Wonck - Eben-Emael 16,4 km januari 2015

Photo ofWonck - Eben-Emael 16,4 km januari 2015 Photo ofWonck - Eben-Emael 16,4 km januari 2015 Photo ofWonck - Eben-Emael 16,4 km januari 2015

May 26, 2015
January 2015

near Wonck, Wallonia (Belgique)

Vandaag zal de wandeling ons tot aan en zelfs over een van de bekendste forten van ons land leiden, namelijk het Fort van Eben-Emael, voorafgegaan door het natuurgebied van de Sint-Pietersberg, dat belooft. Startplaats aan de kerk van het kleine dorp Wonck. We steken 2 bruggetjes over en even voorbij een kapelletje dat tot het erfgoed van Bassenge behoort verlaten we het dorp en gaan we zacht klimmen tot we een uitkijkpunt bereiken, aan de ene kant een vergezicht over een groeve aan de andere zijde het Albertkanaal dat voorbij stroomt, met aan z’n oevers een gigantische cementfabriek. We volgen een bospad, steken de Route de Visé over en via een veldweg bereiken we het natuurgebied van de Sint-Pietersberg. Het parcours verandert drastisch, smalle bospaden leiden ons over de flanken van de Sint-Pietersberg met links van ons talloze infoborden en grotten, en rechts van ons vergezichten over het Albertkanaal tot we aan de tuibrug van Lanaye komen. Niet getalmd want de eerste honderden meters zullen we weer aan hoogte moeten winnen, af en toe gebruik makend van aangelegde houten treden. De geleverde inspanning wordt wederom beloond met prachtige vergezichten en vele mergelgrotten. Stilaan naderen we een historisch belangrijke plaats met in eerste instantie een koepel van het Fort Eben-Emael die uitkijkt op de samenvloeiing van Albertkanaal en Maas. Niet veel verder lopen we over het grondgebied van het zogezegd niet in te nemen fort met z’n vele geschutkoepels. Op bepaalde data of op aanvraag kan men het ondergrondse gangenstelsel van dit fort bezoeken. We dalen af via de ingang van het fort en steken het riviertje de Jeker over waarna we aankomen in het dorp Eben-Emael. Even voorbij de kerk kan men uitblazen bij een natje en een droogje in taverne-frituur La Concorde. (Tegenover het fort heb je ook nog pannenkoekenrestaurant/brasserie Moulin Loverix). Via de Jeker en een fietspad tussen de bomen verlaten we het dorp, waarna we een kleine klim ondernemen naar een opmerkelijk bouwwerk, namelijk de Toren van Eben-Ezer met onderin een museum. Zulks een sprookjesachtig gebouw verwacht niemand hier temidden de natuur. Tijd om dit kunstwerk te bezoeken is er helaas niet, een andere keer dan maar. We zetten de tocht stijgend verder langs een survivalparcours en niet veel verder dalen we al af naar onze startplek, de kerk van Wonck.

alternatieve parking : Fort Eben-Emael

bank

bank en alternatieve parking

Photo ofbank met panorama en infobord Sint-Pietersberg Photo ofbank met panorama en infobord Sint-Pietersberg Photo ofbank met panorama en infobord Sint-Pietersberg

bank met panorama en infobord Sint-Pietersberg

tuibrug over Albertkanaal Lanaye

Eerste brug De eerste brug op deze locatie werd in 1933 gebouwd en was de eerste gelaste vierendeelbrug in België. Deze brug had een overspanning van 88 meter en was op het hoogste punt 9.30 meter hoog, gemeten vanaf het wegdek. Het totale gewicht bedroeg 315 ton. Op 11 mei 1940 werd de brug bij de capitulatie van het fort Eben-Emael gedynamiteerd. Na de oorlog werd de brug opnieuw gebouwd. De overspanning bedroeg toen 68 meter. Tweede brug Deze brug werd in 1982 bij de verbreding van het kanaal vervangen door de huidige brug, die een overspanning heeft van 177 meter bij een totale lengte van 232 meter. Het wegdek is 13 meter breed en het hoogste punt van de brug bevindt zich 64 meter daarboven. Het ontwerp is van het Luikse ingenieursbureau Greisch.

