اورین , خوی , آذربایجان غربی Avrin

June 30, 2020
June 2019

near Ḩeşār, West Azerbaijan (Iran)

جمعه 10خرداد 1398 بعد از صعود به قله قوچ گلی تبریز به سمت شهرستان خوی حرکت کردیم . ساعت 17:45 به میدان اصلی شهر رسیدیم و طبق قرار قبلی با جناب ضیافتی عزیز دبیر محترم هیات کوهنوردی خوی مجوز ورود به منطقه صعود به قله اورین را دریافت نمودیم. به روستوران قابل قبولی در شهر رفتیم و ناهار ار صرف کردیم. بلافاصله از خوی به سمت روستای بدلان حرکت می کنیم. ساعت حدود 20 به بدلان رسیدیم و خودرو خود را در منزل یکی از اهالی خون گرم پارک می کنیم و با نیسان به سمت روستای حصار حرکت می کنیم. مسیر دسترسی به روستای حصار جاده خاکی بسیار همواری بود که به نظر تازه بازسازی شده بود و با خودروهای سواری معمولی همچون پراید نیز می توان این مسیر ار پیمود. بعد از رسیدن به روستای حصار، مجوز خود را به پاسگاه منطقه نشان و مجوز ورود به منطقه را دریافت کردیم. از روستا تا پناهگاه تقریبا 1 کیلومتر فاصله هست که جاده آن کیفیت مناسبی نداشت لیکن با نیسان تا پناهگاه رفتیم. به لطف اینکه این روستا از غربی ترین نقاط ایران بود ساعت 21 که به پناهگاه رسیدیم هنوز هوا همچنان روشن بود.
پناهگاه اورین بسیار تمیز و مرتب و با امکانات قابل قبولی تجهیز شده بود که همه اینها مرهون زحمات جناب آقای رضازاده عزیز و پسرشان بود.
از آنجاییکه گروه های دیگری هم پناهگاه را رزرو کرده ولی هنوز نرسیده بودند، یکی از اتاق ها را که پتو و تشک نیز داشت در اختیار ما گذاشتند. ما نیز ساعت 10 خاموشی زدیم و برای یک صعود خوب خوابیدیم.
صبح روز شنبه 11خرداد 1398 ساعت 6:30 از پناهگاه به سمت قله اورین که به نظر من عروس قله های ایران تا این مرحله از طرح سیمرغ هست به راه افتادیم. مسیر به گونه ای بود که از همان ابتدا در یک جاده ماشین رو که مخصوص ماشین های دو دیفرانسیل بود صعود را شروع کردیم. مناظری بسیار زیبا، سرسبز و رودهای پرآب در منطقه جاری بود که لذت صعود را دوچندان کرده بود. در کل مسیر آفتاب پشت سرمان قرار گرفته بود.
بعد از گذشتن از دشت های سرسبز به مناطقی رسیدیم که هنوز یخچال ها باقی مانده بود که از کنار یا روی آنها عبور کردیم و هیچ مشکل و نکته خاصی نیز وجود نداشت.
ساعت 8:45 به دریاچه زیر قله رسیدیم. این دریاچه زیبا از آب حاصل از ذوب شدن برفها ایجاد شده بود که همچون بوم نقاشی بود. قدری استراحت کردیم و مسیر را ادامه دادیم.
متاسفانه جاده ای که در دل بیشتر کوه های ایران ایجاد شده است در این منطقه نیز مشاهده می شد. این جاده تا کنار دریاچه ادامه داشت و مشخص بود که ماشین ها نیز زیاد به دریاچه رفت و آمد دارند. البته رانندگی در این مسیرها قطعا به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد و ماشین های معمولی قادر به عبور از این مسیرها نیستند. به لطف برفگیر بودن چند نقطه از جاده امکان عبور ماشین ها تا این نقطه در این زمان از سال وجود نداشت.
بعد از اندکی استراحت مسیر را ادامه دادیم . تقریبا نیم ساعتی قله مقداری دست به سنگ ساده وجود داشت که باز هم هیچ نکته فنی نداشت و ساعت 10:30 بر فراز قله اورین بودیم.
به واقع لقب زیباترین قله و مسیر صعود را در بین کوه های ایران می توان به اورین داد. بر فراز قله و در دور دست قله زیبای آرارت ترکیه نیز نمایان بود.
بعد از 15 دقیقه عکاسی و استراحت مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. به لطف وجود یخچال ها و برف خوبی که در منطقه بود، بعد از حدود 15 دقیقه که از قله ارتفاع کم کردیم، بر روی برفها سوار شدیم و تا دریاچه سر خوردیم و طی مدت زمانی حدود یک ساعت به دریاچه رسیدیم که لذتی دوچندان داشت.
در کنار دریاچه صبحانه را صرف و حدود یک ساعت استراحتی کردیم و از دیدن مناظر زیبای اطراف لذت بردیم.
ساعت 13 از کنار دریاچه و از همان مسیری که آمده بودیم راه برگشت به پناهگاه را در پیش گرفتیم و حدود ساعت 13:15به پناهگاه رسیدیم.
بدین ترتیب صعود موفقیت آمیزمان به یکی از زیباترین و فراموش نشدنی ترین قله های ایران عزیز به پایان رسید. قطعا قله اورین از آن دست قله هایی هست که چنانچه فرصت دست دهد مشتاقانه برای صعودی مجدد به آن سر میزنم.

