Xaló (Jalón) - Masserof en ezelboerderij

Photo ofXaló (Jalón) - Masserof en ezelboerderij Photo ofXaló (Jalón) - Masserof en ezelboerderij Photo ofXaló (Jalón) - Masserof en ezelboerderij

2020
May 26, 2022
May 2022

near Alfarería, Valencia (España)

Mooie wandeling vanuit Xaló (Jalón) door een zijdal van de Vall de Pop (Jalon Vallei) naar Masserof en de ezelboerderij Fundación el Burro Patrimonio del Mundo Comunitat Valenciana, en terug via een pad door een smalle barranco.

De route begint wat minnetjes met 700 meter over de CV-749, maar daarna volgen we een steeds eenvoudiger rustig weg door de Barranc de Masserof. We zijn de rivierbedding dan al een paar keer overgestoken en dat blijven we nog een aantal keren doen. De bedding staat meestal droog, maar we zien onderweg welke kracht het stromende water heeft gehad. Nadat het weggetje een pad is geworden moeten we gaan klimmen, We steken twee gammele bruggetjes over en zien een flinke stuwdam. Wij zagen ook omgewoelde grond door wilde zwijnen, maar zelf hielden ze zich verstopt.

Masserof, beter gezegd "Las Casas del Masserof", was al in de Romeinse tijd een villa of boerderij, die wordt beschouwd als de oorsprong van de latere Arabische boerderij. Momenteel is de "Alquería Maserof" een museumwijnmakerij.

Via een lastig paadje dat hier en daar wat overgroeid is komen we steeds dichter bij de eerder genoemde ezelboerderij, die een kleine zijstap waard is. Het is een project om te voorkomen dat bepaalde ezelrassen uitsterven.

We zetten de route voort via de smalle Barranc Negre. Nadat we die naar rechts verlaten hebben lopen we verder over oude landbouwterrassen terug naar het uitgangspunt. Net als op de heenweg hebben we hier ook regelmatig schaduw.

Op de foto: De kleinste ezeltjes van de boerderij

Praktisch
* De route start aan de rand van Xaló aan het einde van de Camí del Cementeri.
* Je kunt daar parkeren langs de weg; even voorbij Camí del Cementeri, 53, 03727 Xaló, Alacant.
* De Sandalman, die de route in beide richtingen gelopen heeft, adviseert met de klok mee te lopen, zoals wij dus hebben gedaan.
* Halverwege de route staat restaurant "Casa Susi" in Masserof, maar dat schijnt momenteel gesloten te zijn. Wij lunchten naar tevredenheid bij "Bar Rull Plaça" op de Plaça Major in Xaló.