Alcala de Xivert, mountainbike-tocht naar Castillo de Xivert en Santa Magdalena

Photo ofAlcala de Xivert, mountainbike-tocht naar Castillo de Xivert en Santa Magdalena Photo ofAlcala de Xivert, mountainbike-tocht naar Castillo de Xivert en Santa Magdalena Photo ofAlcala de Xivert, mountainbike-tocht naar Castillo de Xivert en Santa Magdalena

October 28, 2020
October 2020

near Alcalà de Xivert, Valencia (España)

Mooie mountainbike-rit door het natuurpark Serra d'Irta naar het kasteel de Xivert en langs de brandwacht op de top van de Vigilancia. Het verste punt is het dorp Santa Magdalena vanwaar we terug rijden langs het spoor naar Alcala de Xivert.

We vertrekken zoals gewoonlijk vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert. Een prima camping met aardig personeel, grote plekken, goed sanitair en een zwembad, restaurant en winkeltje.

We rijden naar het centrum van het dorp en gaan langs de kerk en de klokkentoren. In de toren mag je omhoog klimmen over een smalle wenteltrap voor een fantastisch uitzicht over het dorp.

We verlaten het dorp door onder het spoor door te rijden en het asfaltweggetje naar de ermita de Calvari op te gaan. De ermita zelf is gesloten maar de omgeving met de cipressen is prachtig. De gouden deur glanst in de zon.

Vanaf de ermita rijden we verder het park in en passeren het kruis van Frances, een herdenkingsplek voor een strijder uit de onafhankelijkheidsoorlog uit 1810.
Even verderop gaan we serieus omhoog naar het kasteel. Het uitzicht wordt steeds mooier.

Boven bekijken we het kasteel en genieten van het uitzicht rondom. we zien beneden het dorp Alcala de Xivert met onze camping en aan de andere zijde zien we de kust van Alcossebre en de vallei met de boomgaarden.

Vanaf het kasteel gaan we eerst een stukje naar beneden over de gravelpaden en dan weer stevig omhoog om uit te komen op de top van de Vigilancia waar het gebouwtje staat van de brandwacht.

De oudere Spanjaard van 75 die hier als vrijwilliger de wacht houdt verteld in gebroken Engels en Spaans over het gebied en het werk dat hij doet. Erg leuk, speciaal voor hem want veel passanten komen hier niet, dus is het een eenzame job.

Vanaf hier gaan we steil naar beneden over een betonnen pad en komen uit naast de snelweg AP7. Hier volgen we het parallelweggetje naar het viaduct bij Santa Magdalena, steken hem over en gaan bij de kerk kijken.
Naast de kerk is het aardige pleintje met gemeentehuis en een paar mooie oude panden.

We verlaten het dorp, rijden onder het spoor door en gaan linksaf het gravelpaadje parallel aan het spoor volgen. Voorbij het stationnetje van Santa Magdalena beginnen ook de boomgaarden en met een paar kruisingen blijven we het spoor volgen tot aan Alcala de Xivert. Zodra we het dorp inrijden gaan we rechtsaf langs het toekomstige industriepark naar de begraafplaats.
Het grappige in Spanje is bij de aanleg van bouwlocaties dat men eerst de wegen, stoepen en verlichting installeert en eventueel daarna de gebouwen neerzet. (dan blijft alles natuurlijk gewoon heel denkt men).

De begraafplaats is bijzonder fraai om te bezoeken. Naast de bekende stapelgraven in de nissen is hier ook nog een oud begraafveld aanwezig en een mooi mausoleumpje.
Vanaf de begraafplaats is het nog maar een klein stukje over een veldweggetje en w estaan weer voor de campingpoort.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

PictographCampsite Altitude 737 ft
Photo ofStart vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert Photo ofStart vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert Photo ofStart vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert

Start vanaf camping Los Olivos in Alcala de Xivert

Photo ofIglesia San Juan Bautista en klokkentoren van Alcala de Xivert Photo ofIglesia San Juan Bautista en klokkentoren van Alcala de Xivert Photo ofIglesia San Juan Bautista en klokkentoren van Alcala de Xivert

Iglesia San Juan Bautista en klokkentoren van Alcala de Xivert

Spoor onderdoor

Ermita Calvari

Cruz del Frances

Links aanhouden omhoog

Ruïne op de bergflank

Linksaf heen en weer naar het kasteel

PictographCastle Altitude 1,433 ft

Castillo de Xivert

PictographCastle Altitude 1,451 ft

Rechtsaf het pad vervolgen

Pad rechtsom volgen

Brandwacht op de top van de Vigilancia

Linksaf betonweg naar beneden

Begraafplaats van Alcala de Xivert

• Photo of Apm4
    Apm4 Feb 19, 2022

Nos basamos en este track para visitar 2 castillos templarios el Castillo de Xivert y el Castillo de Pulpis (al que no se sube en esta ruta wikiloc). La subida adiciona a Pulpis son unos 4 Km de pendiente (y 4 más de bajada) pero merece la pena. Al final yendo tranquilos no salieron 36 km en 3h

Wicky en Erick Feb 19, 2022

Hola Apm4, Gracias por tu amable comentario. Saludos, Erick.

• Photo of Apm4
    Apm4 Feb 19, 2022

Gracias a ti por compartir tus rutas 👍

• Photo of mazie
    mazie Mar 31, 2022

hallo, wij gaan volgende week die kant op. Voor ons de eerste keer deze streek. Ben nogal fervent fietser (racefiets en gravel) Kan je wat meer info geven hoe je de plaatselijke routes kan ontdekken? Ik zie op bepaalde foto's kaarten met fietstochten
    dank alvast

Wicky en Erick Mar 31, 2022

Hallo mazie, in de lijst van onze eigen tochten staan diverse routes om te fietsen vermeld. Kijk maar eens rond. Groet Wicky en Erick.

• Photo of mazie
    mazie Apr 2, 2022

Prachtige lijst om te doen!! Heel mooie site!! Ik zal tijd te kort komen ;-)
    Hierbij onze blog. Geen wandeltochten en zo maar gewoon onze reizen kort samengevat. Altijd leuk om te delen