WL09 Abcoude Muiden

September 20, 2022
September 2022

near Abcoude, Utrecht (Nederland)

Begin: Treinstation Abcoude Eind: Busstation P en R Muiden
Gein en Vecht
Opnieuw lopen we langs riviertjes en wel de Gein en de Vecht, waarbij ook nog het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken.
We beginnen in Abcoude en laten het moderne station achter ons om richting Gein te lopen. De treinen razen onder dit riviertje door. We zien nog even het oude stationsgebouw van toen liggen en slaan dan links af langs het idyllische riviertje.
We lopen richting De Batterij aan de Gein. Dat ligt zo onder de grond, dat je wel de molen ziet, maar niet die batterij. Kortom het zijn redelijk onzichtbare aarden wallen.
Even verderop komen we langs de Liniedijk met "verboden toegang", dus de route wat zuidelijker genomen naar het Fort bij Nigtevecht, waar we ook een geocacheteam ontmoeten. Destijds lag hier al het Merwedekanaal, dus er viel nog iets te verdedigen.
De fietsbrug over het Amsterdam Rijnkanaal is redelijk spectaculair, via allerlei bochten fiets je hier de brug op. Architectonisch spektakelstukje dus. Eenmaal over de brug komen we bij het plaatsje Nigtevecht en daarmee aan de Vecht. Een oeroud dorpje dat "aan de Vecht” betekent.
Vanaf nu kronkelen we langs dit riviertje dat vroeger de hoofdverbinding tussen Utrecht en Amsterdam was. Met trekschuiten werd de dienst onderhouden. We naderen Fort Hinderdam met een heel oude historie, want hier waren de "zeesluizen" voor de Vecht, die uitkwam op de getijde gevoelige Zuiderzee. De verdediging lag midden op een eilandje in de bocht van de Vecht. In feite zien we alleen de bomen van het eiland, dat volledig is afgeschermd.
We verlaten hier de Vecht om over een kade naar Weesp te lopen. Het is een eeuwenoude vestingstad en komen binnen bij nog herkenbare structuur van ravelijnen. In feite zitten we hier in een drietal Waterlinie gebieden: De Oude Hollandse, De Nieuwe Hollandse en de Stelling. Tsja als je zo dicht bij de te verdedigen Hoofdstad zit, komt het op een gegeven moment bij elkaar. Weesp is mooi gelegen aan de Vecht en kent bij het verlaten een uniek rond fort aan de Ossenmarkt. Het heeft een diameter van 34meter en herbergde 234 manschappen. Maar ja, dat kwam eigenlijk nooit voor, want bomvrij (brisant) was het fort niet met zijn gemetselde muren.
We lopen verder langs de Vecht. Dat je langs water loopt weet je, omdat hier allemaal woonboten liggen, die het gezicht aan de Vecht onttrekken. Alleen bij een uitwateringskanaal kun je nog even ver kijken voordat je in Muiden komt. Het mooie stadje laten we voor nu even liggen. We moeten een paar honderd meter door de enorme infrastructuur van al die snel- spoor en waterwegen om de bus aan de Maxiswewg te nemen.

PictographTrain stop Altitude -2 ft

08 Geocache onderweg

09 Fort bij Nigtevecht

PictographBridge Altitude -1 ft
Photo of10 Fietsbrug over Amsterdam Rijnkanaal Photo of10 Fietsbrug over Amsterdam Rijnkanaal Photo of10 Fietsbrug over Amsterdam Rijnkanaal