030 Serra de Crevillent: Bigotilla-S. Borregos-Hijaputa-Foia-Trial. F. Frares-R. Tolomó-Romeral

January 11, 2012
January 2012

near Tolomó, Valencia (España)

Punt d'eixida: Cadena al peu del Romeral.
Punt de tornada: Ídem.
Pujades importants: La Bigotilla-Camí del Puntal (o la Hijaputa)
Baixades tècniques: Senda del Barranc Fort-Senda dels Borregos-Camí Vell del Fondó dels Frares a Crevillent.

Descripció del recorregut:
Comencem la ruta en la cadena al peu del Romeral en direcció a Crevillent pel camí principal asfaltat. Passem la zona del Castell Vell i a continuació la del Flare. Passat el Chiringuito i poc abans de la bassa situada al peu de l'Alt de les Moreres girem a la dreta i seguim pujant per un caminet que enllaça amb el camí de les Pedreres. Aquest camí ens deixa a l'altura de l'Almoeixa, poc abans del final de la Costera dels Dragons, i ens porta al peu de la Bigotilla, on el camí passa a ser una pista de terra en prou mal estat -sobretot el tram inicial, que és el de més pendent i on se situen els coneguts Dipòsits Blaus. El camí comença a planejar després d'un gir pronunciat a la dreta. La pista transcorre en una pujada suau entre els inicis de la Rambla del Castellar, a mà esquerra, i les Barricades, les formacions rocoses que trobem a mà dreta. En aquest punt el terra es torna cada vegada més encarnada, el que ens diu que estem en la zona del Castellar Colorat. De seguida arribem a un punt del camí en què podem desviar-nos a la dreta en direcció a La Transposta o seguir el suau revolt que fa el camí cap a l'esquerra direcció als Corcons. Nosaltres escollim una senda que baixa entre pins cap al Barranc Fort i que ens serveix per atallar un trosset de camí. Passats uns bancalets llaurats, remuntem en direcció a la Canyada de Catalina -on hi ha un ramat de borrecs. A l'altura del ramat, agafem un senda que ve de cara -la Senda dels Borregos- i que ens deixa pràcticament al peu del Camí del Puntal -o Hijaputa, com també es coneix, perquè és una ascensió dura i llarga, amb fortes pendents i no massa descans. Als pocs metres d'agafar el Camí del Puntal ens trobem un cadena. Desmuntem i continuem fins que trobem una cruïlla. A l'esquerra completaríem la pujada al Puntal; a la dreta descendríem pel Camí de l'Ombria al Puntal; i el d'enmig, que és el que agafem, ens porta en direcció, per posar un exemple, a la Vella travessant tota la cara nord-oest de la Serra del Puntal.

L'ascens acaba en el següent encreuament senyalitzat. Tenim l'opció d'agafar el Camí de Catí que, a l'esquerra puja cap a la Vella i a la dreta baixa en direcció a la Foia o agafar el Camí Vell del Fondó de les Neus als Evangelistes en direcció a la Foia. Escollim aquest últim, que ens duu a passar per la Casa del Tio Mariano, la zona del Cabeçot, la Xossa i finalment en deixa en les terres del Coronel. Poc abans del Camí de la Foia, a mà dreta, trobem una senda senyalitzada. Agafem aquesta senda que en porta costera avall en direcció al Camí de la Costera que al mateix temps ens portarà al Fondó de les Neus. Per aquest camí travessem la zona del Baión i, poc després de passar el Cementeri del Fondó de les Neus, ens desviem a la dreta en direcció a l'antic Escorxador. A pocs metres ens el trobem i en l'encreuament que fa agafem el camí de més a l'esquerra, que és el Camí de l'Ombria. L'abandonem per agafar un camí de terra a mà esquerra que està tancat per una cadena. Creuem la cadena i a escassos metres, a la dreta, prenem una senda que s'endinsa i recorre la Rambla del Tolomó. Més avant l'abandonem per continuar el curs de la rambla per un caminet de terra fins que apleguem a la Costera del Tolomó. Girem per ella a la dreta i avancem uns pocs metres i tornem a seguir el curs de la rambla per senda. Aquesta senda acaba contra un camí asfaltat -Camí de la Rambla de les Delícies- on girem a la dreta i seguim tot recte pel Camino de los Pozos deixant a mà esquerra l'Embassament del Federal. En la següent intersecció tenim la possibilitat de continuar a la dreta pel mateix camí -cosa que ens porta cap al Camí del Puntal, per on ja hem passat- o girar a l'esquerra i encarar una rampa curta però dura que ens duu a l'Embassament del Tolomó, a partir del qual el camí és de terra. Aquest camí mor contra el camí de la Canyada de Catalina, que agafem en direcció a la dreta. Passem el ramat de borrecs, la cadena i girem a l'esquerra en direcció a Les Ortigues i descenem el Romeral. Acabem la ruta en la cadena, on havíem començat.

Casa del Tio Mariano

El Chiringuito

El Frare

El Romeral - Cadena

Hijaputa - Cadena

L'Alt de les Moreres

L'Escorxador del Fondó de les Neus (Museu)