Photo ofAlcalà de Xivert, Mountainbike-tocht rond Muntanya dels Murs Photo ofAlcalà de Xivert, Mountainbike-tocht rond Muntanya dels Murs Photo ofAlcalà de Xivert, Mountainbike-tocht rond Muntanya dels Murs

October 21, 2020
October 2020

near Alcalà de Xivert, Valencia (España)

Mooie fietstocht door het berggebied achter de camping Los Olivos in Alcala de Xivert.

Om de foto's in een betere kwaliteit te bekijken op laptop of computer klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's worden dan vergroot en in een hogere resolutie getoond.

We vertrekken vanaf de prima geoutilleerde camping Los Olivos die even buiten het dorp ligt.
Grote plekken, voldoende sanitair en in het grote campinggebouw bevind zich een restaurant en winkeltje. Voor de warme dagen is er een zwembad.

Vanaf de camping gaan we rechtaf en rijden langs het kleine zwemmeertje en door de boomgaarden naar de asfaltweg die we rechtsaf oprijden en omhoog naar de Coll del Murs gaan. Fotootje maken en dan gaat het weer naar beneden.
Het is een prachtige bergweg en aan de linkerzijde zien we de Riu de les Coves liggen, een droge rivierbedding waar we een paar dagen geleden een prachtige wandeling hebben gemaakt.
Om deze te bekijken kun je de link gebruiken;

Beneden aangekomen bij de brug over de Barranc de la Vall d'Angel gaan we voor de brug rechtsaf en volgen de droge rivier geleidelijk omhoog.
Twee keer maken we een foutje en slaan het verkeerde pad in. Beide keren rijden we en klein stukje terug en komen weer op de goede route. Op de afslagen heb ik waypoints gemaakt.

Het ritje door de Barranc is doordat er geen wind staat een warm tochtje maar mooi om zo door en langs de droge bedding te rijden.

Bij waypoint 9 is het weggetje langs de boomgaard verdwenen omdat men bezig is een nieuwe boomgaard aan te leggen. We rijden door het nu kale veld naar het vervolg en gaan dan verder omhoog over het bergpad.
Het uitzicht wordt steeds mooier.

We gaan rechtsaf om weer een beetje richting Alcala te rijden maar stijgen nog steeds. De laatste bomen die we passeren zijn een paar cipressen langs het pad en dan rijden we naar het hoogste punt van de route op 440 meter hoogte.
Hier vandaan hebben we een prachtig uitzicht op de omliggende bergen en verderop als we rond de bergtop zijn gereden kijken we op de vallei waarin de snelweg AP7 loopt en "ons" dorp ligt. We kunnen de klokkentoren onderscheiden.
Aan de overzijde van de vallei liggen de bergen van het natuurgebied Serra d'Irta waarin we ook diverse tochten hebben gemaakt.

De rit naar beneden gaat in een razend tempo waarbij we een bluswateropslagtank passeren
Bijna beneden rijden we langs een opgedroogd meertje. Er staat nog maar een klein laagje water.
Het laatste deel gaat weer over een asfaltweg door de boomgaarden en we rijden dan Alcala weer in. Eerst langs een pleintje waar men oude kerkklokken heeft opgestelt en dan weer even langs de kerk en klokkentoren van het dorp. Toren is open voor beklimming en het uitzicht is prachtig.

Vlak voordat we weer bij de camping aankomen passeren we nog een oude waterput die nu alleen als kunstobject dienst doet.
De hele tocht zonder lekke band tot de laatste meter. Op de camping door een doorn gereden dus na de koffie bandje plakken.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

PictographCampsite Altitude 808 ft

Start vanaf camping Los Olivos

Bij het meertje linksaf

Rechtsaf bergpas op

PictographMountain pass Altitude 1,155 ft

Coll Els Murs op 307 meter

Photo ofVoor de brug rechtsaf en blijf het pad links volgen Photo ofVoor de brug rechtsaf en blijf het pad links volgen Photo ofVoor de brug rechtsaf en blijf het pad links volgen

Voor de brug rechtsaf en blijf het pad links volgen

Ik ben hier fout gereden en rechtsaf gegaan. Dit loopt dood. Pas bij het volgend waypoint rechts aanhouden.

Hier dus wel rechts aanhouden

Rechts aanhouden

Links aanhouden

Hier ben ik ook fout gereden en rechtsaf omhoog gegaan. Loopt ook dood.

Linksaf

Er wordt hier een nieuwe boomgaard aangelegd. Je moet hier wel een paadje naar de andere kant zien te vinden in de toekomst.

Linksaf bergpad omhoog

Rechts aanhouden verder omhoog

Photo ofRechtsaf en bijna direct weer rechtsaf Photo ofRechtsaf en bijna direct weer rechtsaf Photo ofRechtsaf en bijna direct weer rechtsaf

Rechtsaf en bijna direct weer rechtsaf

Hoogste punt op de route

Photo ofUitzicht op de vallei van Alcala en natuurgebied Serra d'Irta Photo ofUitzicht op de vallei van Alcala en natuurgebied Serra d'Irta Photo ofUitzicht op de vallei van Alcala en natuurgebied Serra d'Irta

Uitzicht op de vallei van Alcala en natuurgebied Serra d'Irta

Bluswater voorraadtank

PictographLake Altitude 824 ft

Photo ofKerk en klokkentoren in Alcala de Xivert Photo ofKerk en klokkentoren in Alcala de Xivert Photo ofKerk en klokkentoren in Alcala de Xivert

Kerk en klokkentoren in Alcala de Xivert

• crazybiker Apr 2, 2021

Ruta realizada 2 abril 2021. Ruta sencilla fisica y técnicamente, pero con bonitos paisajes. Muy recomendable para disfrutar de un par de horas de pedaleo

Wicky en Erick Apr 2, 2021

Gracias por el lindo comentario. ¿Es bueno convertirse en seguidor del otro? Saludos Wicky y Erick.