Photo ofRuta Argelaguer - Cabanyes d'en Garrell - Sant Jaume de Llierca - Camps de Bellpuig - Pla de Tapioles E2 Photo ofRuta Argelaguer - Cabanyes d'en Garrell - Sant Jaume de Llierca - Camps de Bellpuig - Pla de Tapioles E2 Photo ofRuta Argelaguer - Cabanyes d'en Garrell - Sant Jaume de Llierca - Camps de Bellpuig - Pla de Tapioles E2

June 10, 2023
June 2023

near Argelaguer, Catalunya (España)

Recorregut majoritàriament de nivell fàcil, i moderat en alguns trams, amb el que et pots fer una bona idea del magnífic paisatge que presenta els voltants d'Argelaguer, Sant Jaume de Llierca i Tortellà (Vall del Llierca).

Entre Argelaguer i Sant Jaume de Llierca visitem les Cabanyes d'en Garrell "El Tossut", una zona on un senyor gran es va dedicar a construïr unes cabanyes de fusta de formes peculiars, una font molt ben decorada i uns laberints fets de branques dels quals malauradament ja no en queda res. Aquesta zona actualment és considerada un atractiu turístic i gaudeix de nombrosos panells indicatius i explicatius per conèixer la seva història. És tot pista de terra i corriols fàcils amb ombra.

Més endavant aprofitem per donar aigua als cavalls al riu Fluvià i que es refresquin una mica. Seguidament, arribem a Sant Jaume de Lleirca per El Canet i ens endisem per un túnel que passa per sota l'Autovia per poder atravessar a l'altre costat. Aquí, passem pel costat d'uns horts i després ens desviem a la dreta, atravessem un petit riu força brut per la Fàbrica de Calç que hi ha just al davant, i ens endinsem per un corriol que gaudeix de força amplada i ressegueix el riu Lleirca.

Més endavant atravessem la carretera que passa entre Montagut i Tortellà i ens endinsem a una altra pista de terra que enllaça al final de tot amb el GR1. No obstant, força abans d'arribar-hi trenquem a la dreta i agafem un bonic i plàcid sender local que ens porta fins Els Camps de Bellpuig.

Seguidament, passem una estona per una pista de terra en bon estat que ens porta fins molt a prop de Tortellà. Atravessem altre vegada la carretera asfaltada i ens dirigim cap el Veïnat Mas del Roure. Des d'aquí ens desviem a la dreta per un sender local molt ombrívol que ens porta fins el Pla de Tapioles. Bonics i inmensos prats de conrreu amb bones vistes de la serra de la Miana, Montagut i Sant Jaume de Llierca.

Continuem seguint el sender local, que ens porta fins a prop de l'Aeròdrom del Pla de Tapioles. Actualment és un aeròdrom privat. L'origen d'aquest el trobem ja durant la Guerra Civil Espanyola. Fou un dels 11 aeròdroms republicans que es van habilitar per alçar el vol. Juntament amb el de Les Preses, donaven suport a l'Aeròdrom de Celrà.

No obstant, abans d'arribar a l'Aeròdrom trenquem a l'esquerra direcció el Mas El Pla, on tenim la oportunitat de visitar els antics refugis antiaeris.

Cal tenir en compte que a l'Aeròdrom actualment hi ha molt poca activitat, però a vegades poden sortir algunes avionetes o ultralleugers a volar. Per tant, tot i que no atravessem la zona, cal tenir cura de que els cavalls no s'espantin amb el soroll en cas d'haver-hi algún enlairament o aterratge.

Seguidament passem per varis camins rurals i un petit tram de corriol una mica brut però fàcil, els quals ens porten fins un altre indret interessant, el Camp de Batalla de la Darrera Carlinada, un conflicte bèlic que no s'allunya gaire de l'època actual. La zona compta amb panells indicatius i explicatius del conflicte i pot ser de gran utilitat per conèixer la història de la zona.

Per últim, seguim un camí de terra que ens porta gairebé fins a davant de la Piscina de Tortellà. Llavors, passant per darrere el Mas Bruguer tornem fins Argelaguer.