ویژدرون ایلام

June 30, 2023
June 2023

near Golān, Ilam Province (Iran)

ويژدرون نامی است کردی که بر این دره زیبا گذاشته‌اند. در زبان کردی «ويژ» یعنی عمیق و «درون» به معنی دره است. بنابراین ويژدرون به معنی دره‌ای عمیق با ارتفاع زیاد است. البته شاید دلیل دیگر نام‌گذاری این دره، وزش بادهای زیاد این منطقه باشد و ويژ معنای باد را نیز می‌دهد که در این صورت ویژدرون، دره‌ای بادخیز است. دره ویژدرون به‌عنوان منطقه ویژدربند نیز شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی به دره
برای بازدید از دره ویژدرون باید رهسپار استان زییای ایلام و شهرستان ایلام شوید و جاده ارتباطی سد ایلام را در پیش بگیرید. این دره رویایی و خیالی در ضلع غربی سد چم گردلان قرار دارد. از طریق مسیر جاده‌ای ماربره یا کان گنبد، امکان دسترسی به این مکان وجود دارد.اگر قصد دارید مستقیم به سراغ حوضچه‌ها بروید، از شهر ایلام به‌سمت مهران حرکت کنید. بعد از روستای صالح آباد به گلان می‌رسید؛ سه‌ونیم کیلومتر که از این روستا رد شدید، جاده‌ای فرعی و آسفالته در سمت چپ است و تابلوی سد را خواهید دید. وارد این جاده شوید؛ کمی جلوتر راه آسفالته تمام می‌شود و راهی خاکی به طول هفت کیلومتر با دست انداز زیاد شروع شده و به کف رودخانه می‌رسد که چند بار جاده را قطع کرده و باید با ماشین از رودخانه عبور کنید. این جاده در سمت راست رودخانه امتداد یافته و مقابل یک رگه سنگی تمام می‌شود. باقی راه را باید دو ساعت پیاده‌روی کنید تا به حوضچه‌ها برسید.
البته مسیرهای دسترسی دیگری هم برای رسیدن به دره وجود دارد که از سمت بالا و سد ایلام است

نکته‌های ایمنی برای سفر به دره ویژدرون
بهتر است بدانید رفتن به دره ویژدرون و بازدید از آن به این سادگی‌ها هم نیست؛ چراکه این منطقه حتی برای محلی‌ها هم نانشناخته است. پس اگر تصمیم دارید این دره اعجاب‌آور را ببنید، باید چند نکته را بدانید:

پیمودن این دره طویل با چنین مسافتی سخت و دشوار است. گذر از دیواره‌های تنگ و دره‌ی باریک و عبور از راه های پر وپیچ و خم و نفوذناپذیر، به‌راحتی ممکن نیست؛ باید راه بلد بوده و با مهارت‌های صخره‌نوردی آشنا باشید.
می‌توانید در این دره عمیق شنا، قایق‌سواری و صخره‌نوردی را تجربه کنید؛ اما باید امکانات و تجهیزات لازم مثل جلیقه نجات و کلاه ایمنی را به‌همراه داشته باشید و آموزش‌های لازم را دیده باشید.
توجه داشته باشید زمانی که دریچه‌های سد چم گردلان باز می‌شود یا در فصل بارش به این مکان سفر نکنید؛ چراکه با افزایش عمق آب‌های دره امکان گرفتار شدن وجود دارد. چنین حادثه‌ای چند سال پیش برای کوهنوردان و صخره‌نوردان حرفه‌ای اتفاق افتاده است.
سعی کنید با تورهای حرفه‌ای طبیعت‌گردی و با مجوز که شناخت کافی از دره ویژدرون دارند به این منطقه سفر کنید. در غیر این صورت با اطلاعات لازم و با کمک گرفتن از محلی‌های راه بلد به این دره بروید و بی‌گدار به آب نزنید.
منبع:سایت کجارو

نکات تجربی این فعالیت
۱) در محل پارک خودروهای نزدیک روستای گلان ممکن خودروهای محلی جهت انتقال به ورودی تنگه نباشه،اول از همه یه فکری برای ماشین بکنید
۲) باتوجه به اینکه مسیر رفت در خلاف جهت آب هست،یک کمی سخت تر و چالشی تره و مسیر برگشت راحت تره
۳)اگه با خودروی شخصی قصد رفتن به ورودی تنگه رو دارید اولا ماشین بایستی تا حد ممکن بلند باشه و بجز موضوع دست انداز یکی از رودخانه های که میخواهید ازش بگذرید یه کمی عمیق تره و امکان گیر کردن داره
۴)تا حد ممکن کمترین وسیله رو با خودتون ببرید داخل تنگه و سبک سفر کنید
۵)جلیقه و طناب از ضروریات این سفر هست

بعد از پیمایش تقریبا ۸ کیلومتر،به محل ورودی تنگه و‌محل پارک میرسیم ،جاده شدیدا دست انداز دارد و بهتره با خودرو آفروید به این مکان بیایید

PictographRisk Altitude 2,106 ft

این قسمت بایستی با طناب و حمایت عبور کرد ادامه مسیر وارد یه قسمت عمیق و تقریبا تنگ و زیبا میشید که بخاطر اینکه شنا کنم گوشیم رو با خودم نبردم ،تقریبا زیبایی اون محل از بقیه جاها بیشتر،باید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در خلاف جهت آب شنا کنید،البته جریان آب بخاطر عمق زیاد آب و حالت تنگه در این قسمت زیاد نیست

محل پارک خودرو و سوار شدن توسط خودروهای محلی جهت حرکت به سمت تنگه،البته همیشه ماشین های محلی نیستن