Ager Via romana Castell de Cas Santa Eugènia

Photo ofAger Via romana Castell de Cas Santa Eugènia Photo ofAger Via romana Castell de Cas Santa Eugènia Photo ofAger Via romana Castell de Cas Santa Eugènia

April 26, 2015
April 2015

near Àger, Catalunya (España)

Sortim de les afores d’Àger on hem pogut deixar el transport de cavalls. Iniciem el camí cap a la Via Romana creuant el Pont d’en Rosell i prenent la pista que s’enfila cap el sud. Poc després deixem la pista ampla i prenem un corriol que ens duu de seguida sobre la Via Romana que seguim en sentit sud, pujant fort direcció el Port d’Àger.
Fins a la pista que porta directa al Castell de Cas, salvem un gran desnivell amb alguns trams molt drets i pedregosos amb pedra solta.
Un cop a la pista gaudim de la comoditat del camí fins que ens endinsem camp a través al bosc per salvar antigues feixes, ara abandonades algunes, fins a la pista que ve de Sant Josep de Fontdepou.
Fem un altre tram llarg de pista fins que prenem un corriol ben marcat, però molt pedregós que acaba desapareixent. Tornem a baixar camp a través fins el camí que puja al Castell de Cas, marcat per fer en BTT.
Avancem un xic més i tornem a deixar el camí principal per pujar de valent per un antic camí, ara quasi corriol, que ens permetrà arribar a la pista que ve Sant Josep de Fontdepou en sentit contrari. Des d’aquí podem contemplar unes vistes excel·lents de La Plana i de les parets que engorgen la Noguera Pallaresa fins arribar al Pantà de Camarassa.
Un cop carenant ens acostem al Castell de Cas i l’Ermita de Sant Jaume donant el toc arquitectònic al traçat.

Comencem el descens per un camí de terra que sembla argilosa enmig de bosc de roures, boixos i altres plantes més punxants. Mica en mica el camí es va endurint fent-se pedregós, de nou amb pedra solta a trams i amb grans lloses més avall. Passem per l’ermita de Santa Eugènia i continuem el descens.
Deixem La Rècula a mà esquerra i prenem la pista direcció Àger ja quasi a baix de tot de la vall.
Envoltem boscos, finques i conreus per camins amples. Podem contemplar la Masia Clarà amb la seva alzina monumental, mentre ens acostem a Àger que se’ns mostra majestuós sota el cingle i sobre el Riu Fred de Pui.
Tornem a creuar el pont d’en Rosell en sentit contrari per remuntar la costa fins el punt de partida.

La ruta no presenta massa dificultats tret dels trams camp a través que cal valorar com s’aborden ja que la pluja amb l’erosió pot haver modificat els passos que hem utilitzat, i els trams de Via Romana i Llosa que cal vigilar amb les relliscades. Nosaltres portem els cavalls desferrats i no hem tingut dificultats amb la pedra, no podem avaluar com s’agafen les ferradures per aquest terreny. El que sí que cal recomanar, és no fer aquest traçat si plou.

Ager sortida

Si veniu amb molts vehicles de cavalls, haureu de cercar algun altre punt de sortida. Aquí hi caben justet un o dos remolcs

PictographArchaeological site Altitude -32,805 ft

Via Romana

Veureu que hi ha trams perfectament conservats, d'altres estan en pitjor estat, però en general paga la pena fer l'esforç de pujar al Port d'Ager per aquesta via... un es remunta al passat, passat, de veritat.

Inici camp a través

Hem pres aquesta opció per tal de caminar una mica per la vessant sud del Port d'Àger i per veure el Castell de Cas des d'aquesta vesaant.

Fi camp a través

Prenem la pista, per fi!!

Camp a través

Es pot evitar aquest tram si se segueix la pista ampla i es continua fins a Cas, però això cal fer-ho molt abans, quan deixem a pista ampla.

Camp a través final

PictographRuins Altitude -32,805 ft
Photo ofCastell i ermita de St Jaume de Cas Photo ofCastell i ermita de St Jaume de Cas Photo ofCastell i ermita de St Jaume de Cas

Castell i ermita de St Jaume de Cas

La Torre de Cas presideix a banda i banda el la serra d'Àger. Entre el Turó de les Torres i Montesquiu

PictographReligious site Altitude -32,805 ft

Santa Eugènia

Es tracta d'una petita ermita en un espai ben agradable... pla, després de baixada, baixada i baixada.

PictographTree Altitude -32,805 ft

Masia de Clara

Crida l'atenció el ben cuidat que està l'edifici i l'enorme alzina monumental que l'acompanya des de qui sap quan!!

• Photo of Filippototo
    Filippototo Apr 28, 2015

Scrivi delle belle recensioni dei percorsi che fai e viene voglia di percorrerli. Complimenti per le foto e per i cavalli.