WL25 Biesbosch Noordwaard

August 1, 2023
August 2023

near Kop van 't Land, Zuid-Holland (Nederland)

Begin/Eind: Parkeerplaats bij de Wassende Maan
Geen OV in dit gebied. Eventueel vanuit Dordt overvaren met een gehuurde fiets. De auto dus geparkeerd bij de Wassende Maan, een landschapskunstwerk aan de Bandijk.
De Biesbosch ontstond tijdens de tweede St Elisabeths vloed in 1421 en werd definitief tijdens de derde in 1424 (in de nacht van 18 en 19 november). Dijkjes braken door en de Hollandse bedijkte waarden stroomden vol. Dordt en Geertruidenberg werden gescheiden en daarmee nam de geschiedenis van de Hollanden weer eens een andere wending. De vorm van dit watergebied was toen volstrekt ongedefinieerd.
We lopen door de Noordwaard, dat is het noordelijke Brabantse gedeelte, dat voor kort nog werd bebouwd, maar nu is heringericht door de oude bandijk door te steken en weer andere aan te leggen. We lopen dus over die bandijk naar het oosten en zien jong groen landschap met veel ondergelopen polders en verslikte gronden. Via de Braspenning pakken we de waterlinieroute weer op vanuit de Steur en lopen door gebied met veel nieuw aangelegde bruggen en door wind aangedreven (inclusief elektromotor) maalmolentjes. Met dit wolkenrijk weer zijn de vergezichten prachtig.
We vinden in dit gedeelte van de Biesbosch geen forten en vestingwerken. Eigenlijk is de Biesbosch zelf al een inundatiegebied en vanuit het Brabantse een moeilijk doordringbaar gebied. Dat bleek ook wel tijdens WOII toen hier veel mensen waren ondergedoken en verzet pleegden.
Omdat Geertruidenberg een krachtcentrale heeft, staan hier nogal wat hoogspanningsmasten. We lopen door naar een uitzicht over de Petrusplaat. Het is een van de zoetwaterreservoirs van de Biesbos. Vanaf hier word het landschap nog wateriger en passeren we het Biesboschmuseum voor bezoek en terras. Je leert hier alles over dit gebied.
We lopen via een mooi bosgebiedje en daarna over een modderig voetpad dwars door een slikgebied. Heel mooi hier allemaal. We passeren de Veerweg voor eventueel het pontje naar Dordt en eindigen de tocht weer bij de Wassende Maan.

PictographCar park Altitude -5 ft

PictographIntersection Altitude -9 ft

22 Veerweg

PictographPanorama Altitude -3 ft

23 De Wassende Maan (Work Of Art)

• Photo of floriestjes
    floriestjes Mar 22, 2024

Hallo

Ziet er mooie wandeling uit. Ik ga naar Dordrecht in de meimaand. Is alles toegankelijk dan / kan je overal door ?
    Is er horeca onderweg, vermoed het niet direct. Dank voor reactie. Annemie

• Photo of dcve
    dcve Mar 22, 2024

Dag A: ja het is goed beloopbaar hier. Horeca in het biesboscentrum aan de westkant.

• Photo of floriestjes
    floriestjes Mar 22, 2024

Dank voor snelle reactie. Waarschijnlijk rustige wandeling