ایلام ـ ویژدَروَن، مسیر خرمان‌کاو

January 17, 2024
January 2024

near Ammā, Ilam Province (Iran)

خرمان‌کاو = اسم تَلی ماسه‌ای به شکل خرمن و رنگ طوسی در میانه راه است

مسیر پیمایش از کنار پل جاده واقع در دهانه خروجی سد شروع و در امتداد رودخانه امتداد می‌یابد سپس با عبور از عرض رودخانه به راهی می‌رسد که از کنار دیواره سنگی مشرف بر عمق درّه می‌گذرد ضروری است در این قسمت، بخصوص کنار تخته سنگ بزرگ افتاده در مسیر که در یک نقطه عرض تقریبا یک متری مسیر را به نیم متر کاهش داده است حرکت از این بخش با احتیاط صورت گیرد
به دلیل مشهود بودن ارتفاع عمودی و عمیق درّه در زیر پا، این مسیر برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند مناسب نمی‌باشد
توصیه می‌شود در برگشت، عبور از این قسمت قبل از تاریک شدن هوا انجام شود
پس از گذر از راه دیواره، به دهانه دره و چشم‌اندازی زیبا می‌رسیم که محل گرفتن عکس‌های انفرادی و گروهی است و پس از آن بستر دره باز و گسترده می‌شود و راه مقداری از کناره فاصله می‌گیرد

برای پیمایش دره ویژدرون دو راه از سمت چپ و راست درّه (شمالی و جنوبی) وجود دارد راه شمالی مخصوص گروههای عمومی و کوتاهتر است، مسیر جنوبی مخصوص گروههای نیمه‌تخصصی است
راه سوم ؛ پیمایش آبی دره از داخل رودخانه و ابتدای تونل‌های آبی است ‌و عبور از آن در حوزه کار تیم‌های تخصصی است