روز اول سفر قشم ، هرمز

February 8, 2019
February 2019

near Maḩalleh-ye Lārīhā, Hormozgan (Iran)

تعطیلات 22 بهمن فرصت مغتنمی بود برای یک سفر طولانی . 10 روز سفر جنوب برنامه ای بود که در سالهای گذشته مجال آن را نداشتیم و علی رغم برنامه ریزی هایی که انجام داده بودیم نتوانسته بودیم اجرا کنیم . با توجه به بعد مسافت طولانی هم مطلوب نبود برنامه ای کوتاه تر از این . چرا که زیبایی های جنوب را نمی توان در رکاب زنی ده روزه نیز تمام کرد .
روز چهارشنبه قرار بود ساعت 6 از ترمینال آزادی راه بیفتیم که باز ترافیک شدید قبل از تعطیلات گریبانمان را گرفت . اتوبوس با تاخیر قابل توجهی رسید و بار زدن و حرکت ما هم زمان برد و در نهایت ساعت از 10 شب گذشته بود که راهی شدیم . تهران هوای سردی داشت و انتظار طولانی مدت این سرما را بیشتر کرده بود . با اتوبوس تا بندر عباس نزدیک 18 ساعت راه است . دوستان پایه و سرحال در اتوبوس ، باعث می شوند که فضای داخل اتوبوس و گفت و شنودهای آن بخش لذت بخشی از مسیر شود . گویا فرصتی است تا با دوستانی که مدتی است ندیده ای شان ، بنشینی و صحبت کنی و لذت ببری .
صبح حدود ساعت 7 به یزد رسیدیم . هماهنگ کرده بودم و از یکی از بهترین حلیم فروشی های شهر ، برایمان حلیم فرستاده بودند کنار جاده . حلیم ها را از آزانش تحویل گرفتیم و بعد از 10 دقیقه ورزش صبحگاهی دوست داشتنی ، صبحانه را در اتوبوس خوردیم .
حدود ساعت 5 عصر به اسکله بند عباس رسیدیم . از این اسکله ، اتوبوس های دریایی به مقصد قشم و هرمز و لارک حرکت می کنند . معمولا در روزهای غیر تعطیل از این بندر به هرمز ، روزی 4-5 سرویس بیشتر نیست و در ساعت های مشخصی. مثلا یکی ساعت 5 و یکی 8 بعد از ظهر . مطمئن نبودم سرویس اضافه کرده باشند و بر همین اساس امیدوار بودم به سرویس ساعت 5 برسیم. ساعت 5 رسیدیم و رفتم بلیط فروشی. متصدی گفت امروز 14 سرویس اضافه داشته ایم و پشت سر هم سرویس ها می آیند و می روند . ما هم ایستادیم تا با سرویس بعدی که کشتی بزرگتری بود و جا برای دوچرخه ها داشت برویم .
شاید برای شما هم سوال باشد که دوچرخه ها را با این کشتی ها چطور جابجا می کنند . در قسمت جلوی عرشه این کشتی ها ، جایی که اتاقک تمام می شود ، محوطه بازی است که آنجا را برای بار اختصاص داده اند . براحتی 20-25 دوچرخه جا می شود . ما که بار زیادی هم داشتیم ، از محوطه مشابه در قسمت پشت کشتی هم استفاده کردیم . کشتی ها یا اتوبوس های دریایی در این خط از 50 نفره داریم تا 300 نفره . هر چه بزرگتر باشد طبیعتا این فضا نیز بیشتر است و راحت تر می توان از آن استفاده کرد . کرایه بلیط هرمز 12 تومن بود . معمولا در این خطوط هزینه ای حدود 10 تومن هم برای هر دوچرخه می گیرند .
حدود 40 دقیقه راه بود تا هرمز . وقتی رسیدیم هوا تاریک شده بود . از اتوبوس دریایی پیاده شدیم . آقا هاشم ، پشتیبان خوش اخلاق و خونگرم ما ، منتظرمان بود . . بارها را بار وانت آقا هاشم کردیم و به سمت ساحل فرش شنی به راه افتادیم . آنجا را برای اقامت انتخاب کرده بودیم . ساحلی زیبا و آرام. تا آنجا 6 کیلومتر فاصله بود و این فاصله را در تاریکی رکاب زدیم . بعد از پیاده کردن وسایل و برپا کردن کمپ برای خرید وسایل با وانت به ده برگشتیم . هرمز امکانات کافی دارد . تقریبا همه چی دارد و همه چی هم به قیمت . شلوغی و همهمه ای که در داخل مغازه ها بود باعث افزایش قیمت نشده بود . فروشنده می گفت ما به قیمت می فریوشیم تا همه بدونن که هرمز همه چی داره . چیزی نیارن با خودشون بیان از اینجا بخرن ما هم کاسبی کنیم . فکر خوب و درستی بود به نظرم .
شب در ساحل فرش شنی ، در هوایی که صاف بود و ستاره هایی که می درخشیدند عالی بود . استراحتی داشتیم تا فردا را پر انرژی تر شروع کنیم و از هرمز تا حد توان لذت ببریم .
شماره آقا هاشم رو می ذارم که اگر گذرتون افتاد و نیاز داشتید استفاده کنید .
ادامه گزارش را در ترک روزهای بعد ببینید .

• Photo of maryamshirazi
    maryamshirazi Mar 10, 2019

تصاویر این ترک به اندازه کافی گویا نیست .