Photo ofAlcalà de Xivert, mountainbike-tocht naar Les Coves de Vinroma en terug over de bergweg naar Torreblanca Photo ofAlcalà de Xivert, mountainbike-tocht naar Les Coves de Vinroma en terug over de bergweg naar Torreblanca Photo ofAlcalà de Xivert, mountainbike-tocht naar Les Coves de Vinroma en terug over de bergweg naar Torreblanca

October 25, 2020
October 2020

near Alcalà de Xivert, Valencia (España)

Mooie fietstocht door het berggebied achter de camping Los Olivos in Alcala de Xivert.

Om de foto's in een betere kwaliteit te bekijken op laptop of computer klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's worden dan vergroot en in een hogere resolutie getoond.

We vertrekken vanaf de prima geoutilleerde camping Los Olivos die even buiten het dorp ligt.
Grote plekken, voldoende sanitair en in het grote campinggebouw bevind zich een restaurant en winkeltje. Voor de warme dagen is er een zwembad.

Vanaf de camping gaan we rechtaf en rijden langs het kleine zwemmeertje en door de boomgaarden naar de asfaltweg die we rechtsaf oprijden en omhoog naar de Coll del Murs gaan. Fotootje maken en dan gaat het weer naar beneden.

Het is een prachtige bergweg en aan de linkerzijde zien we de Riu de les Coves liggen, een droge rivierbedding waar we een paar dagen geleden een prachtige wandeling hebben gemaakt.
Beneden aangekomen bij de brug over de Barranc de la Vall d'Angel gaan we de brug over en klimmen weer omhoog naar Els Collet op 296 meter.

Met een prachtig panorama op het stadje Les Coves de Vinroma rijden we naar beneden langs de droge rivierbedding van de Riu de les Coves en gaan het stadje in om naar de kerk te rijden.
Het is een lastige lokatie om een fatsoenlijke foto te maken en ook het naastgelegen park Calvario met een kapel en statieweg is gesloten.
We gaan verder en komen bij de kleurrijke fontein "Font de Company".
Op sommige foto's staan Wicky en/of Saartje. Deze zijn genomen op een eerdere wandeling die we hiervandaan hebben gemaakt.
Om deze te bekijken kun je de link gebruiken.

We rijden nu de asfaltweg op omhoog naar Torreblanca aan de kust en rijden ook langs de grotten in de bergwand even buiten het dorp.
Op de Coll de Entrevinas staat een oude ruïne. we zijn op 309 meter en gaan weer zakken.
het rolt lekker zo over het asfalt en al snel zijn we bij Mas de Carruano (een boerderij) en gaan nu linksaf onverhard verder naar beneden.

Helemaal beneden stuiten we weer op de Riu Coves welke we oversteken. Ondertussen volgen we de lokale ATB-route nr 11. Deze blijven we volgen totdat we weer in Alcala de Xivert aankomen.
In het stadje rijden we weer even langs de kerk en klokkentoren en hiervandaan naar de begraafplaats buiten het dorp.

Na de foto is het nog maar een klein stukje terug naar de camping.

Deze route is op een mountainbike gereden wat natuurlijk erg prettig is op de onverharde gedeeltes maar op een gewone stevige fiets is deze tocht ook te doen.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

PictographCampsite Altitude 737 ft
Photo ofStart vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert Photo ofStart vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert Photo ofStart vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert

Start vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert

Linksaf bij het kleine meertje

Rechtsaf de asfaltweg op

Coll Els Murs op 307 meter

Brug over de Angel-rivier

Tussentop Els Collet op 296 meter

Zicht op Les Coves de Vinroma

Iglesia de les Coves de Vinroma

PictographFountain Altitude 741 ft

Font de Company

We zijn hier een paar dagen eerder ook al geweest en hebben een prachtige wandeling vanaf deze mooie fontein gemaakt langs de oude watermolens. Om deze tocht te zien kun je onderstaande link gebruiken. https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/cuevas-de-vinroma-wandeling-langs-de-watermolens-58875284

Photo ofRechts de asfaltweg omhoog vervolgen Photo ofRechts de asfaltweg omhoog vervolgen Photo ofRechts de asfaltweg omhoog vervolgen

Rechts de asfaltweg omhoog vervolgen

Eventueel hier links naar de grot lopen. Wij zijn hier eerder geweest tijdens de watermolen-wandeling. Via de link kun je hem bekijken. https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/cuevas-de-vinroma-wandeling-langs-de-watermolens-58875284

Photo ofRuïne op de Coll de Entrevinas op 309 meter Photo ofRuïne op de Coll de Entrevinas op 309 meter Photo ofRuïne op de Coll de Entrevinas op 309 meter

Ruïne op de Coll de Entrevinas op 309 meter

Linksaf onverharde weggetje op

Linksaf

Linksaf en meteen weer rechtsaf

Rechtdoor naar Alcala de Xivert

Photo ofIglesia en klokkentoren in Alcala de Xivert Photo ofIglesia en klokkentoren in Alcala de Xivert Photo ofIglesia en klokkentoren in Alcala de Xivert