WL14 Loenen aan de Vecht - Maarssen (zie alternatief)

Photo ofWL14 Loenen aan de Vecht - Maarssen (zie alternatief) Photo ofWL14 Loenen aan de Vecht - Maarssen (zie alternatief) Photo ofWL14 Loenen aan de Vecht - Maarssen (zie alternatief)

May 10, 2023
May 2023

near Loenen aan de Vecht, Utrecht (Nederland)

Begin: Bushalte Dorp Loenen aan de Vecht OF Jachthaven Piet Hein (Loosdrecht)
Eind: NS station Maarssen
Omdat Fort Spion uit de route ligt is het handig om deze via Jachthaven Piet Hein aan te lopen. De wandeling wordt dan 16,5km

Kastelen langs de Vecht en forten natuurlijk
We starten in Loenen aan de Vecht en lopen dit mooie dorp uit langs de Vecht naar het zuiden. Ik had het plan om het domein van Rijkman Groenink (die van het ABN-Amro gedoe) te belopen. Nu blijkt er geen andere uitgang te zijn en het domein is dermate goed afgesloten dat ik weer bij af was. Het betekende een extra heen en weer over de Bloklaan om Fort Spion te bereiken. Het is een natuur camping en vrijwel identiek aan fort Kijkuit. Het diende om de Bloklaan te beschermen.
NB: Als je de Bus 21 neemt naar Jachtgaven Piet Hein, dan hoef je niet heen en weer te lopen. In Loenen kun je daarna "koffie halen". We passeren de sluisjes naar de Drecht, hier was geen koffie, maar wel een soort van oubollig museum.
We lopen verder langs de Vecht en steken even over naar het tweede Fort van vandaag Nieuwersluis. Het is een oud fort, omdat hier ook de Nieuwe Wetering (1446 gegraven) loopt. Later kwam daar het spoor en het kanaal bij, dus hier valt iets te verdedigen. Een groot fort, dat nu van Natuurmonumenten is (met koffie).
We keren terug naar de vecht en komen langs de penitentiaire inrichting Nieuwersluis. Was het vroeger een school en kazerne nu is het een gevangenis. De grote buitens zijn niet van de lucht, zowel aan de overkant als aan deze kant wordt er chique gewoond. Zo passeren we Rupelmonde ,een achttiende eeuwse buitenplaats vernoemd naar het Belgische plaatsje.
Voor het volgende fort moeten we richting Loosdrechtse plassen. We lopen langs een drassig pad naar het zuiden en komen bij Fort Tienhoven. Het was om de inundatiekanalen te verdedigen en het lijkt sprekend op de vorige forten Kijkuit en Spion. Nu is het een natuurcamping via Staatsbosbeheer.
Via een prachtig pad langs het waterleidingkanaal met gemaal, lopen we weer terug maar de Vecht voor de volgende serie buitens. Zoals daar zijn het enorme "Vechtoever" en "Woudestein". De eerste is een 18de eeuws rijksmonument het tweede het voormalige Raadhuis van Maarssen.
Even verderop passeren we Doornburgh, een 17de eeuwse buitenplaats, waar later in 1966 een priorij is toegevoegd. Nu is het een cultureel centrum.
We lopen de oude kern van Maarssen binnen met zijn Heren- en Schippergracht.. Het was rijk Maarssen. We passeren hier Raadhoven, waar misschien een van mijn voorvaderen, want August van Eck, schout van Maarssen had hier zijn stek.
We lopen door het mooie Maarssen steken de Vecht over en komen langs de winkeltjes bij de brug over het Amsterdam Rijnkanaal. De spoorlijn ligt nu eenmaal aan de andere kant.

PictographBus stop Altitude 0 ft

02 Brugstraat

PictographPark Altitude 13 ft

Wel een onhandig park, zeg maar

04 FortSpion

PictographBus stop Altitude -7 ft

05 Bushalte lijn21

Deze bushalte ligt op de lijn Hilversum Loenen aan de Vecht (In Loenen sluit hij aan)