آقای رضازاده جهت هماهنگی پناهگاه اورین : 09148708128

Tel : 09032520501

PictographMountain hut Altitude 7,616 ft

پناهگاه

این پناهگاه در فاصله 1 کیلومتری روستای حصار واقع شده است و جاده دسترسی به آن برای ماشین های سواری معمنولی مناسب نیست. پناهگاه بسیار تمیز و با سلیقه مرتب شده بود. دارای برق، آشپزخانه، وسایل آشپزی، تشک و پتو بود و آقای رضازاده و پسر عزیزشان به واقع برای ایجاد چنین امکاناتی در این نقطه بسیار زحمت کشیده بودند

متاسفانه از همان ابتدا شروع از پناهگاه مسیر ماشین رویی در دل دشت و کوه ایجاد شده که از همان طریق ادامه مسیر دادیم. البته این جاده در ادامه پایان می باشد و جاده ای که به دریاچه زیر قله دسترسی دارد متفاوت از این جاده هست.

همچنان از مسیر ماشین رو ادامه مسیر می دهیم و آفتاب نیز خوشبختانه پشت سرمان قرار گرفته بود. فقط باید از طبیعت بکر و زیبای منطقه لذت برد. همه جا آب روان بود و انواع گل های رنگارنگ بر تن سبز زمین روئیده بود

آب حاصل از ذوب شدن برفها با حجم بسیار خوبی به سمت روستای حصار در جریان بود که در برخی نقاط آبشارهای هرچند کوتاه اما زیبایی ایجاد کرده بود

آبشار کوچک

در طول مسیر از این دست آبشارهای کوچک اما زیبا به تعداد جود داشت

باز در امتداد رودخانه زیبا به سمت قله در حرکت هستیم

آخر جاده ماشین رو

در این نقطه جاده دیگر مشاهده نمی شود ولی چند متر جلوتر مجددا جاده نمایان می شود. مشخص بود که مدتهای زیادی از این جاده ماشینی عبور نکرده بود لیکن جای زخم آن بر تن نحیف طبیعت زیبای منطقه به جا مانده بود.

ادامه مسیر از دشت سرسبز و زیبا و از بین گل های رنگارنگ و رودخانه ها و نهرهایی که از هر سوی روان بودند

در این نقطه باقیمانده جاده قدیمی مجددا نمایان شد

در این نقطه دوراهی وجود دارد که حتی چنانچه اولین بار باشد که مسیر را صعود می کنید متوجه می شوید که مسیر درست سمت راست هست. چراکه مسیر سمت چپ همچنان پوشیده از برف بود و به نظر پرتگاه هایی هرچند کوتاه نیز در مسیر وجود دارد. بنابراین از مسیر سمت راست ادامه دادیم.

از زیر یخچال های موجود تونل هایی پرآب به سمت پایین روان بود

بعد از عبور از یخچال که نکته خاصی نیز نداشت بر بلندی سوار می ششویم که برای اولین بار قله دلربای اورین رخ می نماید.

دشت

ادامه مسیر همچنان از میان دشت های سرسبز و زیبا که پر از لانه انواع پرندگان بود و هنوز جوجه ها از تخم ها سر در نیاورده بودند

جاده

در این نقطه به جاده ای می رسیم که از روستای حصار تا این نقطه ادامه داشت. همچنان جاده نیز ادامه داشت. خوشبختانه برخی از نقاط جاده همچنان که در تصاویر مشخص هست پوشیده از برف بود که همین عامل از عبور ماشین ها به منطقع جلوگیری می کرد.

PictographLake Altitude 10,055 ft

دریاچه

بعد از 2.5 ساعت کوهپیمایی مفرح تا این نقطه به دریاچه ای رویایی و کوچک رسیدیم که از آب برف های ذوب شده ایجاد شده بود و انعکاس زیبایی منطقه در آب آن زیبایی ش را دوچندان کرده بود. آثار برپایی کمپ و متاسفانه عبور ماشین به این منطقه مشخص بود .

بعد از دریاچه باید از روی چند یخچال عبور کرد که هیچ نکته فنی خاصی ندارد و جز زیبایی و لذت در این منطقه آرام و بکر چیزی دریافت نمی شود.

بعد از عبور از یخچال به یالی می رسیم که به خط الراس زیر قله ختم می شود. کل مسیر پاکوب و مشخص هست. گروه های دیگری از شهرهای مختلف نیز در منطقه حضور داشتند که صبح زودتر از پناهگاه به راه افتاده بودن و در کنار دریاچه به هم رسیدیم

خط الراس

بعد از طی نمودن یال به خط الراسی رویایی می رسیم که کوه های پوشیده از برف نمایان می شوند. از این نقطه تقریبا به مدت 15 دقیقه مسیر گاه و بیگاهی دست به سنگ روتینی در پیش هست

انتهای مسیر رسیدن به قله باتوجه به اینکه مسیر چندان مشخصی در برخی نقاط وجود ندارد و سنگ ها در دل گل و لای قراردارد دقت لازم است تا مسیر درست انتخاب و صعود شود

در واقع در طول مسیر چیزی که به عنوان قله مشاهده می شود این نقطه هست که تقریبا 1 دقیقه تا قله اصلی فاصله زمانی هست

اورین زیبا

قله زیبا و دوست داشتنی اورین با خط الراس های برفی بسیار زیبا و غیر قابل توصیف. به نظر بهترین زمان برای صعود به قله همین اوایل خرداد ماه باشد چراکه منطقه سرسبز و زیبا و هوا نیز بسیار مطبوع بود . از روی قلهنیز قله آرارات ترکیه مشخص بود