Beseit-Turo Reis-Fredes-Sant Miquel d'Espinalbar-Beseit

Photo ofBeseit-Turo Reis-Fredes-Sant Miquel d'Espinalbar-Beseit Photo ofBeseit-Turo Reis-Fredes-Sant Miquel d'Espinalbar-Beseit Photo ofBeseit-Turo Reis-Fredes-Sant Miquel d'Espinalbar-Beseit

one day 8 hours 37 minutes
April 19, 2013
April 2013

near Beseit / Beceite, Aragón (España)

Sortim de l’aparcament sobre el riu Matarranya que trobem a Beseit. No es aconsellable si es preveu pluja. Seguim les indicacions de Pantà de Pena i fem un tram asfaltat de 3,5 km. Sobre el mapa es veuen alternatives que no hem contrastat.
Voregem el pantà pel sud, a l’entrada, quan passem el pont sobre el riu, ens trobem amb la pista que el voreja pel nord. Nosaltres continuem sud per la ruta de Sant Miquel d’Espinalbar que marxa paral•lela al riu Pena. Abans d’emprendre la ruta abeurem els cavalls al riu que en aquest punt té un bon baixador. Si és època humida, no hi ha problema d’aigua per aquesta banda, ja que la pista en alguns trams, és el propi riu. Hem marcat punts amb el nom “aigua”.
Abans del punt “aigua 1”, marxa a l’esquerra el corriol de la ruta de St Miquel d’E. que no agafarem. Nosaltres continuem sud per la pista, seguint el curs del riu. Gaudim d’un paisatge dolç i espectacular a la vegada, que combina els conreus, les antigues masies i els penya-segats propis dels Ports.
Deixem ja el riu i anem pujant. Fem una petita paradeta al Mas Gubio per gaudir del paisatge, fer fotos i deixar que els cavalls pasturin una mica d’herba de prat que ens ve de gust fins i tot a nosaltres.
Continuem amunt, deixem una pista marcada a l’esquerra que ens han comentat que esta perduda per agafar el que de seguida es converteix en un corriol que hem marcat com “inici corriol”. Hem pogut passar gràcies als xerracs plegables que dúiem. Pensem que entre les nevades i el desús l’han deixat quasi impracticable. Als pocs metres del començament hem anat peu a terra i a desbrossar. Hem parat per dinar i descansar en una esplanada amb pins per lligar. Als pocs metres hem trobat un tancat de fil ferro la finalitat del qual no hem entès, que hem hagut de vorejar i finalment hem sortit a una pista més trillada que ens ha permès muntar (“fi corriol”). Encara hem trobat pins caiguts de la darrera nevada, que ens han fet treballar una mica més fins que hem enllaçat amb la pista que ve del Mas de la Cova.
Ens desviem per pujar al Tossal dels Tres Reis. Anem pel Mas de Morera i enllacem amb la pista que ve de St Miquel d’Espinalbar. Anem enfilant-nos al Tossal dels Reis i gaudint de vistes cada vegada més espectaculars i més àmplies. Deixem la pista principal per pujar al cim i imaginar com devia ser la trobada dels reis de Catalunya, València i Aragó tot contemplant llurs reialmes als seus peus.
Baixem cap Fredes desfent el camí per on hem vingut i prenent la pista principal.

Passem la nit a Fredes. Nosaltres a la casa rural Nuri (977 72 91 52), i els cavalls en un prat alguns i altres lligats en cordades.
Per marxar de Fredes prenem el GR direcció Refugi de la Font Freda. Tot i estar molt trillat, trobem infinitat de pins tombats per la neu que ens cal tallar.
Molt abans del refugi, quan el GR es troba amb la pista de Caro, girem a l’esquerra per anar cap el Mas del Ric de Fredes, on tornem a fer una paradeta.
Des d’aquí agafem un corriol preciós i ben marcat a l’inici, cap a St Miquel d’Espinalbar. Podem fer força tram muntats i sense problemes, però cap al final, està molt mal conservat. Branques baixes, arbres petits al mig, garrics, esbarzers, ginebrons... fan que de nou els nostres xerracs funcionin a tot drap per obrir camí.
Un cop a St Miquel, gaudim del meravellós espectacle natural i rural, dinem i descansem.
Des d’aquí només ens queda seguir les pistes amples i amb fort desnivell que ens retornaran a Beseit.
Trobarem si ha plogut punts d’”aigua” i una curiositat paisatgística: “la foradada”. Una roca que l’erosió ha gastat de manera força curiosa i que sense massa atenció, es pot veure a l’esquerra del camí.
La ruta no és difícil, si no fos pel mal estat dels corriols. De fet, com més hi passem, més bé es conservaran.

Fi corriol

Per fi sortim al camí i podem muntar.

