Zuidlaren, wandeling 50 Bunder en langs 3 hunebedden

Photo ofZuidlaren, wandeling 50 Bunder en langs 3 hunebedden Photo ofZuidlaren, wandeling 50 Bunder en langs 3 hunebedden Photo ofZuidlaren, wandeling 50 Bunder en langs 3 hunebedden

July 30, 2020
July 2020

near Dennenoord, Drenthe (Nederland)

Mooi rondje noord van Zuidlaren naar het heide- en bosgebied Vijftig Bunder en langs drie hunebedden in de omgeving.

Met de auto rijden we naar de parkeerplaats naast de Laarkerk in Zuidlaren en vertrekken langs de Stationsweg om direct een eerste fantastisch gebouw te zien; de woning van de geneesheer-directeur van het Noorder Sanatorium.

Voorbij dit markante gebouw gaan we rechtsaf het terrein van het eigenlijke oude sanatorium op. Het is ons niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet toegestaan is maar ze zullen ons niet doodschieten als het niet de bedoeling is. We zijn niemand tegengekomen.

Het hoofdgebouw is gewoonweg fantastisch qua architectuur. Een mooi voorbeeld van de Amsterdamse School uit de jaren '40. Het gebouw is van architect Egbert Reitsma die de beroemde Dudok als voorbeeld heeft genomen om dit gebouw uit 1935 te ontwerpen.

We lopen eromheen en zien aan de achterzijde de gebrandschilderde ramen in de toren.
De bedoeling is om op korte termijn hier appartementen in te maken.

Wij verlaten het terrein en gaan rechtsaf de Tienelsweg op die aan het eind linksaf overgaat in een fraaie landelijke zandweg richting Vijftig Bunder.
Onderweg is er een aardige stopplaats voor koffie of thee met koek bij een stalletje aan het pad.

Het volgende waypoint is het gebied Vijftig Bunder, een klein heideveld dat door Schotse runderen wordt begraasd. Slingerend lopen we richting het Noordlaarderbos maar voordat het echte bosperceel begint lopen wij alweer rechtsaf over de Haasakkers richting het hunebed G1 bij Noordlaren.
Halverwege bij een mooi boerderijtje staat een bankje om te pauzeren en iets te eten en drinken voordat we bij het hunebed aankomen.

Dit is het nog enige hunebed in Groningen welke nog op de oorspronkeljke plaats staat. De andere zijn verdwenen.
Een klein stukje retour op dezelfde weg brengt ons via de Tolhuisweg naar Midlaren.

Hier bevinden zich naast een boerderijtje nog twee hunebedden maar deze liggen weer in de provincie Drente.
Na deze archeologische cultuurervaringen lopen we rechtdoor over een zandweg tussen de essen van Zuidlaren door naar de eerste bebouwing van het dorp.
Vlak voor de eerste huizen gaan we rechtsaf een zandpad volgen tussen het dorp en de velden om bij de vijver uit te komen.

Deze steken we over en als laatste lopen we over de Bovendiepen terug naar de Laarkerk waar onze auto staat.

Photo ofStart en parkeerplaats bij de Laarkerk in Zuidlaren Photo ofStart en parkeerplaats bij de Laarkerk in Zuidlaren Photo ofStart en parkeerplaats bij de Laarkerk in Zuidlaren

Start en parkeerplaats bij de Laarkerk in Zuidlaren

PictographMonument Altitude 23 ft

Directeurswoning van het Noorder Sanatorium

Photo ofHet Noorder Sanatorium in Zuidlaren Photo ofHet Noorder Sanatorium in Zuidlaren Photo ofHet Noorder Sanatorium in Zuidlaren

Het Noorder Sanatorium in Zuidlaren

Prachtig gebouw uit 1935 volgens de bouwkunst van de Amsterdamse School ontworpen door Egbert Reitsma die zich weer liet inspireren door de beroemde architect Dudok.

Photo ofZandweg volgen langs 'Koek en Zopie' naar Vijftig Bunder Photo ofZandweg volgen langs 'Koek en Zopie' naar Vijftig Bunder Photo ofZandweg volgen langs 'Koek en Zopie' naar Vijftig Bunder

Zandweg volgen langs 'Koek en Zopie' naar Vijftig Bunder

Rechts zandweg vervolgen

Rechtsaf Vijftig Bunder op

Linksaf bospad op

Voor het veerooster rechtsaf

Photo ofSchuin rechtdoor richting Noordlaren Photo ofSchuin rechtdoor richting Noordlaren Photo ofSchuin rechtdoor richting Noordlaren

Schuin rechtdoor richting Noordlaren

Picknickplek met uitzicht op pittoreske boerderij

Hunebed bij Noordlaren

G1 is het enige hunebed in de provincie Groningen welke nog op z'n oorspronkelijke plaats ligt. G2, G3 en G4 zijn verdwenen en G5, de laatste gevonden bij Delftzijl is nu in een museum in Delftzijl.

Weg niet rechts inlopen maar rechtdoor vervolgen

Hunebedden bij Midlaren

Links aanhouden

Rechtsaf zandpaadje volgen

PictographLake Altitude 16 ft

Bij de vijver linksaf over het bruggetje

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Mar 19, 2022

Leuk om in jullie voetsporen te lopen heel
    goed aangegeven! Dank

Wicky en Erick Mar 19, 2022

Hallootjes lieve vrienden, wat leuk dat jullie onze route gelopen hebben en dan zo'n aardig commentaar geven. Over enkele weken zullen we elkaar vast en zeker treffen.👋