zanjan sindistan shit سندستان شیت طارم زنجان

Photo of zanjan sindistan shit سندستان شیت طارم زنجان Photo of zanjan sindistan shit سندستان شیت طارم زنجان Photo of zanjan sindistan shit سندستان شیت طارم زنجان

May 10, 2014
May 2014

near ‘Alīābād-e Bālā, Zanjan (Iran)

روز جمعه نوزدهم اردیبهشت 1393 صبح ساعت 7 ماشین را در آق گدیک کنار چشمه پارک کرده دو نفره بسمت سندستان حرکت می کنیم بعد از یکساعت در سندستان هستیم هنوز دامداران چورزق به ییلاق نیامده اند حدوداً بیست روز بعد به منطقه عزیمت می کنند این بار از مسیر های همیشگی نرفته تصمیم می گیریم بسمت شمال غرب سندستان میسیر را ادامه دهیم پس از عبور از گردنه ای در قسمت شمال غربی ییلاق سندستان به دره زیبائی می رسیم که برای ادامه راه ناگزیر از فرود به دره هستیم پس از رسیدن به انتهای دره ، راه مشخص می شود . کنار دره چشمه بسیار زیبائی را که موقعیت ان را مشخص کرده ایم دیده می شود که برای صبحانه در کنار چشمه توقف می کنیم . پس از توقف کوتاهی راهمان را بسمت شمال از مسیر دره ادامه می دهیم در پائین دره مسیر مشخص است دره های متوالی به هم می پیوندند و رود عظیمی را تشکیل میدهند که به دره تازه کند سرازیر می شود . ادامه راه از دره جدا می شود و به سمت خط الراس پیش میرود در مسیر تپه پوشیده از ساقه های ریواس تازه است ، در این قسمت راه بایستی نرسیده به خط الراس از مسیر عمومی قدری فاصله گرفت . با نقشه جی پی اس که در فایل ضمیمه برایتان قرار داده ایم استفاده کنید این قسمت مهم و در منحرف نشدن از مسیر خیلی مهم است . ادامه مسیر با عبور از یک دره دیگر به راه ییلاق جزلا ختم می شود . خانه ییلاقی بسیار زیبائی در مسیر می بینیم همراه چشمه ای در کنار آن منتها خالی از سکنه پس از نوشیدن آبی گوارا مجدداً به مسیر ادامه می دهیم پس از قدری طی مسیر به قبرستانی قدیمی می رسیم و با قبر کودکی که با پارچه علامت گذاری شده است مسیر را ادامه می دهیم راه از حاشیه دره ای با شیب تند عبور می کند تا منتهی شود به دو راهی سوی ییلاقات ولیدر پس از آن به گردنه ای می رسیم که طارم از این گردنه کالاً نمایان است و قدری جلوتر روستای ولیدر در آنسوی دره کاملاً خود را به رخ می کشد در گردنه نیز آب چشمه از لوله کشی موجود بوده و در صورت نیاز از آب اینجا نیز می شود استفاده کرد . در اینجا خانواده ای را ملاقات می کنیم و قدری صحبت کرده و به صرف چای دعوت میشویم ساعت یک ظهر است . تا این قسمت جاده ماشین رو از روستای شیت اخیراً ایجاد شده است منتهی به قیمت تخریب جنگل ، مسیر با شیب تند تا رسیدن به پائین کاملاً انرژی باقیمانده را نیز تخلیه میکند پس از حدود 2 ساعت به پائین می رسیم و در کنار رودخانه شیت نهار مختصری صرف کرده و حدود ساعت 4 با عبور از کوچه باغ به روستا می رسیم و پس از قدری توقف در روستا با ماشین گذری خودمان را به آق گدیک و کنار ماشین خودمان می رسیم و به شهر برمی گردیم