PictographRiver Altitude 2,209 ft

Aigua1

La pista es el propi riu i podem anar abeurant. Només en època humida

PictographRiver Altitude 2,035 ft

Aigua

Accés fàcil al riu Pena a l'inici del pantà

PictographRiver Altitude 2,643 ft

Aigua 2

Per aquesta banda hi ha menys aigua, però també en època humida els rius en porten

PictographRiver Altitude 1,998 ft

Aigua 3

Aquí el Matarranya estava espectacular per abeurar i refrescar potes. També és el punt on comença l'asfalt abans de Beseit, uns altres 3 km.

Aparcament

Es el punt de sortida. No hi compteu si ha de ploure,som dintre el riu. La gent de Beseit, molt amable, ens vigilava els vehicles.

PictographMountain hut Altitude 3,418 ft

Casa rural Nuri

La casa rural Nuri es lloga sencera. Te unes 12 places. La Nuri tambe porta el restaurant del poble i ens dona tota mena de facilitats. Ens va aconseguir herba pels cavalls, prat per passar la nit, lloc per fer cordades... Tf. 977729152

Foradada

Es tracta d'una curiositat paisagística que es pot veure molt be des del cami

Mas Gubio

Masia en molt bon estat que convida a gaudir del paisatge, a pasturar i a descansar.

Mas Ric Fredes

Mas espectacular, punt de partida d'infinitat d'excursions.

Pla per dinar

Per reposar del corriol, del xerrac i de les punxes, parem per dinar en l'unica esplanada que trobem per seure i per lligar els cavalls.

St Miquel

Sant Miquel d'Espinalbar, es un poble en runes en una ubicacio espectacular. Vistes als 4 punts. Es veuen les restes d'una activitat agrícola i ramadera potent per subsistir. Nosaltres hi vam dinar.

Tossal Rei

El Tossal dels tres reis diuen que es el lloc de trobada dels reis de Catalunya, Valencia i Aragó per parlamentar... En realitat es una excel·lent atalaia per veure els Ports en 360 graus.

PictographWaypoint Altitude -32,805 ft

Inici Corriol

El corriol va requerir molt treball per poder pasar. El traçat de la ruta paga la pena, pero si aquests trams cauen en desús,al final es perdran. Durant aquest any es podra passar, pero l'any vinent, despres de les nevades, si no hi ha manteniment, tornara a ser impracticable. Això es aplicable a aquest tram i al que vades del Mas del ric de Fredes fins a St Miquel d'E.

• Photo of Filippototo
    Filippototo Oct 16, 2014

Guardando la traccia e vedendo le foto, capisco che questo percorso è veramente molto valido, suggestivo e impegnativo in un paesaggio meraviglioso. La squadra che lo affronta è ben organizzata e preparata. Viene voglia di venire da voi a fare un giro a cavallo insieme (non un giro dell'orto che si vede spesso pubblicato). Ancora complimenti (tradotto da google :))
    Quant a la pista i veure les fotos , entenc que aquest camí és realment molt bo , evocador i desafiant en un paisatge meravellós . L'equip que s'enfronta a ell està ben organitzat i preparat . Vols venir a vostè a fer una passejada en un cavall ( no és un recorregut pel jardí que sovint es vegi fixat ) . Felicitats de nou (traduït per google)
    Looking at the track and seeing the photos , I understand that this path is really very good , evocative and challenging in a wonderful landscape. The team that faces him is well organized and prepared . I would love to come to you for a ride on a horse (your's are not a tour of the garden that we often see posted) . Congratulations again (translated by google :))
    spero che le traduzioni siano comprensibili https://ca.wikiloc.com/rutes-outdoor/beseit-turo-reis-fredes-sant-miquel-despinalbar-beseit-4325537#wp-4325551/photo-2137586

• Photo of Filippototo
    Filippototo Mar 11, 2015

Mi fa molto piacere vedere le foto e la cartografia di questo giro e di altri di Datzir perchè finalmente mostrano una vera equitazione di campagna sia nei cavalli, nelle bardature e nelle attrezzature (anche noi abbiamo in sella machete e segaccio) sia nella tipologia dei sentieri percorsi. E' un'equitazione diversa da coloro che fanno viaggi o che fanno raduni perchè si va a cercare il vecchio sentiero abbandonato e non si sa mai cosa si troverà.
    Il traduttore di google non mi riporta correttamente la tua relazione di viaggio così come non sarà in grado di tradurre questi miei pensieri ma mi basta per capire la nostra vicinanza e affinità.
    Se mai ti capiterà di venire in Italia, conserva qualche giorno per venire con noi sui nostri monti.
    E' da agosto che non pubblichi nuovi sentieri. Spero solo per un fatto di tua stanchezza e spero che tu stia continuando a girare la tua bellissima Catalogna con i tuoi amici e con il tuo cavallo.
    Filippo e gli amici delle Giacche Verdi (Pesaro - Italia)