Zeegse, rondwandeling Zeegse en Tynaarlo

Photo ofZeegse, rondwandeling Zeegse en Tynaarlo Photo ofZeegse, rondwandeling Zeegse en Tynaarlo Photo ofZeegse, rondwandeling Zeegse en Tynaarlo

2067
July 12, 2020
July 2020

near Zeegse, Drenthe (Nederland)

Viewed 2051 times, downloaded 59 times

Mooie landelijke wandeling door het Drentsche Aa gebied bij Zeegse en Tynaarlo.

We vertrekken vanaf de parkeerplaats Wedbroeken aan de Zuidlaarderweg. Hier staat ook een infobord over het gebied en er zijn mini akkertjes met verschillende gewassen te bekijken. Bij de akkertjes staan bordjes wat het precies is.

Vanaf de parkeerplaats lopen we een stukje parallel aan de Zuidlaarderweg en steken het Westerdiep over om vervolgens rechtsaf het zandpad op te lopen en de drukke weg achter ons te laten.
Langs het zandweggetje zijn een drietal vennetjes gelegen en een groot zwemmeer van camping De Vledders.

Aan het eind van het pad komen we bij de uitspanning "De Drentsche Aa", een beroemde horecagelegenheid pal aan het Schipborgse Diepje. Hier komen ook drie beroemde lange afstandpaden bij elkaar; het Pieterpad, het Groot Frieslandpad en het Drenthepad.
In de beek is ook een mogelijkheid om even de hond te laten zwemmen en spelen in het water.

Wij vervolgen onze weg richting hotel "De Zeegser Duinen" maar gaan voor het hotel rechtsaf over het terrein van de kampeervereniging naar het "Labyrint bij het Zeegser Loopje". Hier staat op deze aparte plaats een rustbank om van de omgeving energie op te doen.

Via het bruggetje gaan we het "loopje" over en daarna linksaf het zandpad op naar het hunebed Nr: D6.
Dit is het enige hunebed dat niet geopend of gerestaureerd is. Op het informatiebord staan afbeeldingen van schilderijen uit verleden. Bijzonder hoe deze plek is veranderd in de loop der tijd.

Het spoor over en we komen bij de ijsbaan van Tynaarlo. Na deze rustige plek moeten we weer een klein stukje langs de provinciale weg om dan linksaf de Zwarteweg op te lopen weer de rust tegemoet.
We passeren een villawijkje en via het Akenveen bereiken we B&B De Bondheerd gevestigd in een oude boerderij met fotogenieke kapschuur ernaast.
Een druk beschilderde kunsstof koe doet Saartje eerst schrikken maar even later vind ze het ding toch wel lief en gaat ze er braaf bij poseren.

We steken het spoor nogmaals over en lopen langs de oude zandwinningsput waar nu een heus zonnepark in/op drijft.
Het fietspad volgend langs de winningsput kijken we ook nog even bij de eendenkooi, nagemaakt naar oud model wat hier ooit heeft gestaan en we komen weer bij de parkeerplaats terug.

Start en parkeerplaats Wedbroeken

Bruggetje over het Westerdiep

PictographLake Altitude 1 ft

Grootveen

PictographLake Altitude -31 ft

Zwemmeer van camping De Vledders

PictographRiver Altitude -2 ft
Photo ofHondenzwemstrandje in het Schipborgse Diep Photo ofHondenzwemstrandje in het Schipborgse Diep Photo ofHondenzwemstrandje in het Schipborgse Diep

Hondenzwemstrandje in het Schipborgse Diep

Eendenkooi

• Photo of jwm.
    jwm. Jul 14, 2020

Mooie omgeving.... hier heb ik mijn tienerjaren in de zomer doorgebracht... samen met mijn ouders en oom en tante met 3 zonen stonden we op een seizoens camping in Zeegse. Restaurant de Drentse A was toen ook fantastisch. Prachtige tijd.

Wicky en Erick Jul 14, 2020

Oude tijden herleven. Het blijft een prachtig gebied en we lopen er graag een rondje. Dank weer voor jullie berichtje en tot een volgende keer. Groetjes van de zwervers.

• salsamini Nov 9, 2020

Mooie en duidelijke route, sommige paden drassig in de herfst.

Wicky en Erick Nov 9, 2020

Hallo salsamini, dank voor jouw aardige commentaar. Op onze eigensite heb ik nog meer routes staan. Per provincie en land geordend. Via de link kom je op de routes in Drenthe. Kijk maar eens rond of er nog wat bij staat. Ik zag dat je net op wikiloc bezig bent, misschien is het leuk om elkaars volger te worden. Klik dan op volgen onder onze foto. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of klaasfokkens
    klaasfokkens Feb 15, 2021

Zaterdag 13/2/21 deze wandeling gedaan. We hebben genoten, leuke wandeling. We hebben al vaak in deze omgeving gelopen en toch ook nu weer voor ons onbekende stukjes. Dat we in een boom 3 ransuilen zagen maakt zo’n wandeling dan weer extra leuk, evenals het mooie winterweer met sneeuw en blauwe luchten.

Wicky en Erick Feb 15, 2021

Hallo Klaas, leuk om een reactie te ontvangen en dat het een mooie wandeling was in het witte landschap.
    Misschien staan er op onze eigen site nog meer mooie tochten. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of jwm.
    jwm. Mar 21, 2022

Hallo luitjes.

Deze wandeling gaan we met ons groepje lopen. Onderweg kunnen we ergens wat drinken en nadien ergens een hapje eten… prachtige omgeving.

Hartelijke groetjes
    Jaap en W

Wicky en Erick Mar 22, 2022

Hallo vrienden, goed plan. We zijn benieuwd als jullie hem gelopen hebben of het bevallen is. Lieve groetjes van Wicky en Erick.

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Jun 2, 2022

Mooie route leuke stukjes van het Pieterpad! Veel vogels zongen ons toe en ook de koekoek was van de partij! Super leuk!

Hallo lieve WESjes! Was prachtig

Wicky en Erick Jun 2, 2022

Hallootjes Jaap en Marga, leuk weer commentaar en sterren van jullie te ontvangen. Het is een blijft een mooie omgeving in dit natuurpark. Lieve groetjes van de WESjes en tot de volgende keer.👋