زمستانه جنوبی دماوند یک روزه

March 5, 2022
March 2022

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

این برنامه در تاریخ 10 اسفند 1400 اجرا شده است
با توجه به پیش بینی هوا تصمیم گرفتیم این برنامه رو در این تاریخ که روز تعطیلی وسط هفته هم بود اجرا کنیم
من به اتفاق دوست خوبم یاسر عطایی این برنامه رو در ساعت 30 دقیقه بامداد از پارکینگ جنوبی شروع کردیم، هوا خنک بود و بادی نبود مسیر پر بود از گیاهان کوتاه از لابه لای آنها گاهی هم روی آنها مسیر رو طی کردیم تا بعد از حدود 2 ساعت به گوسفند سرا رسیدیم، با توجه به اینکه احتمال استفاده از کرامپون کم بود اونو در گوسفند سرا یه جایی زیر سنگ پنهان کردیم و حرکت را به سمت بارگاه ادامه دادیم ساعت حدود 6:30 صبح بود و ما به بارگاه رسیده بودیم، بعد از نیم ساعت استراحت و پر کردن فلاسک که از بوفه پناهگاه خریدیم حرکت را در هوایی سرد به سمت قله شروع کردیم، با توجه به شرایط نسبتا خشک منطقه حدود 60 درصد مسیر روی برف بود و با توجه به سرمای هوا و پاکوب شدن برخی جاها نیاز به برف کوبی نبود. مسیر در اکثر جاها کاملا پیمایشی بود و فقط در 2 قسمت بالای باکس دوم نیاز به کمی حفظ تعادل داشت. صعود یک روزه دماوند یعنی 3200 متر افزایش ارتفاع که ما این صعود را در 13:30 ساعت انجام دادیم و در ساعت 14 روی قله بودیم، هوای روی قله سرد همراه کمی باد بود که اذیت کننده نبود بعد از انداختن عکس، فرود خود را از دره سمت چپ شروع کردیم و در ادامه به مسیر صعود بازگشتیم و همان مسیر صعود را تا پناهگاه ادامه دادیم و وقتی رسیدیم آفتاب در حال غروب کردن بود، در پناهگاه 30 دقیقه استراحت کرده و بعد از پر کردن فلاسک مسیر را به سمت مسجد ادامه دادیم هوا تاریک بود و زمین کاملا برفی ولی سفت و بدون نیاز به برف کوبی، بلاخره حدود ساعت 22 به گوسفند سرا رسیدیم و کرامپون را که سرجای خودش بود برداشتیم و بدون فوت وقت به سمت پارکینگ حرکت کردیم. ساعت 23 شده بود و ما به پارکینگ رسیدیم و با خوشحالی از پایان برنامه پارکینگ را به مقصد تهران ترک کردیم.