brug over de Jeker

De Jeker (Frans: Le Geer) is een rivier die in het Belgische Lens-Saint-Servais nabij Borgworm ontspringt, door een groot gedeelte van Haspengouw stroomt en bij de Nederlandse stad Maastricht in de Maas vloeit. Nabij Tongeren en Bitsingen (Frans: Bassenge) kruist de Jeker de Nederlands-Franse taalgrens. De Jeker is ongeveer 55 km lang. Met name nabij de monding in de Maas heeft het Jekerdal vrij steile hellingen, in sommige gevallen bedekt met hellingbossen. Het grootste hoogteverschil (nabij Bassenge) bedraagt 75 meter.

bruggetje

infobord project Life Hélianthème

infobord Sint-Pietersberg landschap

infobord Sint-Pietersberg mergelgrotten

Photo ofinfobord Sint-Pietersberg, alternatieve parking Photo ofinfobord Sint-Pietersberg, alternatieve parking Photo ofinfobord Sint-Pietersberg, alternatieve parking

infobord Sint-Pietersberg, alternatieve parking

Ingang Fort Eben-Emael

Fort Eben-Emael, gelegen in het Belgische Eben-Emael, even ten zuiden van Maastricht, is een voormalig Belgisch militair verdedigingswerk dat deel uitmaakte van de buitenste oostelijk gelegen fortengordel rond Luik, gebouwd in het Interbellum. Dit uniek gelegen en uitstekend bewapend sperfort, met 17 ondergronds met elkaar verbonden bunkers beschouwde men destijds als oninneembaar. Het Fort Eben-Emael maakte als belangrijke schakel in de Fortengordel rond Luik en de Belgische voorverdediging, naast de KW-stelling en de Stelling van Antwerpen, tot 1940 deel uit van de Belgische verdedigingsstrategie tegen een militaire dreiging uit het Oosten. De praktijk toonde dat de hoge Belgische verwachtingen van het fort onterecht waren. Op 10 mei 1940 slaagden 86 goed geoefende Duitse Fallschirmjäger er in door verrassing, snelheid en innovatieve militaire technieken (gebruik van zweefvliegtuigen en toepassing van een nieuw wapen: de holle lading) om in een "dode hoek" (namelijk bovenop het fort) te landen en het geschut van het fort in vijftien minuten uit te schakelen. Na anderhalve dag belegering moest het fort (1200 manschappen) capituleren. De aanval op het Fort Eben-Emael gaf het startsein aan de Achttiendaagse Veldtocht en ruimer gezien de Slag om Frankrijk (van Duitse zijde Fall Gelb en Fall Rot genoemd). Op 22 juni 1940, na amper 6 weken strijd, leidde dit tot de capitulatie van Frankrijk. In de militaire literatuur spreekt men van De meidagen van '40.

kapelletje

Kapelletje dat tot het erfgoed van Bassenge behoort aan een boerderij.

Photo ofkerk van Eben-Emael en herdenkingsbeeld Photo ofkerk van Eben-Emael en herdenkingsbeeld Photo ofkerk van Eben-Emael en herdenkingsbeeld

kerk van Eben-Emael en herdenkingsbeeld

Koepel 120 Fort Eben-Emael

koepel met panorama

Koepel van het Fort Eben-Emael die uitkijkt over de samenvloeiing van Albertkanaal en Maas.

Bunker Maastricht II Fort Eben-Emael

mergelgrotten Sint-Pietersberg

Ondergrondse mergelwinning De Sint-Pietersberg geniet bekendheid vanwege de eeuwenoude ondergrondse winning van krijtgesteente (meestal aangeduid - hoewel in wezen een foutieve benaming - als "Limburgse mergel"). De mergelblokken uit de kalksteengroeven werden voornamelijk gebruikt als bouwsteen; soms ook als bemestingsmateriaal (kalk) voor akkers. Als gevolg van de ondergrondse mergelwinning was er in het begin van de 20e eeuw een gangenstelsel ontstaan dat zich uitstrekte van het Fort Sint Pieter in het noorden tot Eben Emael in het zuiden. De totale lengte van de gangen bedroeg rond de 150 kilometer en de oppervlakte van alle groeven tezamen bedroeg ca 98 hectare. Van noord naar zuid kunnen een aantal grotere gangenstelsels worden onderscheiden, die nog ten dele bestaan: het Noordelijk gangenstelsel, de Zonneberg, Groeve Slavante en het Zuidelijk gangenstelsel. Dit laatste sloot in België aan op de grotendeels afgegraven Caestertgroeve. Minder bekende stelsels of restanten daarvan zijn: de Duivelsgrot (of Wijngaardsberggroeve), de Oude en de Nieuwe Marendalergroeve, Groeve de Ancienne Brasserie, Groeve de Schark, Groeve de Grande Entrée, Groeve de Tombe, de Douanegrot, Groeve Greetje Blanckers, de Kluis, het stelsel onder Fort Sint Pieter en de kelders nabij Slavante. In het Belgische deel van de Sint-Pietersberg bevinden of bevonden zich verder de groeve Aardappelberg (ook genoemd: Ternaaien-Boven; Frans: Lanaye Intermédiaire) en de groeve Verloren Vallei (ook genoemd: Ternaaien-Beneden;

