Zonguldak, Devrek Dirgine - Akçabey - Adatepe -Yeşilöz - Karedere Köyü

Photo ofZonguldak, Devrek Dirgine - Akçabey - Adatepe -Yeşilöz - Karedere Köyü Photo ofZonguldak, Devrek Dirgine - Akçabey - Adatepe -Yeşilöz - Karedere Köyü Photo ofZonguldak, Devrek Dirgine - Akçabey - Adatepe -Yeşilöz - Karedere Köyü

December 10, 2018
December 2018

near Yazıcık, Zonguldak (Türkiye)

Zonguldak, Devrek Dirgine ( Yazıcık ):Dirgine adının, Hitit döneminden kaldığı düşünülüyor. Hitit kralı Şuppiluliuma'nın M.Ö. 1371 yılında bölgeden geçerken dağların, derin vadilerin arasından sıyrılarak ulaştığı bu düzlüğü çok seviyor. Mevsim tam da Sonbahar. Irmak kenarına çadırını kurduruyor, bütün dünya dertlerini bir kenara atıp bir hafta keyif yapıyor. Yola çıkma vakti geldiğinde istemeyerek de olsa ayrılırken bu bölgeye Hititçe'de düzlük alan anlamında kullanılan "Dıngır" ismi veriyor. Bir rivayete göre de en sevdiği general Himu Dıngır'ın ismini koyduğu zamanla Dıngır'dan Dirgine'ye dönüştüğü rivayet ediliyor.

Mengen Yedigöller Yolu üzerindeki Zonguldak ili Devrek ilçesine bağlı Dirgine köyünden yürüyüşümüze başlıyoruz. Bolu'dan gelen Büyüksu çayı ve Mengen'den gelen Mengen çayı Gökçesu'da birleşip Devrek çayı oluyor ve derin bir vadiye giriyor. O vadi şimdi Köprübaşı barajı. Bu barajdan çıkan sular Bolu merkeze bağlı Köprübaşı köyünden geçerek Zonguldak sınırının en uç köyü olan Karadereye gelip keskin bir viraj yaparak Devrek yönüne dönüyor ve Dirgine Akçabey arasında kısa bir müddet sakinleştikten sonra bol kıvrımlar ile Devreğe kadar soluksuk yoluna devam ediyor. Dirgine'den Akçabey tarafına Devrek çayını tahta bir köprüden geçiyoruz. Sonra bir müddet çay boyunca çok güzel bir patikada sakin tempo ile Devrek yönünde ısınıyoruz. Devrek çayının monotonluktan sıkılıp kıvrımlara başladığı noktaya geldiğimizde 230 yükseltiden itibaren güzel bir dere yatağına giriyoruz. Hep olduğu gibi doğaçlama bir yükseliş için kullanacağımız bu dere yatağı bizi 750 metreye çıkartıyor. Orman örtüsünün sık ama yürümeye izin verdiği tepeye ulaştığımızda biraz soluklandıktan sonra 700 rakımdaki Adatepe köyüne doğru güzel bir patikayı izleyerek kuzey yönünde 30 metrelik iniş yapıyoruz. Adatepe’yi gören sırta geldiğimizde köy manzarası ile birlikte sırtın ucundaki 930 rakımlı tepe yönünde patikaları izleyerek yükseliyoruz. Rotamızın en yüksek noktası olan 930 rakımlı bu tepedeki gözetleme kulübesinde günün molasını veriyoruz. Molanın ardından tepenin hakim olduğu sırt boyunca solumuzda Bolu ormanları sağımızda Devrek köyleri manzara eşliğinde Yeşilöz köyü yönünde hafif iniş temposu ile yürümeye devam ediyoruz. Yeşilöz köyüne geldiğimizde Güneyindeki yükseltiyi patikayı izleyerek aştıktan sonra Yedigöller yolunun tam ortasında bulunan Karadere köyüne doğaçlama, biraz orman yolları kullanarak iniş yapıyoruz.

• Joel Thomas Oct 29, 2022

Arkadaşlar Ekim 2022'de o dere yatağı artık geçilmiyor. 6. kilometreden itibaren başlar, "Devrek çayının monotonluktan sıkılıp kıvrımlara başladığı nokta" lafı kesinlikle doğru ama olumlu anlamda değil. Ayağımızda sağlam botla ve elimizde değnekle olmamıza rağmen kaymamak için bazen çömelerek ilerlememiz gerekti ve en az 4 metre yukarıdan. Baktık ki düzelmiyor, 6,7 kilometre noktasından döndük. Bu arada oraya gelmeden önceki tahta köprü de yıkıldı ama sol tarafta başka köprü var, sadece biraz dolaşırsınız