Woudbloem, langs de Slochter- en Scharmer Ae

Photo ofWoudbloem, langs de Slochter- en Scharmer Ae Photo ofWoudbloem, langs de Slochter- en Scharmer Ae Photo ofWoudbloem, langs de Slochter- en Scharmer Ae

April 23, 2019
April 2019

near Woudbloem, Groningen (Nederland)

Wandelen door natuurgebied van Ae's Woudbloem.
Over fietspaden, wandelpaden en weiland.

De start is bij parkeerplek bij de brug over de Scharmer Ae. Aan de overkant staat een rijtje huisjes wat in vroeger tijd de arbeiders huisveste van de aardappelmeelfabriek. in 1904 is hier deze nederzetting opgericht tussen de twee waterlopen, de Scharmer Ae en de Slochter Ae. Tot 1967 is de fabriek in bedrijf gebleven.

We steken de brug over en lopen rechtdoor tot over de brug over de Slochter Ae. Hier rechts af het fiets/wandelpad op. Bij de picknickplek rechtsaf langs het binnenwater met de oude fabriekshallen aan de overkant.

De Grootewijk oversteken; een kanaal naar Slochteren en over het graspad doorlopen tot de waterput. hier links aanhouden tot fietspad en rechts het pad gaan volgen tot de eerste akker waar weer rechtsaf gegaan wordt, graspad volgen tot fietspad dan rechts richting uitzichttoren.

Deze staat in een nieuw aangelegd natuurgebied tbv de watervogels. van bovenaf is er een mooie uitzicht op het omliggende gebied.

Pad volgen tot deze linksaf in de akker verdwijnt, wij gaan dan rechtdoor over het graspad langs de oude Scharmer Ae. Mooi stukje natuur wat over een klein slingerdijkje loopt.
Aan het eind door het hek rechtsaf en doorlopen langs wat nu de Slochter Ae is tot het houten bruggetje, hier overheen naar het fietspad lopen en linksaf in noordelijke richting blijvenlopen.

Je steekt weer de Grootewijk over en blijft het betonpad volgen tot in Woudbloem. Het laatste stukje is ook nu bekend van de heenweg.

Photo ofStart en parkeerplaats in Woudbloem Photo ofStart en parkeerplaats in Woudbloem Photo ofStart en parkeerplaats in Woudbloem

Start en parkeerplaats in Woudbloem

De parkeerplaats ligt naast de brug over de Scharmer Ae. Aan de overkant een rijtje gerestaureerde woningen waar in vroeger dagen de arbeiders van de aardappelmeelfabriek woonden.

Brug over Slochter Ae

Over de brug rechts af fiets/wandelpad op. Hier staat een fietsknooppuntbord met een info over het dorpje Woudsbloem.

Picknickplek aan de Slochter Ae

Op de achtergrond de vergane opslagloodsen van het haventje.

Bruggetje over de Grootewijk

De Grootewijk is een gekanaliseerde sloot vanaf de Slochter Ae en loopt naar Slochteren.

Waterput

Ligt aan de Slochter Ae.

Rustbankje bij het fiets/wandelpad

Lang en recht stukje fiets/wandelpad.

Rechtsaf bij dit akker

Saar in de sloot naast het akkerland.

Fiets/wandelpad tussen de koeien door

Photo ofUitzichttoren bij een houten bruggetje Photo ofUitzichttoren bij een houten bruggetje Photo ofUitzichttoren bij een houten bruggetje

Uitzichttoren bij een houten bruggetje

De toren staat naast de oude Scharmer Ae. Dit gebied is nu nieuwe natuur geworden en uitgegraven tbv de watervogels. O.a de Lepelaar komt hier voor. Nu hebben we alleen een broedende zwaan gezien.

Bruggetje en bankje

Staat ook aan de oude Scharmer Ae, evenals een wandelpuntenpaaltje.

Graspaadje over een slingerdijkje langs de Scharmer Ae

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Apr 26, 2019

Mooi dat weids Groningerland! Wij hebben genoten van de mooie foto’s en het azuurblauwe water! In een woord prachtig! Nooit geweten dat het dichtbij zo mooi is!

Wicky en Erick Apr 26, 2019

Hallo vrienden, zo zie je dat niet alles wat je van ver haalt beter is. Maar met mooi weer is het ook hier in het Groningse prachtig.
    Verderop staan nog een paar fietstochtjes in de omgeving en vanaf volgende week komt daar België weer bij.
    Lieve groetjes, Erick en Wicky.

• jannoordegraaf Apr 27, 2019

Wat een water. Zoveel heb ik nog nooit bijelkaar gezien. Een heel leuke foto van Wicky en Saar bij de waterput. Wij vragen ons af of die hele lange kaarsrechte stukken niet erg ontmoedigend zijn.
    Mooie foto’s.

Wicky en Erick Apr 27, 2019

Hallo onze allerbeste vrienden, deze tocht is absoluut de moeite waard en gaat voor 90% door alleen maar natuur.
    De volgende route gaat maar een gedeelte door de natuurgebieden en dan verder alleen over de lokale boeren-wegen. Dit was wel iets wat deprimerend.
    De liefste groetjes en tot snel. De WESjes.

• Photo of hvoneije
    hvoneije Dec 4, 2020

Dank voor deze -wederom- mooie route. Grappig om in een reactie te lezen dat het water er ook mooi blauw kan zijn. Bij ons was het op 4 december geel- bruin.

Wicky en Erick Dec 5, 2020

Hoi hvoneije, dank je wel voor weer een aardige reactie. MAAR ik mis wel mijn sterren....hoe zit dat? hahaha.
    Ik zal jullie gaan volgen misschien leuk om ook ons terug te volgen. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of hvoneije
    hvoneije Dec 5, 2020

Nu wel sterren. Ik was ze vergeten (en had ze al gemist toen ik iets kon invullen)