WL30 Scherpenzeel Leusden

April 3, 2024
April 2024

near Scherpenzeel, Gelderland (Nederland)

Bunkers en Loopgraven

Begin: Bushalte Kerk Leusden Eind: Bushalte Bohemen Leusden
Net droog genoeg vandaag om een stuk van de Grebbelinie te lopen.
We beginnen in Scherpenzeel en stoppen gelijk bij Bakker Mulder voor Koffie en Spoorkoek, die ik vroeger in mijn schooltijd kende als Utrechtse spoorpunten, die bestonden uit restjes koek en spotgoedkoop waren.
We passeren Huis Scherpenzeel. Het was vroeger een Gelders kasteel, tegenwoordiger een huis op een landgoed. Het is van stichting "Gelderse Kastelen" incl koetshuis en poortgebouw.
We lopen pal zuidwaarts richting spoorlijn om aan het Valleikanaal te kunnen beginnen. We lopen hier op een verhoogde wal (voor de inundatie) en passeren horden bunkers. In WOII zijn die dingen door de Duitsers gebruikt.
We passeren de Post van Lambalgen, een groter werk dat nog dateert uit de Franse tijd. Dat is allemaal vergaan. Dit in tegenstelling tot het Duits gebruik.
De Valleiwal wordt steeds mooier. Omzoomd door bomen en bunkers wandel je erover heen.
We maken een ommetje voor de Roffelaarskade. Het was een waterkering waarop een vestingwerk. Behalve de waterlopen en een mooi bosgebied zie je hier geen bouwsels meer terug.
Het Valleikanaalpad blijft prachtig en loopt helemaal door naar Leusden. We passeren een museumbunker, waar je naar binnen mag. Het verhaal van de boeren en de Duitsers wordt er verteld. Het doet me denken aan wat er gaande is in de Oekraïne.
Bij Leusden verlaten we dit mooie pad om de Bus te halen in Leusden. Ze gaan frequent.

PictographBus stop Altitude 27 ft

PictographWaterfall Altitude 26 ft

12 Bruinenburgersluis

PictographMuseum Altitude 14 ft
Photo of13 Valleikanaal bij Langesteeg met Museumbunker Photo of13 Valleikanaal bij Langesteeg met Museumbunker Photo of13 Valleikanaal bij Langesteeg met Museumbunker

13 Valleikanaal bij Langesteeg met Museumbunker

PictographBus stop Altitude 14 ft

14 Bohemen Leusden (Bus Stop)