WL29 Veenendaal Scherpenzeel

October 26, 2023
October 2023

near Ruisseveen, Utrecht (Nederland)

Begin Bushalte: Smetanalaan Veenendaal Eind: Bushalte Voorpost Scherpenzeel
We lopen dit keer hemelsbreed een korte afstand om al de linieobjecten te kunnen aanschouwen. In tegenstelling tot de Hollandse waterlinie hebben we met de Grebbelinie minder met gebouwen te doen, maar meer met grondwerken. We spreken dan ook van Werk aan XXX
We starten aan de buitenrand van Veenendaal, waar dus weer dat Valleikanaal loopt. We lopen naar het Werk aan de Juffersdijk. Het was ter verdediging van een sluizencomplex bij de Slapersdijk. De spoorlijn naar Arnhem loopt er dwars doorheen en dat was later dus wel slim. De aarden wallen zijn in 1744 aangelegd en waren vooral bedoeld tegen de oprukkende fransen. Even verderop loopt het spoor ook door het Fort aan de Buurtsteeg. Dat is het grootste bouwwerk van de linie. Nu kun je hier het bezoekerscentrum bezoeken en alles leren over de Grebbelinie. We kwamen er zelfs militairen uit Ermelo tegen, die alles moesten gaan leren over zo'n verdedigingssysteem.
Over een kaarsrecht pad lopen we naar de Munnikenweg richting Kasteel Renswoude. Het ding is volledig intact en de fundamenten dateren uit de Middeleeuwen. Het kasteel is Privebezit (Taets van Amerongen), terwijl de grounds zijn opgeofferd aan een provinciale weg en Natuurmonumenten. Overigens best "het rondje om" waard.
Via de mooie Slaperdijk lopen we naar het werk aan de Daatselaar. Ook dit vestingwerk was er voor om de sluizen te verdedigen.
We lopen ten noorden van Renswoude over de Groeperkade. Het geheel is tamelijk complex, om al die dorpen droog te houden in tijden van inundaties terwijl er ook nog allerlei beekjes lopen zoals de Lunterse beek, waar het werk aan de Engelaar is gebouwd. Al die werken zijn gebouwd tijden de Bataafse Republiek rond 1799.
We passeren opnieuw de Lunterse beek om naar Scherpenzeel te komen, waar voor de volgende etappe weer een kasteel ons zal opwachten.

PictographBus stop Altitude 21 ft

PictographMonument Altitude 39 ft

02 Werk Aan De Juffersdijk

PictographMonument Altitude 29 ft

03 Batterij aan de Schalm

PictographMonument Altitude 37 ft
Photo of04 Fort aan de Buursteeg Bezoekerscentrum Photo of04 Fort aan de Buursteeg Bezoekerscentrum Photo of04 Fort aan de Buursteeg Bezoekerscentrum