Wolfhaag-Gemmenich-Drielandenpunt-Wolfhaag 9 km

Photo ofWolfhaag-Gemmenich-Drielandenpunt-Wolfhaag 9 km Photo ofWolfhaag-Gemmenich-Drielandenpunt-Wolfhaag 9 km Photo ofWolfhaag-Gemmenich-Drielandenpunt-Wolfhaag 9 km

July 11, 2019
June 2019

near Wolfhaag, Limburg (Nederland)

Leuke wandeling nabij het Drielandenpunt met bos, wilde graslanden, grote grazers, grensstenen van Neutraal-Moresnet, vergezichten en een Lourdesgrot. Het gras staat hoog in een deel van de graslanden, waar grote grazers (Schotse Hooglanders) er niet tegen kunnen eten. Een ree vluchtte uit het gras toen we nog maar 10 meters weg waren. Horeca bij het Drielandenpunt en even verder bij het uitzicht richting Aken.
De wandeling start onder Wolfhaag. Er is hier beperkt ruimte om een auto te parkeren. Je loopt gelijk door het hekje een natuurlijk grasland in waar beekjes door stromen en diverse paden en koewissels te vinden zijn. Je loopt omhoog naar de rand van het Schimperbosch. Vervolgens loop je door dit bos omhoog naar de Pas van Wolfhaag, aan de Belgische grens. Je loopt hier het Preusbosch in (Preus betekent iets als grens in het locale Platdietse dialect). Korte tijd later passeer je de grens en loop je langzaam naar beneden tot je bij de Route des Trois Bornes komt, de weg van Gemmenich naar het Drielandenpunt. Je loopt er een kort stukje langs en vervolgt je weg langs het vrachtspoor tussen Aken en Visé. Even verder daal je af onder het spoor en ga je aan de andere kant omhoog richting het Preusbos dat tegen de Duitse grens is aangelegen. Door het bos loop je naar het rechte pad over de voormalige grens van Neutraal Moresnet, een neutraal gebied gevormd rondom een betwiste zinkmijn. Deze grens van het voormalige condominium (1860-1920) loopt kaarsrecht richting het Drielandenpunt, wat in die tijd een Vierlandenpunt was. Het pad voert langs het hoogste punt van de wandeling en een aantal grensstenen tot je bij de Route des Trois Bornes komt, aan de voet van de Koning Boudewijntoren, en vlak bij het Drielandenpunt. Je loopt hier naar toe door het Duitse bos, en vervolgt je weg richting restaurant de Bokkerijder, waar een mooi uitzicht is richting Aken. Hier steek je de heuvelrug over en daalt door het bos af richting de Lourdesgrot, een imitatie van de beroemde grot van Massabielle bij de Franse stad Lourdes. Na een kort kijkje loop je de heuvel af naar de Gemmenicherweg en steekt deze over. Je vervolgt je weg op paden door grasland met hier en daar een draaihekje, een beekje, en Schotse Hooglanders. Je steekt de Schuttebergweg over en vervolgt je pad het Wolfhagerbeekdal in. Beneden kies je een pad wat niet veel betreden wordt en waar de Schotse Hooglanders hier en daar beter hun best mogen doen op het korthouden van het gras… Aan het eind van het pad kom je bij de straat Wolfhaag en keer je terug naar de start.

Drielandenpunt

Drielandenpunt. Nabij is het hoogste punt van Nederland, overigens niet van deze route.

Draaihek en beek

Hier passeer je een draaihek en direct er na een beek. Tijdens onze wandeling stonden diverse Schotse Hooglanders ons op te wachten bij het hekje

Klaphekje bos

Hier verlaat je het grasland en loop je het bos in.

Klim in Preusbos

Je klimt omhoog het Preusbos in richting de vroegere grens van Neutraal Moresnet

Langs het spoor

Je loopt hier langs en later onder het spoor tussen Aken en Visé, wat met name door goederentreinen wordt gebruikt.

