17- Conca de Barberà. Sarral

August 31, 2023
September 2013

near Sarral, Catalunya (España)

COMAVERD,CAMADALL,CAVALLAR I BRUFAGANYA.

Ciclabilitat: 99%
Recorregut realitzat: 22-9-2013

Punt de sortida
Sarral. Sortirem d'un carrer que separa el cementiri i el quarter dels bombers, ha tocar de la carretera C-241, visibles només entrar a la població si u fem des de Rocafort de Queralt.

Descripció general
Començarem la ruta baixant fins la carretera C-241, creuarem la població per sortir de Sarral creuant el riu Vallverd. Prendrem una pista que s'enfila cap a la zona de Vallcervera i després baixa fins el riu de l'Horteta, per encetar a partir d'aquí una llarga pujada cap a la Serra de Comaverd, arribant primer al Coll de Maldà i després al Puig de Comaverd (pista molt panoràmica).
A continuació planejarem uns metres per començar ha baixar pel vessant de Comanroquer i fins al Coll de Valls, per enfilar-nos uns metres als peus de la Serra Morena i seguir baixant fins el petit poblat de Vallespinosa. Creuarem el petit riu del Clot de Comadesvaques i encetarem novament una pujada primer cap Mas Carbonell i després carenejant fins al punt més alt del Serrat de Camadell. Seguidament encetarem una llarga baixada fins al Riu Gaià, un dels punts més baixos de la ruta, per començar de nou la que serà la pujada més llarga de la ruta, una pujada discontinua en el seu pendent, però que ens farà suar de valent.
Ens enfilarem primer per l'urbanització del Seguer, per continuar pujant pel Serrat del Cavallar i seguir per les Costes de Barrat, per atacar finalment les últimes pujades i més fortes fins al cim de les Creus a la Serra de Brufaganya, el punt més alt de la ruta.
Iniciarem la baixada carenejant per la Serra de Brufaganya per decantar-nos cap a l'altre vessant fins arribar a la comarcal T-201, just per damunt de Santa Perpetua de Gaià. Prenem la T-201 en lleugera pujada cap a Pontils i seguint el Torrent de Biure arribarem a la població del mateix nom amb el seu espectacular castell*. Seguirem pujant per pistes força rodadores fins la TV-2015, des de on baixarem fins la població de Vallverd, creuant el riu de Vallverd,ens enfilarem cap el Mas de l'Arassa, per baixar a continuació fins la C-241 ha tocar de Rocafort de Queralt.
Prendrem una pista força planera que discorre paral·lela a la C-241 i que en uns últims metres de baixada ens deixarà a la part alta de la població, d'on arribarem amb facilitat fins el lloc de sortida.

Destaquem: Ruta de considerable exigència física i tècnica, sobre tot fins el cim del Puig de les Creus al quilòmetre 31, amb trams de fortes rampes i un terreny ple de còdols inestables, farà que en alguna ocasió, potser haurem de posar el peu al terra. Al mateix succeïx en forces trams de baixades, on en un terreny força pedregós i en ocasions pendent, haurem d'extremar tot tipus de precaucions.
La resta de la ruta no presenta dificultats remarcables doncs és molt rodadora, cosa que ens ajudarà ha finalitzar la ruta.
Atenció! Només vam trobar aigua a les poblacions.