WL11 Muiden Naarden

October 11, 2022
October 2022

near Muiden, Noord-Holland (Nederland)

Begin: Bushalte P+R Muiden Eind: NS station Naarden Bussum
Een prachtige wandeling tussen twee Vestingsteden
We beginnen opnieuw bij het PR terrein in Muiden en vinden een nog mooiere weg naar de vestingstad. Al die forten hebben een letter en het zijn er veel. We lopen nog een keer door het stadje om het Muizenfort nog eens aan te doen en lopen dan naar Fort H, de laatste in de rij van Muiden.
We lopen weer een stukje langs de Vecht en komen bij het uitwateringskanaal van het Naardermeer. Ten zuiden van de A1 kruisen we het nieuwe spoor naar Almere en hebben zicht op verschillende kunstwerken. We lopen langs een prachtig pad om een stuk van Naardermeer. Het was het eerste natuurmonument van Natuurmonumenten. Het was al eens drooggelegd in de 17de eeuw, maar voor de verdediging van Amsterdam werd het weer onder water gezet. We vinden nog De Onrust en een oud gemaal. Vruchteloze machines, want het Naardermeer bleef nat. Nu zijn we er blij mee, want de infrastructuur rond de A1 is enorm.
We lopen met een boog naar de best bewaarde vesting van Nederland: Naarden. Het heeft twee wal systemen:een direct om de stad en een ring daaromheen. Het fort Ronduit lig aan de punt en kijkt nu uit op de A12 ipv de Zuiderzee.
Eenmaal binnen de vesting loop je door oude straatjes waarbij de kerk van Naarden het Middelpunt vormt. In deze kerk vinden jaarlijks de uitvoeringen van de Matheus passion plaats. Niet naar toe gaan overigens: Te duur, Slecht zitten. Ga naar het concertgebouw.
We lopen een groot gedeelten de buitenomwalling van het stervormig complex. uit de 17de een latere eeuwen.
We verlaten het geheel aan de zuidkant om naar het station Naarden Bussum te gaan. Ook leuk dat station.