Lourdesgrot

Lourdesgrot (een imitatie van de beroemde grot van Massabielle bij de Franse stad Lourdes)

Pad door grasland

Pad door begrazen grasland

Pad door grasland met hoog gras

In dit grasland grazen Schotse Hooglanders. We kwamen ook een ree tegen, en je moet diverse beekjes oversteken. Mooie natuur!

Pad naar Wolfhaag

Pad richting Wolfhagerbeekdal. Eerste twee foto's zijn van het pad waar je net vandaan komt.

Pas van Wolfhaag

Pas tussen Vaals en Gemmenich op de grens.

Preusbosch

Je loopt hier door het Nederlandse Preusbosch wat hier overgaat in het Belgische Preusbos. Preus betekent grens in het locale dialect.

Route des Trois Bornes

Weg van Gemmenich naar het Drielandenpunt. Hier is ook de Koning Boudewijntoren, die je eventueel kunt beklimmen voor het uitzicht.

Schimperbosch

Bos op de heuvelrug tussen Nederland en België.

Uitzicht naar Aachen

Uitzicht naar de stad Aachen, bij het restaurant Bokkerijder. Je steekt hierna de weg en een grasland op de heuvelrug over.

Voormalige grens Neutraal Moresnet

Hier kom je op een pad langs de voormalige grens van Neutraal Moresnet. Je komt langs diverse grenspalen, en loopt richting Drielandenpunt

Photo ofWeinig belopen pad langs Wolfhagerbeekdal Photo ofWeinig belopen pad langs Wolfhagerbeekdal Photo ofWeinig belopen pad langs Wolfhagerbeekdal

Weinig belopen pad langs Wolfhagerbeekdal

Dit pad is hier en daar lastig te zien in het hier en daar hoge gras. De Schotse Hooglanders hebben er blijkbaar moeite mee...

• Photo of Sandra van Hooren
    Sandra van Hooren Nov 30, 2019

Heerlijke wandeling, nagenoeg volledig onverhard, met horecagelegenheid op een geschikt moment! Mooie vergezichten en afwisselend. Erg leuk!

• Photo of Tonny Francois
    Tonny Francois Aug 16, 2020

Mooie route, alleen aan de spoorweg opletten dat je de hoofdweg volgt en niet de verharde weg want dan geraak je de spoorweg niet over

Tjaart Molenkamp Aug 16, 2020

Bedankt Tonny, voor jouw commentaar en recensie. Bij de spoorweg is er een trappetje wat je naar de tunnel onder het spoor door brengt.

• Photo of Mieke Rabou
    Mieke Rabou Apr 30, 2023

Geweldig leuke wandeling…. echter door langdurige regen afgelopen weken…erg drassig en modder…met name omdat in de bossen er “groot onderhoud” plaats vond …maar uitzichten maken veel goed

Tjaart Molenkamp May 7, 2023

Jammer van de blubber, Mieke, en het 'groot onderhoud'. Mooi dat je toch hebt genoten!

• Photo of hangloozz
    hangloozz Apr 2, 2024

Vandaag deze route gedaan, maar die was eigenlijk onbegaanbaar, wàt een modder. Her en der maar afgesneden over verharde wegen na 30 cm in de modder weg te zijn gezakt. Wellicht in de zomer een leukere route, hij was nu eigenlijk irritant 🙈

Tjaart Molenkamp Apr 7, 2024

Jammer Hangloozz, van de blubber. Met de regenval van de laatste maanden is er in heel Zuid-Limburg veel blubber. Normaal toch een stuk beter te begaan...

• Photo of Commander Tux
    Commander Tux May 8, 2024

Hallo Tjaart,

Dinsdag 7 mei deze route (geprobeerd) deze route te volgen. De routes door de weiden waren niet te doen. Het eerste stukje (ik liep de route tegengesteld) door de weide bij Wolfhagerbeek was niet te doen. Stond tot mijn enkels in de blubber en mijn schoen vol water. Hierna ervoor gekozen om meer op de weg te blijven. Toch wel een aardige route.

Mark

Tjaart Molenkamp May 20, 2024

Bedankt Mark. Jammer van de blubber. Zo te lezen beter in een droge periode te lopen...