Friluftsfrämjandet Södra Roslagen / Täby-Vallentuna-Vaxholm Landsort-Arholma del 4, 5/8-9/8 2020

63.54 nm
-467 ft
4 days 4 hours 34 minutes
August 9, 2020
August 2020

near Kapellskär, Stockholm (Ruoŧŧa)

Paddling i Stockholms norra skärgård till Norrpada, Söderarm, Vattungarna/Håkanskär, Arholma Nord.
Turen utgick från Kapellskär (Riddersholms gästhamn) och vi började med att paddla i sydostlig riktning. Första lunchen blev på Brännskär, sedan paddlade vi förbi Vidinge och slog nattläger på Vidingsöra. Dag 2 tog vi oss över till Storskär söder om Norrpada och snirklade sedan norrut med lunchstopp på Stora Kålskär, och vidare norrut upp till Inra Hamnskär där vi hittade en fin tältplats med både kvällssol och morgonsol. Dag 3 sökte vi oss österut förbi Yttra Hamnskär och sedan upp till Söderarms fyr där vi hade förbeställt förmiddagskaffe med bulle plus vatten-påfyllning. Efter ytterligare någon timmes paddling västerut stannade vi till för lunch vid den södra av Norrharorna. Sedan fortsatte vi västerut och korsade färjeleden mot Mariehamn vid Nygrund och paddlade så vidare norrut upp till Vattungarna där vi slog läger med underbar kvällssol på norra västsidan. Dag 4 började vi med att runda Håkanskärs fina klipphällar och snirklade sedan i SV riktning ner mot Grisslingö, följde norra kustlinjen fram till Tyvön där vi lunchade vid en liten sandstrand. Sedan bar det av norrut över Havssvalget, förbi Idö, och förbi Arholmas västra sida innan vi tog en fikapaus uppe på kafeet vid Arholma Nord. Paddlingen fortsatte sedan österut och söderut i sökandet efter ett lämpligt nattläger och efter ett ganska långt sökande hamnade vi på Villösan där vi tillbringade sista natten på paddlingen. Den sista dagens paddling präglades av lite utmanade nordlig vind och vi började med att stånga oss upp till Österhamn och kika på båtarna där, sedan följde vi Arholmas kust i SV riktning ner till Stora och Lilla Äspskär. Där tog vi oss med viss möda över mot Skeppsmyra och Österviken och dansade sedan söderut förbi Kalvskär och Västerholmen i rätt jobbig medsjö med vågor akterifrån från både höger och vänster - här var det många som fick tillfälle att träna balansen! Vi följde Lidös kust söderut och lunchade i en kohage med sandstrand strax norr om värdshuset. Den sista etappen gungade det också en hel del pga nordlig medvind när vi följde längs med Rådmansös ost-sida ner till Kapellskär. Vi kom lagom till Kapellskär för att bevittna när Ålandsfärjan imponerade snabbt angjorde hamnen. När det var fritt så passerade vi och paddlade så tillbaka till Riddersholms gästhamn där turen avslutades.
Totalt 11 paddlare var vi, undertecknad och Torbjörn ledde turen.
Distanserna och vindarna var:
dag 1: 18 km, måttlig S-SV vind, ~5-7 m/s
dag 2: 25 km, svag S-SV vind, ~2-4 m/s
dag 3: 25 km, svag S-SV vind, 3-5 m/s
dag 4: 29 km, måttlig S vind, ~4-6 m/s
dag 5: 22 km, frisk N vind, upp till ~6-9 m/s (12 i byarna).