PictographProvisioning Altitude 0 ft

Moulin Loverix

http://www.loverix.be/ Rue werihet 25 4690 Eben Emael Openingstijden Woensdag tot en met zondag van 11.00 tot 19.00 uur (keuken geopend tot 18.00 uur) Seizoen loopt van 11 April tot en met 1 November Tevens zijn wij vanaf 30 mei tot en met 30 augustus extra lang geopend op zaterdag en zondag om te genieten van de zomeravonden. Wij zijn dan geopend tot 20.30 uur. (keuken geopend tot 20.00 uur) Sinds 4 Juli 2014 heeft Moulin Loverix haar deuren geopend als pannenkoeken restaurant en brasserie. Het restaurant is gevestigd in een oude graanwatermolen van voor 1800. Sinds enkele restauratiewerkzaamheden in 2014 bent u in het zomerseizoen weer van harte welkom bij ons, of u nu zin heeft op een lunch met pannenkoeken, broodjes of soep, of dat even lekker kopje koffie wilt drinken met een stuk vlaai. Er is voor ieder iets te vinden bij Moulin Loverix. Kijk gerust even in onze menukaart! Moulin Loverix is gelegen in het Belgische plaatsje Eben-Emael wat bekend is vanwege het Fort Eben-Emael. Het fort van Eben-Emael werd bekend tijdens de strijd op 10 mei 1940 toen een klein team van Duitse paratroepers de artillerie van het fort in minder dan 15 minuten onder controle kreeg. Het fort is nog regelmatig te bezoeken voor rondleidingen. (Bekijk de agenda van het fort voor meer informatie). Verder is Eben-Emael een prachtig gebied om van de natuur te genieten door te wandelen, fietsen, hardlopen of mountainbiken. Vanaf Moulin Loverix zijn er verschillende routes voor wandelingen, fietsroutes of mountainbikeroutes. Vanuit Wandelgidszuidlimburg.com zijn er verschillende wandelroutes mogelijk gemaakt. Zij hebben verschillende routes door belgie en nederland gemaakt waarbij het restaurant het beginpunt is of een pauze plaats. De routes waarop wij te vinden zijn zijn: 98, 121, 237, 614 en 759. Fietsroutes vanaf Moulin Loverix zijn te beginnen vanaf fietsroutenetwerk nummer 405. Op de website tourismelimburg.be zijn verschillende mogelijkheden voor het plannen van uw route.

Noordelijke koepel Fort Eben-Emael

PictographRisk Altitude 0 ft

Opgelet , een gevaarlijke oversteek !

PictographPark Altitude 0 ft

park , vuilbak , bron

Sint-Lambertuskerk Wonck

De neoromaanse Sint-Lambertuskerk met een romaanse toren uit de 12de eeuw. De toren werd in 1948 beschermd als monument. In de kerk bevindt zich een romaanse doopvont uit de 12de eeuw.

survivalparcours

PictographProvisioning Altitude 0 ft

Taverne - Frituur La Concorde

Toren van Eben-Ezer

De Toren van Eben-Ezer is een toren op de Hoogte van Lixhe in de Belgische plaats Eben-Emael (gemeente Bitsingen, enkele kilometers ten zuiden van Maastricht). Hij is ontworpen en eigenhandig gebouwd tussen 1951 en 1965 door de autodidactische kunstenaar, architect, schrijver, esotericus en filosoof Robert Garcet (1912-2001). In en onder de toren bevindt zich een museum; het "Musée du Silex".

trappen en vuilbak

uitkijk op groeve

uitkijkpunt

Uitkijk over het Albertkanaal met aan z'n oevers een gigantisch cementbedrijf.