Renau - El Catllar

November 12, 2021
October 2021

near Renau, Catalunya (España)

Els companys vallencs tracen una ruta que surt del Club Hípic Renau i arriba a El Catllar.
Els propietaris del Club Hípic (La Pepa i el James) donen tota mena de facilitats (per deixar els transports, per a què descansin els cavalls un cop acabada la ruta, per dinar els genets....). Tf 623 42 72 25

La sortida va una mica camp a través vorejant tancats del Club Hípic fins a trobar la TV-2033 que duu a Renau. Fem un tram curt de carretera per anar cap a la Mare de Déu de Lloret, més endavant l’església de Santa Maria de Peralta i el poble de l’Argilaga que travessem pel bell mig.
Des d’aquí ben aviat prenem una pista que transcorre sud-est entre boscos, sembrats i guarets fins al Catllar.
Del Catllar veiem els afores, creuem el Gaià que seguim paral·lel mentre passem per sota els ponts de l’antic tren i de l’AVE i acabem remuntant per dintre un bon tram. Més al nord, una pista ampla en ports a la presa del pantà del Gaià que passem per sobre i continuem fins a trobar-nos de nou amb un tram de la pista de la Repsol que hem fet de baixada i que repetim.
En un punt determinat i ben indicat prenem un corriol molt llarg, preciós, a trams pedregós, a trams ben dolç, que ens acosta ben dret a Renau, segueix en la part més al nord el Torrent de Renau. En aquest tram trobem l’únic punt que pot ser una mica dificultós: un parell de grossos rocs barren el camí. Cal un mínim d’habilitat per part de cavalls i genets per franquejar-los.
Un cop deixem el corriol, una pista ens condueix al poble de Renau i d’allà al Club Hípic desfent el camí de sortida.
Es tracta d’una ruta planera, sense dificultats. Els cavalls han d’acceptar passar per dintre d’aigües en algun moment no massa netes i traspassar les roques que bloquegen el corriol que hem descrit més amunt.

PictographReligious site Altitude 477 ft

Mare De Déu del Lloret

Una ermita propera a Renau

PictographReligious site Altitude 531 ft

Santa Maria de Peralta

A la Viquipèdia diu: Descripció En estat total de ruïna, sols se'n conserven algunes parets i el campanar d'espadanya, d'època posterior.[1] La planta tenia una nau de 15 m. x 4 m. i la porta sembla que estava al costat nord.[1] La coberta, de fusta a dues vessants sobre arcs apuntats de pedra, està del tot ensorrada[1] Història L'església de Santa Maria de Peralta sembla una obra del segle xiv, que en devia substituir una d'anterior. L'espadanya i la sagristia són més tardanes.[1] Procedents d'aquesta església es conserven, al Museu Diocesà de Tarragona, unes pintures murals del segle XIV (dels pocs exemples de l'època a terres de Tarragona) i un retaule del segle xv, i també objectes litúrgics.[1]

Argilaga

Segons la Viquipèdia L'Argilaga és un poble del municipi de la Secuita (Tarragonès) situat a 170 m d'altitud, a la divisòria d'aigües entre el Francolí i el Gaià. Aquest agregat és el resultat de la unió de dos antics nuclis de població: l'Argilaga i Montbuí, i el punt d'unió és la plaça de l'església.[1] Les cases són de pedra amb planta baixa i un o dos pisos, i a vegades tenen golfes.[1] El centre històric de l'Argilaga és una obra protegida com a bé cultural d'interès local.[1] El nucli de l'Argilaga no va estar unit a la Secuita fins a l'any 1846, moment en què l'actual municipi de la Secuita va quedar configurat.[1] El primitiu nucli està documentat al segle XIV però és possible que el seu origen estigui en la segona meitat del segle xii. Era un senyoriu privat que al segle XV pertanyia a Lluís de Montbuí. Arran de la invasió el 1428 dels senyors del Catllar, sembla que s'hi formà un segon nucli, molt proper a l'existent. El nucli inicial pertanyia a la família dels Montbuí i prengué el nom de Montbui o de l'Argilaga de Montbuí, per tal de diferenciar-ho del nou, anomenat senzillament Argilaga (depenent dels senyors del Catllar).[1] Al segle xix, l'Argilaga i Montbuí formaren un sol municipi, que pertanyia al partit judicial de Valls. L'any 1846 s'annexà a la Secuita.[1]

PictographWaypoint Altitude -32,805 ft

El Catllar

El Catllar és una vila i municipi de la comarca del Tarragonès. Paga la pena visitar el poble, nosaltres ens vam quedar només a les afores

Presa Pantà Gaià

La Viquipèdia diu: El pantà del Catllar és un embassament del riu Gaià, creat per una presa al municipi del Catllar, que s'estén pels termes del Catllar, Vespella de Gaià i Renau, a la comarca del Tarragonès, i una petita part de Vilabella, a la de l'Alt Camp. L'any 1975 la seva construcció sobredimensionada va interrompre totalment el curs de l'aigua, provocant la degradació més absoluta del curs baix del riu Gaià i la seva desembocadura. Si la multinacional Repsol, propietària de l'embassament, utilitzés la seva concessió d'aigua, podria deixar quasi sec l'embassament.

PictographWaypoint Altitude -32,805 ft

Club Hípìc Renau

La Pepa i el James fan molt fàcil organitzar una ruta des de i/o cap a aquest Club Hípic. A banda donen altres serveis (classes, pupil·latges, esdeveniments...) Tf. 623 42 72 25