Xàtiva - serra de Vernissa

August 20, 2014
April 2014

near Sorió, Valencia (España)

Camí de la Bola de Xàtiva, que va fins a Novetlè, en l'última casa de Xàtiva de l'esquerra on un cartell diu que el carrer és seu. Abandonem el camí per l'esquerra. Després d'un tram relativament pla, enfilem la pujada forta a la creu. La muntada és directa i forta. En 700 m hem de guanyar 250 m de desnivell. Arribem per fi a la gran creu metàl•lica a les 9.23 h. Extraordinàries vistes. Moltes muntanyes (Montdúber, Benicadell, Montcabrer, Caroig, i un llarg etc.) Moltes comarques i una infinitud de pobles. I Xàtiva als nostres peus. Ara toca fer la cresta de la serra de Vernissa. Al principi, per Penyes Roges, és molt estreta i estimulant.
Baixem un poc, on la cresta es fa més ampla per a pujar al vèrtex geodèsic de la serra de Vernissa (454 m). Acabem de baixar prop de la penya de Sant Diego.
Continuem, ara baixant per un camí que abandonem per un sender per l'esquerra. cap al Portet de Vernissa. Enfront, la vertical serra del Castell.
La senda puja entre una concentració de figues paleres, arribant a la porta del Socors.
Passem la impressionant galeria d'accés. A la dreta queda el castell Menor, d'origen ibèric, al que s'accedix per la porta d'Anníbal. A l'esquerra, el castell Major, construït originàriament pels romans, al que s'accedix per la porta Ferrissa.
Deixem el castell i passem una gran balma. Baixem les escales d'una ruta botànica que ens porta a l'extraordinària església de Sant Feliu. Entrem pels carrerons de la part vella de Xàtiva. Pel carrer Blanc, al de la Bola.